..............................

Sunday, July 19, 2009

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပအယူအဆႏွင့္ စာေပ အႏု ပညာ

ေမာင္သစ္ဦး
Saturday, 18 July 2009 15:48

၁၉၇၀ ခုႏွစ္ တ၀ိုက္တုန္းက ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္တို႔ငယ္စဥ္ အသက္(၂၀) ၀န္းက်င္အရြယ္ စာအုပ္ စာတမ္းမ်ားကုိ အရူးအမူး ဖတ္ခါစအခ်ိန္။ ကမာၻ ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အတၳဳပၸတိၱ မ်ားကုိဖတ္ကာ စိတ္ကူးစိတ္သန္္းမ်ား ယွက္ျဖာ ခဲ့ၾကဖူး၏။

အထူးသျဖင့္ လူထုေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းမ်ားထဲတြင္ တဘက္ကႏုိင္ငံ့အေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ရင္း တဘက္ကလည္း စာေပ ကိစၥမ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ၾကသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို တခုတ္တရ ေရြးခ်ယ္ၿပီးမွ ေလ့လာမွတ္သား အေလးအနက္ ထားခဲ့ၾကဖူးသည္။ ဥပမာ အေနႏွင့္ ဗီယက္နမ္က ဟုိခ်ီမင္း၊ တရုတ္ျပည္က ေမာ္စီတုံး၊ အိႏိၵယက ေနရူး စသည္တို႔ျဖစ္ၾက၏။ ဟုိခ်ီမင္းႏွင့္ ေမာ္စီတုံးက ကဗ်ာေတြေရးခဲ့ၾကၿပီး ေနရူး ကမူ စကားေျပမ်ားကုိေရး၏။

ထုိစဥ္က က်ေနာ္တုိ ့တေတြ အေလးအနက္ထား ေလ့လာမွတ္သား ခဲ့ရသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ထဲတြင္ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံ၏ အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး“ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း” လည္းပါ၀င္ခဲ့၏။ ဗုိလ္ခ်ုဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ႏုိင္ငံ ေရး ကိစၥမ်ားကုိ တဘက္က ေဆာင္ရြက္ရင္း မအားလပ္သည့္ ၾကားက ေဆာင္းပါးႏွင့္ ကုိယ္တုိင္ေရး အတၳဳပၸတိၱ တခ်ိဳ႕ေရးသား ခ်န္ရစ္ႏုိင္သည့္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး တဦးျဖစ္၏။ အထူး သျဖင့္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား ဘ၀မွာ ကတည္းက ၿဗိတိသွ် ကဗ်ာဆရာ“ အားနက္စ္ ဟင္နေလ” ရဲ႕“ အႏုိင္မခံ ” ကဗ်ာကုိ ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆုိခဲ့ သည့္အခ်က္မွာ က်ေနာ္တို႔၏ ႏွလုံးသားကို ဆဲြေဆာင္ ကုိင္လႈပ္ႏုိင္ခဲ့၏။

ထုိ႔ေနာက္ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ “ ေက်ာင္းသား၀တၱရား” ေဆာင္းပါး၊ “ႏုိင္ငံေရးအမ်ိဳးမ်ိဳး” ေဆာင္းပါးမ်ားကုိလည္း က်ေနာ္တုိ ့ၿငိတြယ္ခဲ့ၾက၏။ သို႔ေသာ္ ထုိအခ်ိန္က ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ စာေပ လက္ရာမ်ားမွာ ရွာရေဖြရ ခက္ခဲလွ၏။ တစုတေ၀းတည္း ထုပ္ထုပ္သိမ္းသိမ္း ျပဳလုပ္ ထုပ္ေ၀သည့္ စာအုပ္စာတန္း အေနႏွင့္ မရိွေသး။ ထုိ ့ေၾကာင့္ က်ေနာ္တို ့မွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ စာေပ လက္ရာမ်ားကုိ စိတ္အား ထက္သန္သေလာက္ ျပည့္၀ေအာင္ ရွာေဖြ မဖတ္ရွဳႏိုင္ခဲ့။

