..............................

Tuesday, September 1, 2009

ဆည္းပူးေလ့လာ၊ ႏိုင္ငံေရးပညာ (အပိုင္း- ၁)

Saturday, August 29, 2009

အခန္း (၁)

ႏိုင္ငံေရးဆိုရာ၀ယ္

ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ စကားလံုးဟာ လူအမ်ားကို စိတ္လႈပ္ရွားေစတဲ့ စကားလံုးေလး တခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ လူတဦးနဲ႔တဦး၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တခုနဲ႔ တခု၊ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးနဲ႔ တမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံနဲ႔ တႏိုင္ငံတို႔ အၾကားမွာ သေဘာ မတူညီမႈေတြ ရွိေနလို႔ပါပဲ။ လူ႔ေလာကမွာ ဘယ္လို ေနထိုင္ၾကမလဲ၊ ဘယ္သူေတြက ဘာေတြကို ရသင့္သလဲ၊ ပါ၀ါနဲ႔ အရင္းအျမစ္ေတြကို ဘယ္လိုခြဲေ၀ သံုးစြဲမလဲ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ပ႗ိပကၡေတြ ရွိသင့္သလား၊ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္သင့္ သလား၊ ဘယ္သူ႔ဆီမွာ ေျပာေရး ဆိုပိုင္ခြင့္ ႐ွိသလဲ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကို လူတေယာက္က ခ်သင့္သလား၊ လူအမ်ားက ခ်သင့္သလား စတဲ့ အေထြေထြ အေၾကာင္းအရာ မ်ိဳးစံုမွာ ေတြးေခၚမႈေတြ ကြဲျပားျပီး၊ အျမင္ မတူမွုေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ ဒီလို အျမင္မတူမႈေတြ၊ ေဆြးေႏြး ျငင္းခံုမွုေတြ၊ ေထာက္ျပ ေ၀ဖန္မႈေတြ ကေန တဆင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ၊ အက်ိဳးစီးပြား ျဖစ္ထြန္းမွုေတြ ရွိလာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ ႏိုင္ငံေရး ေတြးေခၚပညာ႐ွင္ အရစၥတိုတယ္က ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ လူသားေတြရဲ႕ ဘ၀ တိုးတက္မွုကို ျဖစ္ထြန္းေစတဲ့၊ လူ႔ အဖြဲ႔အစည္းကို ေကာင္းက်ိဳး ခ်မ္းသာေပးတဲ့ ၾကီးက်ယ္ျမင့္မားေသာ သိပၸံ ပညာၾကီးတရပ္ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။

ျပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ သေဘာတရားမွာ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ ဆိုတဲ့ သေဘာတရား ပါ၀င္ေနျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ လူတဦး တေယာက္တည္း ရွိေနတဲ့ အခါမွာ ႏိုင္ငံေရး မရွိႏိုင္ပါဘူး။ လူတဦး တေယာက္ဟာ စား၀တ္ ေနေရး အတြက္ ရွာေဖြ စားေသာက္ရမွာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ရိုးရွင္းတဲ့ စီးပြားေရး အေဆာက္ အအံုကို တည္ေဆာက္ ႏိုင္ပါတယ္။ အႏုပညာေတြ ဖန္တီးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ထပ္ လူတဦး ထပ္ေရာက္ လာမွသာ ႏိုင္ငံေရး အျပဳအမူေတြကို ဖန္တီး ေဆာင္ရြက္လို႔ ရပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ႏိုင္ငံေရး ပညာရွင္ေတြက ေရာ္ဘင္ဆန္ ခရူးဆိုး ဥပမာကို ခိုင္းႏွိဳင္း ေျပာဆို တတ္ၾကပါတယ္။

