..............................

Saturday, March 5, 2011

ထားဝယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းႏွင့္ စိန္ေခၚမႈမ်ား

ႏိုင္ေက်ာ္
Wednesday, 02 March 2011

၂၀၁၁ ခုႏွစ္သို႔ ဝင္ေရာက္လာသည္ႏွင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ကုန္သည္ပြဲစားမ်ား၊ အသိ ပညာရွင္မ်ား၊ အတတ္ ပညာရွင္မ်ား၊ မီဒီယာမ်ား သာမက သာမန္ ျပည္သူမ်ားပါ စိတ္၀င္စား ေနသည္မွာ ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း ကိစၥျဖစ္သည္။ တဆက္တည္းတြင္ အထူး စီပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းလည္း အပါအဝင္ျဖစ္သည္။

ထိုစီမံကိန္းကို အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းေပါင္း ၈၆၀၀ ေက်ာ္ အကုန္အက် ခံကာ တည္ေဆာက္မည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ ႏုိင္ငံအတြက္ အႀကီးမားဆံုး ရင္းႏွီး ျမဳပ္ႏွံမႈျဖစ္လာမည့္ စီမံကိန္း ျဖစ္ေသာ္လည္း နအဖ စစ္အစိုးရသည္ ျပည္သူအား အသိေပးျခင္း လံုးဝ မျပဳလုပ္ခဲ့ေပ။ ၎တို႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ သတင္းဌာန၊ မီဒီယာမ်ားမွလည္း ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း မရွိေပ။

မည္သူမဆို ကိုယ့္ေဒသ အမွန္တကယ္ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္လာမည္ဆုိလွ်င္ ဝမ္းေျမာက္ ဝမ္းသာ ႀကိဳဆိုၾက ေပလိမ့္မည္။ ဂုဏ္ယူ ၾကေပလိမ့္မည္။ ထားဝယ္ေဒသရွိ ျပည္သူမ်ားသည္လည္း ဝမ္းေျမာက္ ဂုဏ္ယူခ်င္ၾကသူမ်ား ျဖစ္မည္သာ။

သို႔ေသာ္ ထို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို မည္သူေတြက မည္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကသည္၊ မည္သို႔ေသာ အက်ိဳး အျမတ္မ်ားကို ေမွ်ာ္ကိုး၍ လုပ္ကိုင္ၾကသည္၊ ရင္းႏွီး ျမဳပ္ႏွံၾကသည္ကိုမူ အထူး သတိျပဳရန္ လုိပါသည္။

ေသခ်ာသည္မွာ ထိုေဒသရွိ ေရေျမ သယံဇာတမ်ား အေျမာက္အမ်ား ေပးဆပ္ လိုက္ရေပေတာ့မည္။ ထို႔ အတြက္ေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံအတြက္၊ ထိုေဒသရွိ ျပည္သူမ်ားအတြက္ အက်ိဳးေက်းဇူး မည္မွ် ရရွိမည္ကိုမူ အေသအခ်ာ ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ေပလိမ့္မည္။

ေရေျမ သယံဇာတမ်ားအျပင္ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ႐ိုးရာဓေလ့ ထံုးစံမ်ားကိုပါ ေပးဆပ္ရမည္ ကိုမူ မည္သူမွ် သေဘာ တူႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထားဝယ္ေဒသရွိ ျပည္သူမ်ားသည္လည္း သေဘာတူႏုိင္ၾကမည္ မဟုတ္ေပ။

ေရေျမသယံဇာတမ်ားနဲ႔ ထားဝယ္ေဒသ

ထားဝယ္ေဒသဆိုသည္မွာ ဟိုးယခင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ေရေျမသယံဇာတ မ်ားစြာပိုင္ဆိုင္သည့္ ေဒသတခု ျဖစ္ေပသည္။

ထားဝယ္ေဒသရွိ ဟိႏၵား၊ ကံေပါက္၊ ဟာျမင္းႀကီး သတၱဳတြင္းမ်ားသည္ ခဲမျဖဴ၊ အၿဖိဳက္နက္ အမ်ားဆံုး ထြက္ရွိေသာ နယ္ေျမမ်ားျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ေရႊေၾကာမ်ားလည္း ေတြ႔ရွိထားေသာေဒသ ျဖစ္သည္။ ရာဘာၿခံ၊ ကြမ္းၿခံ အေျမာက္အမ်ားရွိသည္။ သဘာဝပုလဲ အေကာင္းဆံုးထြက္ရွိေသာ ေဒသျဖစ္ၿပီး ေရလုပ္ငန္းတြင္လည္း ေမြးျမဴေရးစီမံကိန္း အမ်ားအျပားရွိေသာ ေဒသလည္း ျဖစ္သည္။ ေက်ာက္နီေမာ္ ပုစြန္ေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္းသည္လည္း တနသၤာရီတိုင္းတြင္ အႀကီးဆံုးေမြးျမဴေရးစခန္းတခု ျဖစ္သည္။