၁၉၉၈ ခုႏွစ္ထဲတြင္မူ က်ေနာ္တို ့တေတြ အႏွစ္ႏွစ္အလလက ေတာင့္တ ခဲ့ရသည့္ ဆႏၵ တခုမွာ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ျပည့္၀ လာခဲ့ရ၏။ ထိုႏွစ္ထဲတြင္ “ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္ထြက္ရွိ လာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာမ်ားကုိ ယခုကဲ့သို႔ တလုံး တစည္းတည္း စာအုပ္တအုပ္ အေနႏွင့္ စုေဆာင္း ႀကိဳပမ္းခဲ့သည့္ ပုဂၢိဳလ္မွာ ဆရာ ‘ ျမဟန္ ’ ( တကၠသိုလ္မ်ား သမိုင္း သုေတသနဌာန အႀကီးတန္း သုေတသနမွဴး) ျဖစ္၏။

“ဗုိလ္ခ်ုဳပ္ေအာင္ဆန္္း၏ စာေပလက္ရာ”စာအုပ္တြင္ တကၠသိုလ္မ်ား သမိုင္း သုေတသန ဌာန ညြန္ၾကားေရး မွဴး ေဒၚနီိနီျမင့္က ဥေယ်ာဇဥ္ ေရး၏။ နိဒါန္းစာကိုမူ ဆရာ ျမဟန္ ကေရး၏။ ဤစာအုပ္တြင္“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ၏ စာေရး၀ါသနာ” ၊ “ေဆာင္းပါး အႏွစ္ခ်ဳပ္မ်ား ” ႏွင့္ “ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေျပာေသာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ၏ ရုပ္ပုံလႊာ” ေဆာင္းပါး( ၃ )ပုဒ္မွာမူ ေရးသူ အမည္မပါရွိဘဲ ေဖၚျပထားသည္ကုိ ေတြ ့ရ၏။ သုိ႔ေသာ္ ဤေဆာင္းပါး မ်ားတြင္ပါရွိသည့္ အတြင္းစာသား တခ်ိဳ ့အေပၚမူတည္ကာ၊ ဤစာအုပ္ကုိ ႀကိဳးပမ္း စုစည္းသူ ဆရာ‘ ျမဟန္ ’ ကုိယ္ တုိင္ပင္ ျဖစ္မည္ဟု ယူဆရ၏။ သို႔ေသာ္စာေရးသူ အမည္ မေဖၚျပသည့္ ေဆာင္းပါးမ်ား ျဖစ္သည့္တုိင္ ဤေဆာင္းပါး မ်ားမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာမ်ား အေပၚ စာဖတ္သူမ်ား ပုိမိုနားလည္ခံစား ႏုိင္ရန္ အေထာက္အကူျပဳသည့္ အတြက္ကုိမူ ေက်းဇူးတင္ရမည္ျဖစ္၏။

* * * * * * *

“ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏စာေပလက္ရာ” စာအုပ္တြင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ “အယူအဆေရးရာ ကိစၥမ်ား”ကုိေတြ ့ ရသည္။ ထိုအယူအဆေရးရာ ကိစၥမ်ားမွာ ေက်ာင္းသားမ်ား တူညီ ၀တ္စုံ၀တ္သင့္၊ မသင့္ ကိစၥမွအစ ဘ၀ လမ္းညြန္ အယူအဆ ကိစၥအထိ က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္႔့ပါ၀င္၏။

ဥပမာ“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ” အဂၤလိပ္လိုေရးသား သည့္ Freedom 0f Dress in School ေဆာင္းပါး ႏွစ္ပုဒ္တြင္ ဦးသန္ ့၏ “ဂႏၱေလာက” မဂၢဇင္းတြင္ ေရးသည့္ “ From my School Window ” ေဆာင္းပါး အေပၚျပန္လည္ ေခ်ပေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား တူညီ ၀တ္စုံ ၀တ္ေစသည့္ ကိစၥမွာ လြတ္လပ္မႈ မရွိျခင္း ကုိ ျပဆုိျခင္း မဟုတ္ဘဲ စည္းလုံးမႈႏွင့္ ခ်စ္ခင္ ရင္းႏွီးမႈစိတ္ဓာတ္တုိ ့ကုိပြားေစေၾကာင္း ေခ်ပသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။