ေရာ္ဘင္ဆန္ခရူးဆိုးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး

(၁၇၁၉) ခုႏွစ္မွာ ေရာ္ဘင္ဆန္ခရူးဆိုး၏ ဘ၀ႏွင့္ ထူးဆန္းေသာ စြန္႔စားခန္းမ်ား ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကို ဒယ္နီရယ္ဒီဖိုး ဆိုသူက ေရးသား ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ လူသူ ကင္းမဲ့ေနတဲ့ က်ြန္းတက်ြန္း ေပၚမွာ ေရေမ်ာ ကမ္းတင္ ျဖစ္ေနတဲ့ အဂၤလိပ္ လူမ်ိဳး တေယာက္ရဲ႕ ဇာတ္ေၾကာင္း ျဖစ္ပါတယ္။ က်ြန္းေပၚမွာ အထီးက်န္ ျဖစ္ေနတဲ့ ေရာ္ဘင္ဆန္ ခရူးဆိုးဟာ ႏွစ္ေပါင္း (၁၅)ႏွစ္ ၾကာေအာင္ ဘ၀ကို ခက္ခက္ခဲခဲ ပင္ပင္ပန္းပန္း ေနသားတက် ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ယူ ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီ အထီးက်န္ကာလ အေျခအေနမွာ က်ြန္းေပၚမွာ ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ စကားလံုး ေပ်ာက္ကြယ္ ေနခဲ့ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ က်ြန္းေပၚမွာ အသံထြက္ စကား ေျပာႏိုင္သူ ဆိုလို႔ ခရူးဆိုး တေယာက္ပဲ ရွိလို႔ပါ။

ဒီလိုနဲ႔ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနလာရာကေန တေန႔က်ေတာ့ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ တေလွ်ာက္မွာ လမ္းေလွ်ာက္ေနရင္း ခရူးဆိုးဟာ လူ႔ေျခရာအစံုကို စျပီး ေတြ႔ခဲ့ပါတယ္။ “က်ြႏ္ုပ္သည္ မိုးၾကိဳး ပစ္ခံလိုက္ရေသာ လူတေယာက္ ကဲ့သို႔ ရပ္ေနမိသည္“ ဆိုျပီး ခရူးဆိုးက ေရးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က စျပီး ေနာင္ (၁၃) ႏွစ္အၾကာ က်ြန္းေပၚမွ လြတ္ေျမာက္ခ်ိန္ အထိ ခရူးဆိုးတေယာက္ ႏိုင္ငံေရး ျပႆနာ မ်ိဳးစံုကို ရင္ဆိုင္ ရပါေတာ့တယ္။ သူေျခရာ ေတြ႔ခဲ့တဲ့ လူဟာ ဘယ္သူလဲ။ မိတ္ေဆြလား ရန္သူလား။

အဲဒီ အသိနဲ႔ သူ႔ဘာသာသူ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး အစီအစဥ္ သစ္ေတြ ျပဳလုပ္ ရပါေတာ့တယ္။ ခရူးဆိုး လုပ္ခဲ့တာကေတာ့ ယေန႔ေခတ္ အေခၚ လက္နက္ တပ္ဆင္ေရး၊ ကာကြယ္ေရး စီမံခ်က္ပါပဲ။ ပထမဦးဆံုး သူေနတဲ့ ေနရာကို ခိုင္မာ ေတာင့္တင္းေအာင္ ျပဳလုပ္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ပုန္းခိုရာ ေနရာမ်ား၊ ေျပာင္းေခ်ာ ေသနတ္မ်ား ခ်ထားရန္ ေနရာမ်ား သတ္မွတ္တယ္။ ရန္သူကို ရင္ဆိုင္ တိုက္ခိုက္ရန္ အဆင္သင့္ ျပင္ထားတယ္။ သူေျခရာ ေတြ႔ခဲ့တဲ့ လူဟာ သူ႔အေပၚကို အႏၱရာယ္ ရွိခ်င္မွရွိမယ္။ မဟုတ္ပဲ အႏၱရာယ္ ရွိခ်င္လဲ ရွိလာႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့ အေျမာ္အျမင္၊ ဆင္ျခင္တံု တရားနဲ႕ ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒကို ျပဌာန္းထားခဲ့ပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ ခရူးဆိုးဟာ က်ြန္းေပၚမွာ လူတေယာက္တည္း တင္မကပဲ လူအမ်ား ေရာက္ရွိလာတယ္ ဆိုတာကို သဲလြန္စ ရသြားတယ္။ အဲဒီလူေတြဟာ လူသားစား လူရိုင္းမ်ား ျဖစ္တာလဲ သိျပီးေနာက္ပိုင္း ကိုယ့္ဘက္တင္ သာမက အျခား တဘက္ကိုပါ စတင္ ေမးခြန္း ထုတ္လာရတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒ အလုပ္ျဖစ္မလား၊ မျဖစ္ဘူးလား၊ ဖမ္းဆီး စားေသာက္ ခံရျခင္းကေန လြတ္ေျမာက္မွာလား၊ မလြတ္ေျမာက္ ဘူးလားကို သူကိုယ္တိုင္ ေသခ်ာ မသိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အသက္ရွင္ ရပ္တည္ေရး အတြက္ ၾကိဳးစားဖို႔ သူစိတ္ပိုင္း ျဖတ္ထားလိုက္တယ္။ အဲဒီဆံုးျဖတ္ခ်က္ နဲ႔ပဲ သူ႔ဘာသာသူ ကာကြယ္ေရး နည္းလမ္းမ်ား တိုးတက္လာဖို႔ အစြမ္းကုန္ ၾကိဳးစားတယ္။