၁၉၈၇ ခုႏွစ္တြင္ တနသၤာရီကမ္း႐ိုးတန္း ေရလုပ္ငန္းအားလံုး၏ ဝင္ေငြ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွာေပးမည့္ ေရငန္ ပုစြန္ေမြးျမဴေရး စီမံကိန္းႀကီးတခုကို ေလာင္းလံုၿမိဳ႕နယ္၊ ျပင္ႀကီးကြ်န္းတြင္ စတင္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ဖူးသည္။ တကန္လွ်င္ ၁၂၅ ဧကရွိေသာ ကန္ ၆ ကန္ တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္ၿပီး ဒီေရအတက္အက်ေပၚ မူတည္၍ သဘာဝျဖင့္ အလိုအေလ်ာက္ ေရလဲလွယ္ေသာစနစ္ကို အသံုးျပဳမည့္ စီမံကိန္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္မႈေၾကာင့္ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ (ADB) မွ ေခ်းေငြရပ္ဆိုင္းလိုက္သည့္အတြက္ စီမံကိန္းပ်က္သြားခဲ့ရသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အေကာင္းဆံုး ပင္လယ္ကမ္းေျချဖစ္သည့္ ေမာင္းမကန္ ကမ္းေျခ ရွိသည့္ ေဒသလည္း ျဖစ္သည္။ သဲေသာင္ျပင္ က်ယ္ေျပာျခင္း၊ သဲျဖဴျခင္း၊ ၾကည္လင္ေသာ ေရျဖစ္ျခင္း၊ ေျပျပစ္ေသာ ကမ္းေျချဖစ္ျခင္း၊ ေရခ်ိဳတြင္းမ်ားရွိျခင္း၊ ေရပူစမ္း ရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အနားယူရန္ အေကာင္းဆံုး ကမ္းေျခအခု၏ သြင္ျပင္ လကၡဏာႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ ေနရာပင္ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား သြားလာခြင့္ မျပဳျခင္း၊ ေခတ္မီေသာ အပန္းေျဖ စခန္း တခု အျဖစ္ တည္ေဆာက္မႈ မျပဳျခင္း၊ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈ မရိွျခင္း၊ အာဏာပိုင္မ်ားက ဘန္ဂလိုပိုင္ရွင္မ်ားအား ျပန္လည္ မြမ္းမံခြင့္ မျပဳခဲ့ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ေမာင္းမကန္ကမ္းေျခမွာ ထင္ရွားျခင္း မရွိခဲ့ေခ်။

ထားဝယ္ေဒသသည္ မိမိဘာသာစကား သီးသန္႔ျဖင့္ ေျပာဆိုေသာ ေဒသတခု ျဖစ္သည္။ ထားဝယ္ တိုင္းရင္းသား မ်ားတြင္ ႐ိုးရာ အ၀တ္အစား၊ အစားအေသာက္၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား သီးျခားရွိၿပီး ေအးခ်မ္းစြာ ေနထိုင္ေသာ လူမ်ိဳးျဖစ္သည္။ အမ်ားစုက ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ၿပီး တျခားဘာသာ ကိုးကြယ္သူလည္း အနည္းငယ္ရွိသည္။ ကရင္၊ မြန္၊ ဗမာလူမ်ိဳးမ်ားလည္း ရွိၿပီး တတူတကြ ပူးေပါင္းေနထိုင္ၾကသည္။

စီးပြားေရးအရ ေရလုပ္ငန္း၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္း၊ ရာဘာၿခံ၊ ကြမ္းၿခံ၊ ဒူးရင္းၿခံမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ျခင္း၊ သတၱဳတြင္း မ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ျခင္းအျပင္ ထိုင္းႏုိင္ငံႏွင့္ ကူသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားလည္း လုပ္ကိုင္ၾကသည္။

ထားဝယ္ေဒသသည္ သဘာဝက ေပးထားေသာ အေမြအႏွစ္မ်ား ႂကြယ္ဝသည့္ ေဒသ တခု ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဉာဏ္အေမွ်ာ္အျမင္ ႀကီးစြာျဖင့္ စီမံ ေဆာင္ရြက္မည္ ဆုိလွ်င္ ထားဝယ္ေဒသ တခုတည္း အတြက္သာမက ျမန္မာ တႏုိင္ငံလုံး ဖြံ႔ၿဖိဳး တုိးတက္ေရး အတြက္ပါ အေရးပါသည့္ အခန္းက႑တြင္ ရွိေနမည့္ ေဒသတခု ျဖစ္ေပသည္။

ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း
၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ကြ်မ္းက်င္သည့္ ပညာရွင္မ်ားက ထားဝယ္ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္ ကနဦးေလ့လာမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံ Italian-Thai Development ကုမၸဏီႏွင့္ ျမန္မာအစိုးရတို႔ နားလည္မႈစာခြ်န္လႊာ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၾကသည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွ စ၍ ကနဦးေလ့လာမႈအဆင့္ (Initial phase)၊ စမ္းသပ္ကြင္းဆင္း အဆင့္ (Preparation Phase)ႏွင့္ တည္ေဆာက္မႈ အဆင့္ ၁ (Construction Phase 1)၊ အဆင့္၂ (Construction Phase 2)၊ အဆင့္၃ (Construction Phase 3) ဟူ၍ အဆင့္ ၅ ဆင့္ခြဲ၍ စီမံကိန္း ေရးဆြဲခဲ့သည္။

စမ္းသပ္ကြင္းဆင္းအဆင့္သည္ ၂၀၀၈ ဇြန္လ မွ ၂၀၀၉ ႏွစ္ကုန္အထိ တႏွစ္ခြဲ စီမံကိန္းျဖင့္ ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ တာဝန္ရွိသူမ်ား အၾကား မူေဘာင္ သေဘာတူညီမႈ စာခ်ဳပ္ (Concession signing) ကို ၂၀၀၉ ႏို၀င္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔တြင္ လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ၾကသည္။

တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္း အဆင့္ ၁ ကို ၂၀၁၀ မွ ၂၀၁၄ အထိ ၅ ႏွစ္စီမံကိန္း ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အဆင့္ ၂ ကို ၂၀၁၃ မွ ၂၀၁၇ အထိလည္းေကာင္း၊ အဆင့္ ၃ ကို ၂၀၁၅ မွ ၂၀၁၉ အထိ လည္းေကာင္း အသီးသီး စီမံကိန္းခ် အေကာင္အထည္ ေဖာ္သြားမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စီမံကိန္းမွာ ၂၀၁၀ မွ ၂၀၁၉ အထိ ၁၀ ႏွစ္အတြင္း ၿပီးစီးေအာင္ တည္ေဆာက္မည့္ စီမံကိန္း ျဖစ္သည္။

လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအေနျဖင့္ ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ စက္မႈဇုန္ နယ္ေျမႏွင့္ ထိုင္းႏုိင္ငံ ကန္ခ်န ပူရီသို႔ သြယ္တန္း ေဖာက္လုပ္မည့္ ၁၀၅ မိုင္ အရွည္ရွိ ၈ လမ္းသြား စူပါ ဟိုင္းေဝးကားလမ္း၊ ရထားလမ္း၊ ဓာတ္အားလိုင္းမ်ား၊ ေရနံ၊ သဘာ၀ ပိုက္လိုင္းမ်ား ပါ၀င္ၿပီး နယ္ျခား ဝင္ထြက္ ဇုန္တို႔ ပါဝင္သည္။ ထို ဆက္သြယ္ တည္ေဆာက္ေရး ဆိုင္ရာ စီမံကိန္းမ်ားကို ႏွစ္ ၆၀ သက္တမ္းရွိ BOT (တည္ေဆာက္၊ လုပ္ကိုင္္၊ လႊဲေျပာင္း) စနစ္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မည္ ျဖစ္သည္။

အထူးစီးပြားေရးဇုန္စီမံကိန္း
တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဇြန္လမွ ၂၀၀၉ ေမလ အထိ ၂၅၀ စတုရန္း ကီလို မီတာကို လႊြမ္းၿခံဳႏုိင္သည့့္ ကြင္းဆင္း စမ္းသပ္မႈ (land site survey) မ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

စက္မႈဇုန္ ဇုန္ ေအ (Zone A) မွ ဇုန္ အက္ဖ္ (Zone F) အထိ ဇုန္ ၆ ခု သတ္မွတ္ၿပီး တည္ေဆာက္သြားမည္ ျဖစ္သည္။

ဇုန္ ေအ တြင္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း ၂ ခု ႏွင့္ အႀကီးစား စက္မႈလုပ္ငန္းဇုန္တို႔ ပါဝင္သည္။ ထို ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း ၂ ခုတြင္ တန္ခ်ိန္ ၂ ေသာင္းမွ ၅ ေသာင္းအထိ တင္ႏိုင္မည့္ သေဘၤာ ၂၅ စီး တၿပိဳင္နက္တည္း ကုန္တင္ ကုန္ခ် လုပ္ႏုိင္မည့္ ဆိပ္ခံတံတား ၂၂ ခု တည္ ေဆာက္မည္ျဖစ္သည္။ အႀကီးစား စက္မႈ လုပ္ငန္းတြင္ သေဘၤာက်င္း၊ ကုန္ေလွာင္႐ံု၊ သံမဏိစက္႐ံု၊ ဓာတ္ေျမၾသဇာ စက္႐ံု၊ ေက်ာက္မီးေသြး စက္႐ံုမ်ား ပါရွိမည္ျဖစ္သည္။

ဇုန္ ဘီ တြင္ ေလာင္စာစြမ္းအင္ ထုတ္လုပ္ေရး စက္႐ံုမ်ားမွာ ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ ဓာတ္ေငြ႔ သိုေလွာင္႐ံု၊ ေရနံခ်က္ စက္႐ံု၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ သန္႔စင္စက္႐ံု၊ ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းေရး စက္႐ံု (combined cycle power plant) တို႔ ပါ၀င္သည္။

ဇုန္ စီ တြင္ ေရနံဓာတု ဆုိင္ရာ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ပါ၀င္သည္။ ဇုန္ ဒီ တြင္ အလတ္စား စက္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္သည့္ အထည္အလိပ္စက္႐ံုမ်ား၊ ေဆာက္လုပ္ေရး ပစၥည္း စက္႐ံုမ်ား၊ ကားတာယာ စက္႐ံုမ်ား စသည္ျဖင့္ ပါ၀င္မည္ျဖစ္သည္။

ဇုန္ အီး တြင္ အေပါ့စား စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္သည့္ အဝတ္အစား စက္႐ံုမ်ား၊ အစား အေသာက္ ထုတ္လုပ္ေရး စက္႐ံု၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ထုတ္စက္႐ံု၊ လွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပး စက္႐ံု စသည္ျဖင့္ ပါ၀င္သည္။ ဇုန္ အက္ဖ္တြင္ ကုန္တိုက္မ်ား၊ ကုန္သြယ္ေရး အေဆာက္အဦမ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အေဆာက္အဦမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေဆး႐ံုမ်ား၊ လူေနအိမ္ရာမ်ား ပါ၀င္သည္။

စီမံကိန္း၏ အေကာင္း၊ အဆုိး သက္ေရာက္မႈမ်ား
ထားဝယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းေၾကာင့္ ထုိေဒသအတြင္း ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အေကာင္း အဆုိး အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈမ်ားကို က႑မ်ားခြဲ၍ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ေလ့လာ ဆန္းစစ္ၾကည့္ႏိုင္သည္။