ေနာက္ထပ္ ဥပမာ တခုမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏နာမည္ေက်ာ္ ေဆာင္းပါး “ Burma and Buddhism” ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ လို ေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။ ဤေဆာင္းပါးမွာ ၁၉၃၅ ခုႏွစ္ ဧၿပီလထုတ္ ဂႏၱေလာက မဂၢဇင္းတြင္ ပါ၀င္သည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဘ၀က ေရးသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။

ထိုစဥ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာ အသက္ ( ၂၀ ) အရြယ္သာရွိေသး၏။ အေျခခံသည့္ အေၾကာင္းအရာမွာ ျမင့္၏။ အမ်ိဳးသား ဓေလ့ ထုံးစံ အယူအဆမ်ား အေပၚ လူငယ္မ်ား မည္ကဲ့သုိ ့ခံယူက်င့္သုံး သင့္ေၾကာင္း တင္ျပေဆြးေႏြးသည့္ ေဆာင္းပါး ျဖစ္သည္။ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းလွသည့္ အခ်က္မွာ ဤေဆာင္းပါး၌ “ဗုဒၶ” ၏“ ကာလမသုတၱန္” လာ အယူ အဆကုိ အေလးအနက္ထား တင္ျပေဆြးေႏြးသည့္ အခ်က္ျဖစ္၏။ ယင္းအယူအဆမွာ “ ၀ိဘဇၹ၀ါဒ ” ျဖစ္၏။ “ဗုဒၵ၀ါဒ” ၏ အႏွစ္ျဖစ္၏။ အယူ၀ါဒတစ္ခု၏ အမွားအမွန္ကုိ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခား ၿပီးမွသာ လက္ခံ က်င့္သုံး သင့္ေၾကာင္း ေထာက္ျပသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။

“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ”ကို ဖတ္ၿပီးဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ အယူအဆ ေရးရာ အတုိင္းအဆ အတိမ္အနက္ ကုိ ခန္ ့မွန္းလုိ ့ရသည့္ ေနာက္ထပ္ ဥပမာ ရွိပါေသးသည္။“ေက်ာင္းသား ၀တၱရား” ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။

ဤေဆာင္းပါး၏ အႏွစ္သာရမွာ( ၂ )ခ်က္ရွိ၏။( ၁ ) အခ်က္မွာ ပညာေရး၏ သေဘာသကန္ကုိ ဖြင့္ဆုိျခင္းျဖစ္ၿပီး (၂)အခ်က္မွာ ေက်ာင္းသားမ်ား ထားရွိရမည့္ ပညာသင္ၾကားေရး ဆုိင္ရာ အလုပ္္ လမ္းညႊန္ျဖစ္၏။ ပထမ အခ်က္ အရ ပညာေရး၏ သေဘာသကန္ကုိ ဖြင့္ဆိုရာ၌ “ပညာစစ္” ဆုိသည္မွာ ပညာ သင္ၾကားေရး လြတ္လပ္ခြင့္ Academic Freedom ရွိမွသာ စစ္မွန္သည့္ ပညာေရးျဖစ္ေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုခ်က္ျဖစ္၏။