ခရူးဆိုးမွာ တေယာက္တည္းျဖစ္ျပီး၊ လူသားစား လူရိုင္းမ်ားကေတာ့ အမ်ားႏွင့္ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ခရူးဆိုးရဲ႕ ရပ္တည္ေရး မူက တတ္ႏိုင္သမွ် အဲဒီလူေတြကို ေရွာင္ရွားရန္ ျဖစ္တယ္။ ဒီလူေတြရဲ႕ အေျခအေနကို ေလ့လာ စူးစမ္းျပီး၊ မိမိ တည္ရွိေနမွဳကို မသိေအာင္ ပုန္းကြယ္ေနတဲ့ နည္းနဲ႔ တိုက္ခိုက္လာမယ့္ အႏၱရာယ္ကို ေရွာင္ရွား ႏိုင္ဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လဲ ဒီလို ေလ့လာ စူးစမ္းေနရင္း သူ႔မူကို ေျပာင္းလဲရေတာ့မယ့္ အေျခအေန တခု ျဖစ္ပြား လာပါေတာ့တယ္။ အဲဒါကေတာ့ လူသားစား လူရိုင္းေတြရဲ႕ သားေကာင္တေယာက္ အသတ္မခံရမီ လြတ္ေျမာက္ လာတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

“က်ြႏ္ုပ္၏ အသိဥာဏ္မ်ား လင္းလက္သြားသည္။ က်ြႏိုပ္၌ အခိုင္းအေစ တေယာက္၊ ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ အေပါင္းအေဖာ္ တေယာက္၊ လက္ေထာက္ တေယာက္ ရရွိရန္ အခ်ိန္ ေရာက္လာျပီဟု ယူဆလိုက္သည္။ ထိုယူဆခ်က္သည္ သနားစရာ ေကာင္းေသာ ထိုသူအား ကယ္ဆယ္ရန္ ေစ့ေဆာ္လိုက္သည္“ လို႔ သူက ဆိုခဲ့တယ္။ အဲဒီ ေစ့ေဆာ္ခ်က္ ရွိလာတာနဲ႔ ခရူးဆိုးဟာ လက္နက္စြဲကိုင္ျပီး လိုက္လံ ဖမ္းဆီးသူေတြနဲ႔ အလိုက္ ခံရသူၾကားကို ၀င္ေရာက္ ေနရာ ယူလိုက္တယ္။ လူသားစား လူရိုင္းတေယာက္ကို အလဲထိုးခ် လိုက္ေတာ့ ေနာက္ တေယာက္က ခရူးဆိုးကို ျမွားႏွင့္ ခ်ိန္ရြယ္လို႔ အဲဒီလူကိုပါ သတ္ပစ္ လိုက္ရတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ ခရူးဆိုးဟာ လူသားႏွစ္ေယာက္ ပါတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တရပ္ကို ထူေထာင္ လိုက္တယ္။ လူရိုင္းမ်ားလက္က ကယ္တင္ လာတဲ့သူကို ဖရိုင္းေဒးလို႔ အမည္ ေပးလိုက္တယ္။ သူ႔ကို သခင္လို႔ ေခၚဖို႔ ခရူးဆိုးက ဖရိုင္းေဒးကို သင္ထားတယ္။ အစပိုင္းမွာ ဖရိုင္းေဒးကို စိတ္ခ် ယံုၾကည္မွဳ အျပည့္အ၀ မရွိခဲ့ဘူး။ ညအိပ္ရင္ တံခါးပိတ္ အိပ္တယ္။ သူ႔မ်က္စိေရွ႕မွာ ရွိေနခ်ိန္က လြဲရင္ ဖရိုင္းေဒး လက္ထဲမွာ လက္နက္ေတြ မရွိဖို႔ သူ သတိထားတယ္။ အဲဒီကေန တျဖည္းျဖည္းခ်င္း သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ ၾကားမွာ တဦးေပၚတဦး စိတ္ခ် ယံုၾကည္မွဳေတြ တိုးတက္လာတယ္။ ဆက္ဆံေရး အေျခအေနမွာ သခင္နဲ႔ က်ြန္ ဆက္ဆံေရးပဲ ျဖစ္ေပမယ့္ အတူတကြ မိတ္ေဆြ၊ အေပါင္းအသင္းလို ေနထိုင္ဖို႔ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္ တေယာက္ကို တေယာက္ စတင္ ေလ့လာစ ျပဳလာတယ္။

ဒီလိုအေျခအေနမွာ လူသားႏွစ္ဦးသာ ရွိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ထဲကို အျခား လူသားႏွစ္ဦး ထပ္မံ ေရာက္ရွိလာတယ္။ လူသားစား လူရိုင္းေတြလက္က ထြက္ေျပး လြတ္ေျမာက္ လာသူေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ “က်ြႏ္ုပ္၏ က်ြန္းေပၚ၌ လူသားမ်ား တိုးတက္ လာသည္ႏွင့္ အမွ်၊ က်ြႏ္ုပ္၌ တစတစ ျပီးျပည့္စံု လာသည္ဟု ခံစားရသည္။ မိမိကိုယ္ကိုလဲ ရွင္ဘုရင္ကဲ့သို႔ ထင္ျမင္လာသည္။ ပထမဦးစြာ တိုင္းျပည္ တခုလံုးအား က်ြႏ္ုပ္ပိုင္ဆိုင္သည့္ ဥစၥာပစၥည္း အျဖစ္သို႔ သြတ္သြင္းရသည္။ သို႔မွသာ က်ြႏ္ုပ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳ အာဏာ တည္ျမဲမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ က်ြႏ္ုပ္၏ ႏိုင္ငံသားမ်ား အလံုးစံု သစၥာ ခံေစရန္ ေဆာင္ရြက္ရသည္။ က်ြႏ္ုပ္သည္သာ အရွင္သခင္၊ ဥပေဒ ျပဳသူျဖစ္သည္။ ၄င္းတို႔သည္ အသက္ႏွင့္ ခႏၶာကို က်ြႏ္ုပ္ထံ၌ ေပးလွဴထားရျပီး၊ က်ြႏ္ုပ္သည္သာ သက္ဦးဆံပိုင္ ျဖစ္သည္“ ဟူ၍ ခရူးဆိုးက ေရးသားခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီက်ြန္းေလးမွာ ထပ္ျဖစ္လာတဲ့ ေနာက္တဆင့္ ႏိုင္ငံေရးေၾကာင့္ ခရူးဆိုး လြတ္ေျမာက္ျပီး အဂၤလန္သို႔ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒီတၾကိမ္ က်ြန္းေပၚကို ထပ္ရာက္ လာသူေတြကေတာ့ အဂၤလိပ္ သေဘၤာသား ေတြပါ။ လူသားစား လူရိုင္းေတြလိုပဲ သေဘၤာသားေတြ ကလဲ ႏွစ္အုပ္စု ကြဲေနတယ္။ စားမည့္သူနဲ႔ အစားခံရမည့္ သူေတြေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ပုန္ကန္ ဖီဆန္သူမ်ားနဲ႔ ဓားစားခံ ျဖစ္ေနတဲ့ အရာရွိ ႏွစ္ဦးနဲ႔ ခရီးသည္မ်ား ဆိုျပီး အုပ္စုႏွစ္စု ကြဲေနတယ္။ အဲဒီ အေျခအေနမွာ ခရူးဆိုးက အေရးနိမ့္သူေတြ ဘက္က ကူညီဖို႔ ဆံုးျဖတ္ လိုက္တယ္။