(က) ေဒသတြင္းဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဆုိင္ရာ
ထားဝယ္ေဒသမွ ထိုင္းႏုိင္ငံ ကန္ခ်နပူရီသို႔ သြယ္တန္းေဖာက္လုပ္မည့္ စူပါ ဟိုင္းေ၀း ကားလမ္း၊ ရထားလမ္းမ်ား ေပၚေပါက္လာသည့္ အတြက္ ေဒသထြက္ ကုန္စည္မ်ား စီဆင္းမႈ တိုးတက္ လာမည္ျဖစ္သည္။ ယခင္က ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ား ထြက္ရွိေသာ္လည္း လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အခက္အခဲေၾကာင့္ ေစ်းကြက္သို႔ မေရာက္ႏိုင္ဘဲ ျဖစ္ခဲ့ရာမွ ယခုအခါ ကုန္ၾကမ္း ပစၥည္းမ်ား ေစ်းကြက္သို႔ လွ်င္ျမန္စြာ ေရာက္ရွိႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ဥပမာ (ရာဘာ၊ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္ ေမြးျမဴေရးထြက္ကုန္မ်ား၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးထြက္ကုန္မ်ား)

ေနာက္ အက်ိဳးဆက္တခုအေနႏွင့္ စီးပြားေရးဇုန္ အနီးတဝုိက္ရွိ ေျမကြက္မ်ား အဆမတန္ ေစ်းျမင့္ တက္လာမည္ ျဖစ္သည္။ ေလွ်ာ္္ေၾကးေငြမ်ား ရရွိႏိုင္မည္။

သို႔ေသာ္လည္း ေျမယာသိမ္းဆည္းမႈမ်ား၊ ေဒသခံမ်ား ေမာင္းထုတ္ျခင္း ခံရျခင္းမ်ား ျဖစ္လာဖြယ္ ရွိသည္။ ထုိသို႔ေသာ သာဓကမ်ားလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ မ်ားစြာရွိခဲ့သည္။ သဘာ၀ ဓာတ္ေငြ႔၊ ေရနံ ပိုက္လိုင္းသြားရာ လမ္းတေလွ်ာက္ ေဒသခံမ်ား ပိုင္ဆိုင္သည့္ ေျမယာမ်ား၊ ၿခံေျမမ်ား၊ လူေန အိမ္မ်ားကို ေလွ်ာ္ေၾကးမေပးဘဲ အတင္းအက်ပ္ ဖယ္ခိုင္းျခင္း၊ ေရကာတာ တည္ေဆာက္ ရာတြင္လည္း ေဒသခံမ်ားအား ေမာင္းထုတ္ျခင္း၊ စက္မႈဇုန္မ်ား၊ ကမ္းေျခမ်ား တည္ေဆာက္ရာတြင္လည္း ထိုသို႔ သိမ္းဆည္းမႈ၊ ေမာင္းထုတ္မႈမ်ား အေျမာက္အမ်ား ရွိခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရၿပီး ျဖစ္သည္။

ထို႔အျပင္ နအဖ က်င့္သံုးေနသည့္ ေနာက္တနည္းမွာ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲ ေနသည့္ တိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားကို ထိုးစစ္ဆင္ၿပီး ရြာသားမ်ား ထြက္ေျပးေစသည့္နည္း ျဖစ္သည္။ ယခု စီမံကိန္း တြင္လည္း စီမံကိန္းဝင္ ေဒသတေလွ်ာက္ ရြာအေျမာက္ အမ်ားကို ထိုးစစ္ဆင္ၿပီး ရြာမ်ားကို ဖ်က္ဆီးျခင္း၊ မီးရိႈ႕ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရေပမည္။ ထို ထိုးစစ္ေၾကာင့္ ကရင္ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေဒသခံမ်ား ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘက္သို႔ ထြက္ေျပးၿပီး ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားႏွင့္ နယ္စပ္ ေဒသတြင္ ခိုလႈံ၊ ပုန္းေအာင္ ေနထိုင္ ရသည္မွာ ေသာင္းခ်ီရွိခဲ့သည္။

ဤသည္မွာ စီမံကိန္း မျဖစ္ေျမာက္မီ ကနဦး ခံစားရေသာ ဆုိးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈပင္ ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ကနဦးေပးဆပ္ စေတး လုိက္ရေသာ အရင္းအျမစ္မ်ားပင္ ျဖစ္ေပ ေတာ့သည္။ ထိုေဒသ တေလွ်ာက္ရွိ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ ဆိုးက်ိဳး မ်ားကိုသာ ခံစား လိုက္ၾကရသည္။

စီးပြားေရးဇုန္မ်ား သတ္မွတ္လိုက္သည့္အတြက္ ႐ုပ္ဝတၳဳအေကာင္အထည္မ်ား သိသာစြာ ျမင္ေတြ႔ လာရမည္ ျဖစ္သည္။ ေဒသခံမ်ား မျမင္ဖူးသည့္ သေဘၤာက်င္းမ်ား၊ အေဆာက္ အအံုမ်ား၊ စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံုမ်ား၊ ကုန္တိုက္မ်ား၊ ေဆး႐ံုမ်ား၊ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား၊ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း သိပၸံမ်ား၊ ေခတ္မီေသာ စက္မႈၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးတခု ႐ုတ္တရက္ လွ်င္ျမန္စြာ ေပၚေပါက္လာသည္ကို ေတြ႔ျမင္လာၾကရမည္ျဖစ္သည္။

ေဒသခံမ်ားအေနျဖင့္ ထိုသို႔ေပၚေပါက္လာေသာ စက္မႈၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးသို႔ မည္သို႔ခ်ည္း ကပ္ရမည္ ဆိုသည္မွာ ပထမဆံုး ႀကံဳေတြ႔ရမည့္ စိန္ေခၚမႈ တရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။

ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် လူေနမႈစရိတ္လည္း ျမင့္မားလာမည္ျဖစ္သည္။