ေနာက္ တခ်က္မွာ ေက်ာင္းသားမ်ား၀တၱရားမွာ အတန္းစာက်က္၍ စာေမးပဲြ ေအာင္ရုံမွ်ႏွင့္ တာ၀န္ ေက်ပြန္သည္ မဟုတ္။ ေလာက ေရး၊ ဓမၼေရးႏွင့္ ျပႆနာ အရပ္ရပ္ တုိ႔ကုိ စိစစ္ ေ၀ဖန္ ေျဖရွင္းတတ္ေသာ ပညာမ်ိဳးကို ရေအာင္ ဆည္းပူး ၾကရမည္ ဟူသည့္ အလုပ္လမ္းညႊန္ အယူအဆျဖစ္၏။ တနည္းအားျဖင့္ ဆုိလ်င္ ေက်ာင္းသား ဟူသည္မွာ ပညာေရးတြင္မက ေလာကေရးကုိပါ ေလ့လာပါ၀င္ ဆင္ျခင္ လုပ္ကုိင္ရမည့္ ၀တၱရားရွိသည္ ဟူသည့္ အယူအဆ ပင္ျဖစ္ သည္။ အမွန္စင္စစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္“ေက်ာင္းးသားမ်ား ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ မသက္ဆိုင္၊ ပညာေရး သက္သက္သာ ေလ့လာပါ၀င္ရမည္” ဟူသည့္ အယူအဆကို လက္မခံခဲ့ေၾကာင္း အထင္အရွားေတြ ့ရသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။

အယူအဆေရးရာအရ ေနာက္ထပ္ဥပမာတခု ရွိပါေသးသည္။ “ႏုိင္ငံေရး အမ်ိဳးမ်ိဳး”ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။ ဤေဆာင္းပါးတြင္ အဓိကအားျဖင့္ အခ်က္( ၂ )ခ်က္ကုိ ေတြ ့ရ၏။ ပထမ အခ်က္မွာ“ႏုိင္ငံေရး ဆိုသည္မွာ လူမႈသူမႈ ကိစၥအားလုံး ပင္ျဖစ္၏”ဟု ဗုိလ္ခ်ဳပ္က ယူဆ၏။ ထုိစဥ္က ႏုိင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံေရး လုပ္ရင္း ႏုိင္ငံေရးအရႈပ္ အေထြးမ်ားၾကား ညပ္ေနသည့္ အခါ “ႏုိင္ငံေရးဆုိသည္မွာ ညစ္ပတ္သည့္ အလုပ္ျဖစ္သည္၊ ကုသုိလ္ တပဲ ငရဲ တပိႆာ အလုပ္ျဖစ္သည္” ဟူေသာ စကားေျပာၾကသည္ကုိ ဗုိလ္ခ်ဳပ္က ကန္႔ကြက္၏။ “ႏုိင္ငံေရးသည္ ေလာကီ ေရး ပင္ျဖစ္၏။ လူေတြသည္ ျပဳျပင္လုိ ့ရ၏။ ျပဳျပင္လို၏။ တုိးတက္လုိ၏။ ဤအခ်က္မွာ ထင္ရွားေနေပၿပီ။ စင္စစ္ ႏုိင္ငံေရးမွာ ထုိျပဳျပင္ တုိးတက္လိုသည့္္ ပင္မ တရားႀကီး တရပ္ပင္ျဖစ္၏” ဟုအခိုင္အမာ ျမဳင့္တင္ ေရးသားလိုက္၏။

ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ အယူအဆေရးရာကုိ သိရွိႏုိင္သည့္ ေနာက္ဆုံး ဥပမာမွာ “စာေပေရးရာ အယူအဆ” ျဖစ္၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ စာေပေရးရာ အယူအဆကုိ ေဖၚျပသည့္ ေဆာင္းပါးတပုဒ္ကုိ ေရးခဲ့သည္ကား မွန္၏။ သို႔ေသာ္ ထုိ ေဆာင္းပါးကုိ မည္သည့္ ေနရာဌာနတြင္ ေဖၚျပခဲ့သည္ကုိ လည္းေကာင္း၊ ေဆာင္းပါ၏ ေခါင္းစဥ္ကုိ လည္းေကာင္း မွတ္တမ္း မွတ္ရာအရ မရွိႏိုင္ခဲ့ပါ။