ဒီလိုဆံုးျဖတ္ျပီး ပုန္ကန္သူ သေဘၤာသားေတြ က်ြန္းေပၚမွာ စူးစမ္း ေလ့လာေနတုန္း အရာရွိ အုပ္စုကို သူခ်ဥ္းကပ္ျပီး သူ႔ရဲ႕ အဆိုျပဳခ်က္ကို တင္သြင္းတယ္။ အဲဒီ အဆိုျပဳခ်က္က ကမ္းလွမ္းခ်က္ ႏွစ္ရပ္ကို လိုက္ေလ်ာရင္ ရန္သူလက္က လြတ္ေျမာက္ဖို႔ အကူအညီ ေပးမယ္လို႔ ဆိုတာျဖစ္တယ္။ ကမ္းလွမ္းခ်က္ အမွတ္(၁)က က်ြန္းေပၚမွာ ေနထိုင္စဥ္ ကာလတေလွ်ာက္ သူ႔အာဏာ တည္မွုကို မျငင္းဆန္ဖို႔နဲ႔ ကမ္းလွမ္းခ်က္ (၂)က သေဘၤာကို ျပန္သိမ္းပိုက္ ႏိုင္ရင္ သူနဲ႔ သူ႔လူေတြကို အဂၤလိပ္ ေရလက္ၾကားကို ပို႔ေဆာင္ေပးဖို႕ျဖစ္တယ္။

ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို လက္ခံတဲ့အတြက္ ခရူးဆိုးက သူတို႔ေတြကို လက္နက္ တပ္ဆင္ေပးျပီး ပုန္ကန္သူေတြကို အတူတကြ ၀ိုင္း၀န္း ႏွိမ္နင္းျပီး ေခါင္းေဆာင္ကို ၾကိဳးေပး သတ္လိုက္တယ္။ ငယ္သားေတြကို လက္နက္ ျဖဳတ္သိမ္းျပီး က်ြန္းေပၚမွာ ေနရစ္ခဲ့မည္လား (သို႔မဟုတ္) သံေျခက်င္း ခတ္ကာ အဂၤလန္သို႔ ေခၚေဆာင္ျပီး ၾကိဳးေပးရမည္လား ဆိုျပီး ေရြးခ်ယ္ခိုင္းတယ္။ အသက္ရွင္မွဳကို ေရြးခ်ယ္ၾကလို႔ က်ြန္းေပၚတြင္ ထားရစ္ခဲ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ခရူးဆိုးနဲ႔ သူ႔ မဟာ မိတ္ေတြဟာ အဂၤလန္ကို ေခ်ာေမာစြာ ျပန္ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္။