ထိုေဒသအတြင္းေနထိုင္သူမ်ား အလုပ္အကိုင္ရရွိဖို႔ အခြင့္အလမ္း ေကာင္းမ်ား ရရွိလာမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေဒသခံမ်ားအမ်ားစုသည္ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာရွင္မ်ား မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ လစာနည္း ေအာက္ေျခသိမ္းအလုပ္၊ အေျခခံအလုပ္မ်ားကိုသာ ရရွိၾကေပမည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသားတဦး၏ အေျခခံလုပ္အားခမွာ ျမန္မာက်ပ္ေငြ ၃၅၀၀ ရရွိ ေနၾကသည္။ ယေန႔ ကုန္ေစ်းႏႈန္း အရဆိုလွ်င္ လူတေယာက္၏ ေနထိုင္ စားေသာက္စရိတ္ ေလာက္ငွ႐ံုသာ ျဖစ္သည္။ လတ္တေလာ ကာလတြင္ အလုပ္ လုပ္ေနရေသာ ျမန္မာျပည္မ်ားအား လုပ္ငန္းခြင္ အတြင္း အနားယူရန္ ေနရာ ထိုင္ခင္းမ်ား စီစဥ္ေပးျခင္း၊ ညအိပ္ညေန အတြက္ စီစဥ္ေပးရွိျခင္း၊ သက္ေသာင့္သက္သာ ဝယ္ယူ စားေသာက္ႏုိင္ရန္ စီစဥ္ေပးျခင္း စသည့္ အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ လူမႈဖူလုံေရး အစီအစဥ္မ်ားလည္း မရွိခဲ့ေပ။

စီမံကိန္း ၿပီးစီးပါက လူေနမႈအဆင့္အတန္း (living standard) ျမင့္တက္လာသည္ ႏွင့္ အမွ် လူေနမႈ စရိတ္လည္း ျမင့္မား လာမည္သာျဖစ္သည္။ သို႔အတြက္ အေျခခံ အလုပ္သမားမ်ား အေနျဖင့္ ရရွိေသာ လုပ္အားခႏွင့္ ထိုျမင့္မားလာေသာ လူေနမႈ စရိတ္မ်ားကို အမီ လိုက္ႏိုင္ရန္ အတြက္မွာ ႀကီးစြာေသာ စိန္ေခၚမႈ တခုပင္ ျဖစ္သည္။

ယခင္က ထိုမွ်ဝင္ေငြမရၾကေသာ္လည္း မိ႐ိုးဖလာလုပ္ငန္းမ်ား၊ အသား က်ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ ပံုမွန္လုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ မိသားစု စားဝတ္ေနေရးကို ေျဖရွင္း ခဲ့ၾကသည္။ တခ်ိဳ႕ တံငါ လုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ အသက္ေမြးျမဴၾကရာ အစား အေသာက္အတြက္ ပူပင္ေၾကာင့္ၾကရန္ မလိုေပ။ စက္မႈၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ျဖစ္လာေသာအခါ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္ ေမြးျမဴေရးုလုပ္ငန္းမ်ားကို ေငြရွင္၊ ေၾကးရွင္မ်ားက လက္ဝါးႀကီး အုပ္လာမည္သာ ျဖစ္သည္။ ထိုအခါ ကိုယ့္ေလွ၊ ကိုယ္က်ားျဖင့္ ငါးဖမ္း၊ က်ားေထာင္ရာမွ သူတပါး၏ အလုပ္သမားျဖစ္ၾကရေတာ့မည္။ ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာသည့္ အသီး အပြင့္တို႔ကို ေဒသခံမ်ား မည္မွ် ခံစားရမည္နည္း ဆိုသည္မွာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာေတာ့သည္။

(ခ) ပညာေရးက႑
ပညာေရးက႑ကို ၾကည့္လွ်င္လည္း ေပၚေပါက္လာမည့္ မစ္ရွင္ေက်ာင္းမ်ား၊ ေခတ္မီေသာ သက္ေမြး ပညာရပ္ သင္တန္း ေက်ာင္းမ်ားကို ေဒသခံမ်ား၏ မည္မွ်ေသာ ရာခိုင္ႏႈန္းက သင္ယူခြင့္ ရရွိၾကည္မည္နည္း။ ယခင္ႏွင့္ မတူသည့္ ျမင့္မားလွသည့္ ေက်ာင္းစရိတ္မ်ား ကာမိေအာင္ မိဘမ်ားက စြမ္းေဆာင္ ႏိုင္ၾကမည္ေလာ။

ေခတ္ႏွင့္အမီ လိုက္ႏိုင္ေလာက္သည့္ ဝင္ေငြရရွိမွသာ ထိုပညာရပ္မ်ားကို သင္ၾကား ႏုိင္ခြင့္ ရရွိၾကမည္ ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔မဟုတ္ပါက ယခင္ကဲ့သို႔ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ပညာသင္ေက်ာင္းမ်ား၊ အစိုးရ ေက်ာင္းမ်ား တြင္ပင္ ဆက္လက္ ပညာ သင္ၾကားရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ထိုေက်ာင္းမ်ား ဆက္ရွိလိမ့္မည္ ဟုတ္ မဟုတ္ကိုလည္း မည္သူမွ် မမွန္းဆ ႏိုင္ေသးေပ။ ထိုအခါ ကြာဟလွေသာ ပညာေရးစနစ္ ၂ ခုအၾကားတြင္ နိမ့္က်သည့္ ပညာေရးကိုပင္ ဆက္လက္ သင္ၾကားရေပမည္။ အက်ိဳးဆက္ အေနျဖင့္ ဝင္ေငြ ေကာင္းေသာ အလုပ္ရႏိုင္ရန္ အလွမ္း ေဝးေနလိမ့္ဦးမည္။ လတ္တေလာ စားဝတ္ ေနေရး ေျဖရွင္းရန္ အတြက္ ေအာက္ေျခ အလုပ္မ်ားကိုပင္ မျဖစ္မေန လုပ္ၾကရ ေပေတာ့မည္။

ထားဝယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းက ထိုေဒသခံမ်ား၏ ပညာေရးျမင့္မား လာေအာင္ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း အေတာ္ၾကာေအာင္ ေစာင့္ခုိင္း ေပေတာ့မည္။

(ဂ) သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ က်န္းမာေရးက႑
သဘာဝ ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ က်န္းမာေရးက႑အေနျဖင့္ စက္ရံုႀကီးမ်ားမွ ထြက္ရွိ လာမည့္ မီးခိုးမ်ား၊ စြန္႔ပစ္ ပစၥည္းမ်ားေၾကာင့္ ထိုေဒသတြင္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အႀကီးအက်ယ္ ထိခိုက္မည္မွာ အေသအခ်ာ ျဖစ္သည္။

ဤအခ်က္မွာ အစိုးရအေနျဖင့္ အေလးအနက္ထားရမည့္ ကိစၥတခုျဖစ္ေသာ္လည္း သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အၾကား မည္သို႔ေသာ စီမံကိန္းခ် ေဆာင္ရြက္ထားသည္၊ မည္သို႔ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရွိထားသည္ကိုမူ မည္သည့္ေနရာတြင္မွ မေတြ႔ရေပ။ သဘာဝပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေရး စီမံကိန္းမ်ားခ်မွတ္ထားျခင္းလည္း အေသအခ်ာ မရွိေသးေပ။

ဆုိးက်ိဳးမ်ားအေနျဖင့္ ထိုေဒသရွိ သစ္ေတာမ်ားျပဳန္းတီးျခင္းႏွင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အက်ိဳး ဆက္မ်ား၊ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား တိမ္ေကာမႈ၊ ရာသီဥတုမမွ်တမႈစသည့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ေပသည္။

ထိုမွတဆင့္ ေဒသခံမ်ား၏ က်န္းမာေရးအတြက္ အလြန္စိုးရိမ္စရာ ေကာင္းေသာ အႏၲရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရဖြယ္ ရွိသည္။ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သကဲ့သိ႔ု စက္မႈၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး၏ အဂၤါရပ္ႏွင့္ အညီ က်န္းမာေရး စရိတ္စကလည္း အလြန္အမင္း တက္လာမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေဒသခံမ်ား ေဆးကုသခြင့္ ရရွိေရးသည္လည္း ႀကီးစြာေသာ စိန္ေခၚမႈ တရပ္ပင္ျဖစ္ေတာ့မည္။

(ဃ) လူမႈေရးက႑
လူမႈေရးက႑မွာ အဆိုးရြားဆံုး ရင္ဆိုင္ရမည့္ စိန္ေခၚမႈပင္ျဖစ္သည္။

ကိုယ့္ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္း အစဥ္အလာႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အသားက် ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ ထိုေဒသခံမ်ားသည္ လူမႈေရး စိန္ေခၚမႈ အသစ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ ၾကရေပမည္။ စီမံကိန္း စတင္ အေျခခ်သည့္ နဘုလယ္ထိန္ႀကီး ရြာသည္ ထားဝယ္ ေဒသ၏ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ အနက္ဆံုး ေနရာျဖစ္သည္။ ယခုေတာ့ ထိုေဒသကို ဝါးၿမိဳျခင္း ခံရေပေတာ့မည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ လာေရာက္မည့္၊ ႏိုင္ငံတကာမွ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ မတူကြဲျပားသည့္ လူမ်ိဳးမ်ား လာေရာက္ အေျခခ်မည့္ ေဒသ ျဖစ္လာေတာ့မည္။

ထိုအခါ မည္သည့္ဘာသာစကားျဖင့္ ေျပာဆိုဆက္ဆံၾကမည္နည္း။

ျဖစ္လာမည္မွာ အဓိကအားျဖင့္ ျမန္မာဘာသာစကားႏွင့္ အဂၤလိပ္ဘာသာ စကားသည္ လူမ်ိဳး တမ်ိဳးႏွင့္တမ်ိဳး ဆက္ဆံရာတြင္ လြယ္ကူေသာ ဘာသာစကားမ်ား ျဖစ္၍ အသံုး အမ်ားဆံုး ဘာသာစကားမ်ား ျဖစ္လာေပမည္။ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း ၾကာလာသည္ႏွင့္ အမွ် ေဒသခံ စကားျဖစ္သည့္ ထားဝယ္စကား တစတစ မွိန္းမွိန္ လာမည္ကိုေတာ့ စိုးေၾကာက္ရေပသည္။ ေရွးသာဓကမ်ား အေနႏွင့္ ထား၀ယ္ ေဒသသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ အေျခခ်လာေသာ အစိုးရ အမႈထမ္းမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာ အႀကီးအကဲ မ်ားသည္ ျမန္မာ ဘာသာျဖင့္သာ ေျပာဆိုသည့္ အတြက္ ထားဝယ္သားမ်ား အေနျဖင့္ သူတို႔အား ျမန္မာ ဘာသာျဖင့္သာ ေျပာဆို ဆက္ဆံခဲ့ရသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ႐ံုးမ်ား၊ မိုင္းတြင္းမ်ားတြင္ အမ်ားစုမွာ ေဒသခံမ်ားျဖစ္သည့္အတြက္ ေျပာင္းေရႊ႕ လာေသာ ဌာနဆိုင္ရာ အႀကီး အကဲမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံမႈမွ လြဲ၍ မိမိ ထားဝယ္ ဘာသာ စကားျဖင့္သာ ေျပာဆို ဆက္ဆံၾကသည္။ ယခုအခါ ထိုသို႔ မဆို စေလာက္ေသာ လူနည္းစု ေျပာင္းေရႊ႕လာမည္ မဟုတ္ဘဲ၊ အစုလိုက္ အၿပံဳလိုက္ ေျပာင္းေရႊ႕ ေနထိုင္ အေျခခ်လာမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခါ မိမိဘာသာစကား သံုးစြဲမႈမွာ မသိမသာ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ တိမ္ေကာ ေပ်ာက္ကြယ္မွာကို စိုးရိမ္စရာျဖစ္လာသည္။ ထိုနည္းတူစြာ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားတြင္လည္း အျခားယဥ္ေက်းမႈမ်ား အနည္းႏွင့္ အမ်ားဆိုသလို ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္လာမည္သာျဖစ္သည္။