ဗုိလ္မွဴးႀကီး‘ ဘုိ ’ ဆုိသူက ၁၉၄၉ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀သည့္“အုိးေ၀မဂဇင္း” ၌ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပ အယူ အဆဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးကုိ ေဖၚျပေပးခဲ့ သျဖင့္သာ လူအမ်ား ဖတ္ၾကရျခင္းျဖစ္၏။ ဤေဆာင္းပါးတြင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ၏ စာေပ အယူအဆမွာ “မိမိေရးလိုက္သည့္ စာေပသည္ အၿမဲတမ္း ရွင္သန္ေနရမည္၊ အဖ်က္သေဘာ မပါဘဲ အျဖစ္သေဘာႏွင့္ အျပဳသေဘာ ပါေစရမည္၊ ေခတ္မီ၍ ျပဳျပင္ ဖန္တီးျခင္းသေဘာ ပါေစရမည္၊ ရွိရင္းစြဲ အရာ တစ္ခုကုိ ပ်က္မသြားေစဘဲ ညံ့မသြားေစဘဲ ပုိ၍ ေကာင္းမြန္ လာေစရမည္၊ ေခတ္အလုိက္ လူ ့ေလာက တုိးတက္ေရးကို အားေပးသည့္ စာေပမ်ိဳး ျဖစ္ေစရမည္၊ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ားကို တစ္ေန ့ထက္တစ္ေန ့တုိးတက္ႀကီးပြား ေစေမည့္ စာေပမ်ိဳး ျဖစ္ရမည္ ” ဟုေရးသားခဲ့၏။

ဤသည္တို႔မွာ “ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏စာေပလက္ရာ” စာအုပ္မွ ရရွိသည့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ အယူ အဆ ေရးရာအပုိင္း ဥပမာတခ်ိဳ႕ပင္ျဖစ္သည္။

* * * * * * *

“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္ကို ဖတ္လ်င္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ အေတြးအေခၚ အယူအဆပိုင္း အေျခေနကုိ က်ေနာ္တုိ႔ ေလ့လာလုိ ့ရႏုိင္၏။ ထို႔အျပင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေရးနည္း အတတ္ပညာ အေျခေနကုိလည္း ေလ့လာႏုိင္၏။ တနည္းအားျဖင့္ ဆုိလ်င္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ အတတ္ပညာ ႏွစ္ခုစလုံး ေလ့လာခြင့္ ရႏုိင္၏။

“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္ထဲမွ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ အယူအဆ ေရးရာပုိင္းကုိ က်ေနာ္ အထက္တြင္ တင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္မူ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေရးနည္း အတတ္ပညာ အေျခအေနကုိ ေလ့လာ ၾကည့္မိသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေရးနည္း အတတ္ပညာ( ၀ါ ) ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေရးနည္း အတတ္ ပညာၾကြယ္၀မွဳ၊ မၾကြယ္၀မွဳကုိ ေလ့လာလုိလွ်င္ “ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာမ်ား” စာအုပ္ထဲ တြင္ပါရွိသည့္ “ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္းဆန္း၏ ကုိယ္ေရး အတၳဳပၸတၱိ” ေဆာင္းပါးကုိ က်ေနာ္ညႊန္းရ ပါလိမ့္မည္။ ဤ ေဆာင္းပါးမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းက သူကုိယ္တုိင္ ျပန္ေရးခဲ့သည့္ အတၳဳပၸတၱိ ေဆာင္းပါး ျဖစ္သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ကုိယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိ ေဆာင္းပါး အစမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက သူေမြးဖြာခဲ့သည့္ နတ္ေမာက္ျမိဳ႕ အိ္မ္ႀကီးတအိမ္၏ အေနာက္ဘက္ အေဆာင္ငယ္ကေလး အေၾကာင္းကုိ ေရး၏။ ေရးပုံေရးနည္း က ဆန္းသည္။