ဒီဥပမာဟာ ဖရိုင္းေဒးဆိုတဲ့ ေနာက္ထပ္ လူသားတေယာက္ ေပၚထြက္ လာခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေရး စတင္ ေပၚထြက္ လာခဲ့တာ၊ ရန္သူလား၊ မိတ္ေဆြလား မသိတဲ့ ေနာက္ထပ္ လူတေယာက္ က်ြန္းေပၚမွာ ရွိေနျပီလို႔ သိလာတဲ့ အခ်ိန္မွာ မိမိကိုယ္ကို ကာကြယ္ေရး မူေတြ ခ်မွတ္လာေတြ၊ လူအမ်ား ေရာက္လာခ်ိန္မွာ အေပးအယူ လုပ္တာေတြ၊ အေရးနိမ့္သူ ဘက္က ရပ္တည္ေပးရင္း ကိုယ့္အတြက္ အက်ိဳးရွိမယ့္ ရလာဒ္ကိုပါ တြက္ခ်က္ စဥ္းစားတာေတြကို မီးေမာင္း ထိုးျပထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ လူတဦး တေယာက္ထက္ ပိုလာတဲ့ အခ်ိန္အခါ မ်ိဳးမွာ ေပၚေပါက္လာတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ သေဘာတရားေတြ၊ အာဏာ က်င့္သံုးမႈေတြ ပါ၀င္ ေနျပီးသားလို႔ ပညာရွင္ေတြက အဆို ျပဳထားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို လူႏွစ္ဦး ႏွစ္ေယာက္ကေန ေက်ာ္လြန္ျပီး က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ျဖန္႔က်က္ ၾကည့္ၾက ရေအာင္ပါ။