“ေျမၿမိဳ၍ လူမ်ိဳးမျပဳတ္၊ လူၿမိဳမွ လူမ်ိဳးျပဳတ္မည္” ဟု ဆိုင္းဘုတ္မ်ား ေရးထားသည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူဝင္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး ဌာနကို သတိရမိသည္။ ထားဝယ္လူမ်ိဳးမ်ား အၿမိဳခံရေတာ့မည့္ အေရး ကိစၥကုိ ထုိလူဝင္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး ဌာနက မည္သုိ႔မွ် အေရးတယူ ေဆာင္ရြက္လာတာ မေတြ႔ရေပ။

တျခားလူမႈေရး က႑အေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေခတ္အမီဆံုး ၿမိဳ႕ျပႀကီး ျဖစ္ေပၚ လာသည္ႏွင့္ အမွ် တပါတည္း ျဖစ္ေပၚလာမည့္ လူမႈဝန္းက်င္အသစ္လည္း ထပ္တူ ေပၚေပါက္ လာမည္ျဖစ္သည္။ ဟိုတယ္မ်ား၊ မိုတယ္မ်ား၊ အပန္းေျဖစခန္မ်ား၊ အႏွိပ္ခန္းမ်ား၊ ေပ်ာ္ပြဲစား႐ံုမ်ား၊ ဗ်စ္ရည္ဆိုင္မ်ား၊ ပခ်ဳပ္ဆိုင္မ်ား၊ ကာရာအိုေကဆိုင္မ်ား၊ ညကလပ္မ်ား စသျဖင့္ ဇိမ္ခံလူတန္းစားမ်ားအတြက္ အသုံးအေဆာင္အဂၤါရပ္မ်ား ေပၚေပါက္လာမည္ျဖစ္သည္။ ထုိစားသံုးသူမ်ား၏ လိုအင္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးရန္ အလုိ႔ငွာ ထိုေနရာမ်ားတြင္ ထားဝယ္၊ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားစြာ ေပ်ာ္ေတာ္ဆက္အျဖစ္ ဝင္ေရာက္ အလုပ္ လုပ္ကိုင္ၾကရ ေပလိမ့္မည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ထိုအေျခအေနကို လိုက္ေလ်ာညီေထြစြာ လိုက္ပါႏိုင္ရန္ လူမႈေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ စနစ္ (Social welfare system) အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးေပ။ ဇိမ္မယ္မ်ားကို ေတြ႔ရွိပါက ဖမ္းဆီး အေရး ယူျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ ေနေသာ္လည္း ကူညီ ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးရမည္ကိုမူ လ်စ္လ်ဴရႈ ထားခဲ့သည္။ ညကလပ္မ်ား၊ အႏွိပ္ခန္းမ်ား၊ ကာရာအုိေက ဆိုင္မ်ားကိုလည္း တရားဝင္ မွတ္ပံုတင္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ နားလည္မႈ မ်ားျဖင့္သာ ဖြင့္ခြင့္ ေပးထားခဲ့သည္။

ထိုအျခင္းအရာမ်ားသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား အလြယ္အကူ ပ်က္စီးေအာင္၊ ကူးစက္ ေရာဂါမ်ား ပိုမိုျပန္႔ပြားေအာင္ အေထာက္အကူေပးသလို ျဖစ္ေနေပသည္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ထိုအေျခအေနမ်ားကို လိုက္ပါႏိုင္ေအာင္ လူမႈေရးေစာင့္ေရွာက္မႈစနစ္ ျမႇင့္တင္ ေပးခဲ့သည္။ ျမႇင့္တင္ေပးရန္လည္း လိုအပ္သည့္ ဓနအင္အားရွိၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံဟုဆိုေသာ္လည္း ကမာၻ႔အဆင္းရဲဆံုး ႏုိင္ငံအဆင့္မွ တက္ေရာက္ႏုိင္ခဲ့ျခင္း မရွိေသးေခ်။ သို႔အတြက္ မည္သို႔ေသာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈစနစ္မ်ား ထားရွိမည္ကိုလည္း ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာရသည္။ ျမန္မာအမ်ိဳးေကာင္း သားသမီးမ်ားအတြက္ ရင္ေလးစရာ စီမံကိန္းပင္။

(င) အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကုိ ခံစားရာတြင္
ထိုေဒသမွ ရရွိေသာ အက်ိဳးအျမတ္အမ်ားစုကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ ရရွိမည္ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေတာ္ ဆိုသည္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘ႑ာထဲသို႔ ရာခိုင္ႏႈန္းမည္မွ် ေရာက္ရွိသြားမည္ကိုမူ မည္သူမွ် ခန္႔မွန္း ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ စစ္အစိုးရႏွင့္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုထားသည္ျဖစ္ရာ ထုိစီမံကိန္းဆုိင္ရာ ကိစၥ အဝဝကုိ စစ္တပ္မွသာ ကိုင္တြယ္ လိမ့္မည္ဟု သိရွိေနၾကေပသည္။

ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းမွေန၍ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ား၏ အိပ္ကပ္ထဲေရာက္ သြားမည့္ ေငြေၾကး ပမာဏမွာ မ်ားစြာရွိေပလိမ့္မည္။

ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အစိုးရသစ္ဆုိသည္မွာလည္း စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား ဆက္လက္လြမ္းမိုး ေနဦးမည္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထူးျခားေသာ ေျပာင္းလဲ ကိုင္တြယ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာ မဟုတ္ေပ။

ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းမ်ားၿပီးစီး သြားပါက ရရွိ လာမည့္ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအတြက္ မည္သို႔ေသာ အက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ား ခံစားရမည္နည္း။ ႏွစ္ေပါင္း မည္မွ် ခံစားရမည္နည္း ဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ား၏ အေျဖကို ႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရမွ ျပန္ၾကားရန္ တာဝန္ရွိေပသည္။ သို႔ေသာ္ ယေန႔အထိ ပ်က္ကြက္ေနသည္သာ။

ေလ့လာသူမ်ားအေနျဖင့္ နီးစပ္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား ရွာေဖြ၍ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ စစ္တမ္းမ်ား၊ အစီရင္ ခံစာမ်ား ေရးသား ေနခဲ့ၾကရသည္။ ဤသည္မွာ တာဝန္ရွိသူ အစိုးရအေနျဖင့္ အလြန္ ရွက္စရာ ေကာင္းေသာ လုပ္ရပ္ျဖစ္သလို တာဝန္မဲ့ရာလည္း က်ေနပါသည္။ ျပန္ၾကားရန္ မျဖစ္ႏိုင္သည့္ လာဘ္စားမႈမ်ား၊ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားမ်ား ရွိေန၍သာ ထိုသို႔ ျပန္ၾကားရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆႏုိင္ေပသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းမ်ား ၿပီးစီး သြား၍ ေပၚေပါက္လာမည့္ စက္မႈၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ဆုိသည္မွာ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ မိသားစု ေဆြမ်ိဳးမ်ားသာ ပုိမုိ ေခတ္မီ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ သြားၿပီး၊ ေဒသခံမ်ားကမူ ပညာေရး၊ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပတ္ဝန္းက်င္ေရးရာ စသည့္ က႑အသီးသီးတြင္ ဘက္ေပါင္းစုံ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းေစမည့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာႏွင့္အတိ ျဖစ္ေနပါၿပီ။

ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးစီမံကိန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖၚမည္ဆုိလွ်င္ ေယဘုယ် အားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ႏုိင္ငံ တႏုိင္ငံကုိ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး စီမံကိန္းမ်ားျဖင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္သည္မွာ ေကာင္းပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ မိမိ တုိင္းျပည္ အေျခအေနႏွင့္ ကုိက္ညီစြာ အဆင့္ဆင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရေပမည္။

ထုိသုိ႔ အဆင့္ဆင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ရန္အတြက္ တုိင္းျပည္ တျပည္တြင္ တႏုိင္ငံလုံး အတုိင္း အတာႏွင့္ စီးပြားေရး အေျခခံ အေဆာက္အအုံ (Infrastructure) မ်ား ဦးစြာ တည္ေဆာက္ ထားရမည္ျဖစ္သည္။

ထုိစီးပြားေရးအေျခခံ အေဆာက္အအုံမ်ားတြင္ ခုိင္မာသည့္ ေငြေၾကး စနစ္ႏွင့္ ဘဏ္စနစ္၊ ႏုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈ၊ ဥပေဒျပဳ စနစ္၊ တရားစီရင္ေရး စနစ္၊ အစုိးရ ယႏၲရား စသည္တုိ႔ ပါဝင္သည့္ အဖြဲ႔ အစည္းဆုိင္ရာ အေျခခံ အေဆာက္အအုံ (Institutional Infrastructure) မ်ား၊ ေဆး႐ုံႏွင့္ က်န္းမာေရး ဝန္ေဆာင္မႈ၊ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား၊ တကၠသုိလ္ ေကာလိပ္မ်ား၊ လူမႈ ဖူလုံေရးစနစ္မ်ား စသည့္ လူမႈေရးအေျခခံ အေဆာက္အအုံ (Social Infrastructure) မ်ား၊ ျပတုိက္မ်ား၊ စာၾကည့္တုိက္မ်ား ပါဝင္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈအေျခခံ အေဆာက္အအုံ (Cultural Infrastructure) မ်ား ပါဝင္ေပသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ကမာၻ႔အဆင္းရဲဆုံးႏုိင္ငံမ်ား စာရင္းတြင္ ပါဝင္ေန႐ုံသာမက စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ရန္ အတြက္ ကနဦးလုိအပ္ခ်က္ျဖစ္သည့္ ႏုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈ ရွိသည့္ ႏုိင္ငံလည္း မဟုတ္သည့္ အျပင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ အေျခခံ အေဆာက္အအုံမ်ားလည္း မရွိေသးေပ။

ထုိသုိ႔ဆုိလွ်င္ “အလွမ္းက်ယ္ အလယ္လတ္”၊ “ဝမရွိဘဲ ဝိ လုပ္”၊ “(ဟုိဟာ) မႏုိင္ဘဲ ပဲႀကီးဟင္းစား” ဆုိသည့္ ဆုိ႐ုိး စကားမ်ားအတုိင္း တုိင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး တုိးတက္ေရး မျဖစ္ဘဲ ေဒသတခုတြင္ စီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္း ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ေဒသခံ ျပည္သူမ်ားေရာ၊ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံလုံးပါ ဆုိးက်ိဳး ဆုတ္ယုတ္မႈမ်ားကုိ ႐ုိက္ခတ္ ခံစား ၾကရေပေတာ့မည္။

Ref: ဧရာဝတီ္

0 comments:

အေပၚသို႔