ပထမဦးစြာနတ္ေမာက္ၿမိဳ႕၏ ဖဲြ ့စည္းပုံကုိ ေရး၏။ မီးရထားဘူတာရုံ တခုကိုေရး၏။ ထုိ႔ေနာက္ ဘူတာ၏ ၀ဲယာ ပတ္လည္မွ ေျမပဲခင္း ႏွမ္းခင္းမ်ားဆီ ေရာက္၏။ ထုိမွတဖန္ ေတာရ ကမၼဌာန္းေက်ာင္း၊ ထုိမွ ခေပါင္းကုန္း(သို႔) နက်ားထူးရြာစု၊ ထုိ႔ေနာက္ ေနာက္ထပ္ ရြာစု (၂ )ခု ၊ ထုိ႔နာက္ ေလာကဓာတ္ ျမန္မာ အထက္တန္းေက်ာင္း၊ ထုိ႔ေနာက္ ငါးရက္တေစ်း၊ ပုလိပ္ဂိတ္တန္းလ်ား ၊ စာတုိက္၊ ၿမိဳ႕အုပ္ရိုး အစရွိသည္တို႔ကုိ တဆင့္ၿပီး တဆင့္ ေရးသြားခဲ့၏။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ၿမိဳ႕ရြာမႀကီးထဲက ဧရာမ အိမ္ႀကီး တအိမ္ကုိ ဆုိက္၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း သည္ကား ထုိအိမ္ႀကီး၏ ေနာက္ေဖး အေဆာင္ငယ္တြင္ ေမြးဖြား ခဲ့ေလသည္။

ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ သူေမြးဖြားခဲ့ရာ အိမ္အုိႀကီး၏ ေနာက္ေဖး အေဆာင္ေလးဆီ ေရာက္ေအာင္ စာဖတ္သူ မ်ားကုိ တဆင့္ၿပီးတဆင့္ လမ္းညႊန္ ေခၚေဆာင္သြားသလို ေရးေလသည္။ စာဖတ္သူမွာ တေနရာၿပီး တေနရာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ဦးေဆာင္ ေခၚငင္ရာေနာက္ တေကာက္ေကာက္ လိုက္ခဲ့ရ၏။ စာဖတ္သူမွာ ကုိယ္တုိင္လမ္း ေလွ်ာက္ၿပီး လုိက္လာခဲ့ရသလို ယာခင္းမ်ားကုိ ျဖတ္ခဲ့ရ၏။ ရြာစုတခ်ိဳ႕ကုိ ျဖတ္ရ၏။ ပလိပ္တန္းလ်ား၊ စာတိုုက္တို႔ ေရွ႕မွ ျဖတ္ရ၏။ စာပုိဒ္ ဆုံးခါနီးၾကမွ အိမ္ႀကီး တအိမ္၏ ေနာက္ေဖး အခန္းငယ္ဆီ ေရာက္လာေလသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေရးနည္း အတတ္ပညာ အားေကာင္းမွဳေၾကာင့္ နတ္ေမာက္ၿမိဳ႕ ကေလးကုိ မ်က္စိထဲဲတြင္ ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္လာရေလသည္။ ဤေရးဟန္ အဖဲြ ့အႏြဲ မွာ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားကုိ ေဖၚျပ ေသာ ေရးနည္း ေရးဟန္ျဖစ္၏။

ဤ ကုိယ္တိုင္ေရးအတၳဳပၸတၱိထဲမွာပင္ ဇာတ္ေကာင္ စရုိက္ အဖဲြ အႏြဲ ့တခ်ိဳ႕ ကုိလည္း ထင္းထင္းျပက္ျပက္ ေတြ႔ရ၏။ ဥပမာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက သူ၏ ငယ္စဥ္ဘ၀ စိတ္ေန စိတ္ထားႏွင့္ စရုိက္ကုိ ေဖၚျပရာ၌ တျခား ဇာတ္ေကာင္ တဦးႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ တြဲဖက္ၿပီးမွ ေဖၚျပ၏။ အထူးသျဖင့္ သူ၏စိတ္ထား စရုိက္ႏွင့္ဆန္ ့က်င္ဘက္ သဏၠာန္ျဖစ္သည့္ တျခားဇတ္ေကာင္ တဦးႏွင့္ ယွဥ္တဲြ ေဖၚျပျခင္းျဖင့္ သူ၏ စရိုက္ကုိ ေပၚလြင္ေစခဲ့၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက သူ၏ ငယ္စဥ္ ဘ၀ အေျခအေနကုိ အခုလိုေရးခဲ့ေလသည္။