ႏိုင္ငံေရးအား အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုျခင္း

ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုတဲ့ အခါမွာ ျပႆနာ ႏွစ္ရပ္နဲ႔ ၾကံဳၾက ရတယ္လို႔ ႏိုင္ငံေရး ပညာရွင္ အင္ဒရူးေဟး၀ဒ္က ေရးသား ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ပထမျပႆနာ တရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတာကို အဓိပၸာယ္ တမ်ိဳးနဲ႔ သေဘာေပါက္ ေနၾကတာမ်ိဳးပါ။ တခ်ိဳ႕က ဒါကို ပညာရပ္ နယ္ပယ္တခုလို႔ သေဘာထား ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လဲ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတာကို မိမိလိုရာ အျမင္၊ အေတြးေတြနဲ႔ ဆြဲယူ နားလည္ ထားၾကတယ္။ ပိုဆိုးတာကေတာ့ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတာကို ညစ္ညမ္းတဲ့ စကားလံုး၊ ရွဳပ္ေထြးတဲ့ စကားလံုး အျဖစ္ ရွဳျမင္သူေတြ ရွိေနတာပါ။ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ၾကားလိုက္တာနဲ႔ စစ္ပြဲေတြ၊ ဖမ္းဆီး သတ္ျဖတ္မႈေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာ ျပႆနာေတြ၊ အက်ဥ္းေထာင္ေတြ၊ လိမ္ညာ လွည့္ဖ်ားမႈေတြကိုပဲ ဆက္စပ္ ေတြးမိေနၾကသူေတြ ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ သေဘာတရား ေတြထဲမွာ ဒီအေၾကာင္း အရာေတြ ပါ၀င္တာမွန္ေပမယ့္ တျခား အေၾကာင္းအရာေတြ ျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ လူအမ်ား အက်ိဳး သယ္ပိုး ေဆာင္ရြက္ေရး၊ ျပည္သူလူထု အတြက္ အက်ိဳးရွိေစမယ့္ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရး မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ေရး စတာေတြနဲ႕လဲ ဆက္စပ္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ အဒရီယန္ လက္ဘ္၀စ္ခ်္ ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ စုေပါင္း လုပ္ေဆာင္တဲ့ လူမွု လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ အားလံုးရဲ႕ ဗဟိုခ်က္မ ျဖစ္ျပီး၊ မိသားစုတြင္းမွာလဲ မိသားစုႏိုင္ငံေရး၊ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္း အုပ္စုမွာလဲ မိတ္ေဆြ အုပ္စု ႏိုင္ငံေရး၊ လူမ်ိဳးေတြ မွာလဲ အမ်ိဳးသား ႏိုင္ငံေရး၊ ကမၻာၾကီး တခုလံုး မွာလဲ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံေရး စသျဖင့္ အလႊာမ်ိဳးစံု၊ ေနရာစံုမွာ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတဲ့ သေဘာတရား ပါ၀င္ ပတ္သက္ေနတယ္ လို႔ ဆိုထားခဲ့ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးဆိုတာကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရာမွာ ေနာက္ထပ္ၾကံဳၾကတဲ့ ျပႆနာ တရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး နားလည္မႈအျမင္ေတြ အမ်ားအျပား ရွိေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က ႏိုင္ငံေရးဆိုတာကို အာဏာ က်င့္သံုးမႈလို႔ နားလည္ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕က က်ေတာ့ အမ်ား စုေပါင္းျပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္မႈလို႔ ျမင္ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕က က်ေတာ့ ရွားပါးတဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြကို ခြဲေ၀ အသံုးခ်မႈလို႔ ယူဆၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕က က်ေတာ့ ႏိုင္ငံေရး ဆိုတာ လိမ္ညာလွည့္ဖ်ားတဲ့ အႏုပညာ တရပ္လို႔ ေတြးျမင္ၾကျပန္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးေလာက ဆိုတာ ရွဳပ္ေထြးတယ္၊ ပါးနပ္ လိမ္မာမွ ရမယ္၊ ကြက္ေက်ာ္ ရိုက္ႏိုင္မွ ရမယ္ဆိုတဲ့ အဆိုေတြဟာ ဒီေနာက္ဆံုး အေတြးအေခၚ ကေန ျမစ္ဖ်ားခံလာတာ ျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံက လူအမ်ားဆီမွာ ဒီအေတြးအေခၚ၊ အျမင္ေတြ ရွိလာရင္ သိပ္အႏၱရာယ္ ၾကီးပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ စကားလံုး ေနာက္ကြယ္က လူ႔ အဖြဲ႔အစည္းကို အက်ိဳးျပဳ ႏိုင္ေစတဲ့ ၾကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ သေဘာတရားေတြကို မရွဳျမင္ ႏိုင္ေတာ့လို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မ်က္စိတဘက္ရဲ႕ အလင္းေရာင္ကို အေမွာင္ ဖံုးသြားတာနဲ႕ အတူတူပဲ ျဖစ္သြား တတ္တာေၾကာင့္ အဆိုးနဲ႔ စျမင္တဲ့အခါ ေကာင္းမြန္တာေတြကို မျမင္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဘယ္ အေၾကာင္းအရာ မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ မွန္ကန္တဲ့ အခ်က္အလက္၊ မွန္ကန္တဲ့ သေဘာတရားကို အဆိုးဘက္ကေကာ၊ အေကာင္းဘက္ကပါ သိ႐ွိနားလည္ဖို႔ လိုအပ္ လွပါတယ္။

ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုတဲ့ အနက္ အဓိပၸာယ္ကို ဖြင့္ဆိုၾကရမွာ အျမင္ေလးမ်ိဳး ကြဲျပား ျခားနားပါတယ္။ ပထမ တမ်ိဳးကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ အစိုးရ ဖြဲ႔စည္းျခင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း အႏုပညာ တရပ္လို႔ ျမင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ တမ်ိဳးကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ျပည္သူ႔ေရးရာ (public affairs) လို႔ ရွဳျမင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တတိယ တမ်ိဳးကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ အေပးအယူ၊ အေလွ်ာ့အတင္း ျပဳလုပ္မႈ၊ ၫွိႏွိဳင္းေဆာင္ရြက္မွဳ၊ တနည္းဆိုရင္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ေတြကို ျပဳလုပ္တဲ့ အႏုပညာ တရပ္ကို ေတြးျမင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး တမ်ိဳးကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ပါ၀ါ က်င့္သံုးမွုလို႕ ရွဳျမင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

မွတ္္ခ်က္။ ။ အေရွ႕မိုးေကာင္းကင္ စာေစာင္တြင္ ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည့္ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။

Ref: ခင္မမမ်ိဳး


0 comments:

အေပၚသို႔