“က်ေနာ္၏ အထက္အစ္ကုိ ကုိေအာင္သန္းႏွင့္ က်ေနာ္မွာ အသက္ ၃ ႏွစ္ခဲြ ၄ ႏွစ္မွ် ကြာ၏ ။ သူႏွင့္ က်ေနာ္ကား ငယ္ငယ္က ရန္ျဖစ္ဘက္ျဖစ္၏ ။ သူကား လက္ျမန္၏ ။ က်ေနာ္ကား အားႀကီး၏ ။ မခ်ိန္မဆ လက္လြတ္စပယ္ လုပ္တတ္၏ ။ သူကား ႏု၏ ။မင္းသားက်ခ်င္၏ ။ က်ေနာ္က ၾကမ္း၏ ။ သူသည္ အစားအေသာက္ အေနထိုင္မွ စ၍ သပ္ရပ္၏ ။ အစားဆုိလည္ အစားတုိင္းမစား ၊ စားေသာက္ ေနသည့္ အခါ အစာေျမႀကီးေပၚသို ့က်သြားလွ်င္ သူသည္ မစားေတာ့၊ က်ေနာ္က ဖုတ္ဖက္ခါ၍ စားႏုိင္လွ်င္စား၏ ။ သူကား အ၀တ္မ်ားကုိ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ၀တ္တတ္၏ ။ က်ေနာ္ကား မ၀တ္တတ္ ။ ျမန္ျမန္ညစ္ေအာင္ ၀တ္တတ္၏ ။ သူသည္ ေျမႀကီးၾကမ္းမ်ား ေပၚတြင္ မည္သည့္ အခါမွ တုံးလံုးမလဲွ၊ က်ေနာ္ကား ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ လွဲဖူး၏ ။ သူကား ပါး၏ လွ်င္၏ ။ က်ေနာ္ကား ထူ၏ ေအး၏” ဟု ေရးေလသည္။

ဤ ေဆာင္းပါးထဲ၌ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ႏွလုံးသားကုိ အထင္ရွားဆုံး ေဖၚျပႏုိင္သည့္ စာေၾကာင္း တေၾကာင္းကုိ ေတြ႔ရ၏။ “ စိမ္းလန္း စိုေျပ က်ယ္ျပန္ ့ေသာ ေရေျမရိုင္းေပၚတြင္ လက္ပမ္းေပါက္ ခတ္၍ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ျမဴးထူး ေအာ္ဟစ္ေနလိုသည္” ဟူေသာ စာေၾကာင္းျဖစ္၏။

“ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္ကုိဖတ္ၿပီးေနာက္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ကား “အေတြးေကာင္း၊ အ ေရးေကာင္းသူ” တဦးျဖစ္သည္ကုိ က်ေနာ္ မျငင္းႏုိင္ေတာ့။

* * * * * * *

“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္မွာ အက်ိဳးေက်းဇူး ႀကီးမားလွသည္ကုိ က်ေနာ္ ၀န္ခံသည္။ စာအုပ္ တအုပ္ ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေပၚ ေလးစားမိသည္။ ထုိပုဂၢိဳလ္ မ်ား၏ ‘ေစတနာ ’ ကုိ က်ေနာ္ တန္ဖိုးထား၏။ သို႔ေသာ္ ျဖည့္စြက္ အၾကံျပဳလိုသည့္ အခ်က္တခ်က္ေတာ့ ရွိပါသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဘ၀က ကဗ်ာ တပုဒ္ကုိ ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆုိခဲ့ဖူး၏။ လူ အေတာ္ မ်ားမ်ား သိထားၾကၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ၿဗိတိသွ်ကဗ်ာဆရာ ‘ အားနက္စ္ ဟင္နေလ ’ ရဲ႕ “အႏုိင္မခံ ” ကဗ်ာျဖစ္၏။ ယင္း ဘာသာျပန္ ကဗ်ာကုိလည္း ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ တခုအျဖစ္ ထည့္သြင္းေဖၚျပ သင့္သည္ဟု က်ေနာ္ ယူဆမိသည္။

အမွန္စင္စစ္ဘာသာျပန္အတတ္ပညာမွာလည္း အႏုစာေပေရးရာ ကိစၥ တခုသာ ျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ ယူဆမိသည္။ မူရင္းမွာ ဘာသာျပန္သူႏွင့္ မသက္ဆုိင္ေသာ္ျငားလည္း ဘာသာ ျပန္ဆုိရသူ၏ အရည္အခ်င္းေပၚ မူတည္ၿပီး ေအာင္ျမင္ေသာ စာေပလက္ရာ တခု ျဖစ္လာႏုိင္သည္ကုိမူ သတိျပဳရမည္ ျဖစ္သလို ဘာသာျပန္ ဆရာမ်ားေၾကာင့္ လူမ်ိဳးမ်ား အခ်င္းခ်င္း ယဥ္ေက်းမွဳ ေပါင္းကူးယွက္ႏြယ္ တုိးတက္လာေစသည္ ကုိလည္း အသိအမွတ္ ျပဳၾကရမည္ျဖစ္၏။

ဤစာအုပ္ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ‘အႏုိင္မခံ ’ ဘာသာျပန္ ကဗ်ာကို မူရင္း ဖန္တီး သူမဟုတ္ ဟူေသာ အယူအဆျဖင့္ တမင္ ခ်န္ထားခဲ့သည္ေလာ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ပညာရွိ သတိျဖစ္ခဲ ဆိုသလို ေမ့ေလ်ာ့ က်န္ခဲ့သည္ေလာ က်ေနာ္မသိ။ က်ေနာ္ကေတာ့ သည္ဘာသာျပန္ ကဗ်ာကုိလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ၏ စာေပလက္ရာ တခုအျဖစ္ ထည့္သြင္း ေဖၚျပေစခ်င္၏။

“ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ”စာအုပ္ကုိ ဖတ္ၿပီးေနာက္ အမ်ဳိးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ၏ အေတြးအေခၚ အယူအဆႏွင့္ စာေပ အတတ္ပညာ ရပ္မ်ားကုိ တစုံတရာ ေလ့လာေတြ ထိ ႏုိင္သည့္ အတြက္ ေက်နပ္ ဂုဏ္ယူရသည္မွာ မွန္၏။ သုိ႔ေသာ္ တၿပိဳင္နက္တည္း ဆိုသလို ေၾကကဲြ ၀မ္းနည္းမိသည့္ အခ်က္တခ်က္လည္း ရွိပါေသးသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ေနာင္တခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္မွ ထြက္ကာ စာေရးဆရာ တဦးအေန ႏွင့္ ဘ၀ နိဂုံးခ်ဳပ္ခ်င္သည့္ စိတ္ဆႏၵ ျပင္းျပခဲ့သူျဖစ္၏။ သူ၏ ဤစိတ္ဆႏၵကို အသိမိတ္ေဆြမ်ားအား မၾကာခဏ ထုတ္ေဖၚ ေျပာဆိုခဲ့သူျဖစ္၏။ သုိ႔ေသာ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ႀကီးမား ေလးနက္လွသည့္ ဤ ပုဂၢလိက စိတ္ဆႏၵမွာမူ မျပည့္၀ ႏုိင္ခဲ့ရွာပါ။

၁၉၄၇ ခု၊ ဇူလိုင္လ ( ၁၉ )ရက္၊ သူ အသက္ ( ၃၂ ) ႏွစ္ အရြယ္တြင္ မသမာသူတို႔၏ လုပ္ၾကံ သတ္ျဖတ္မႈကုိ ခံခဲ့ရ၏။ တိုင္းျပည္ လြတ္လပ္ေရးကုိပင္ ျမင္ေတြ႔ခြင့္ မရခဲ့ရွာပါ။ အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာမ်ားမွာ အေရအတြက္ နည္းပါး၏။ ႀကီးမား မ်ားေျမာင္လွသည့္ ႏုိင္င့ံ လြတ္လပ္ေရး ကိစၥမ်ားၾကားမွပင္ ဤအေရအတြက္ နည္းပါလွသည့္ စာေပလက္ရာ တခ်ိဳ႕ကုိ ႀကိဳးစား ဖန္တီးခဲ့ရ ရွာသည့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းအား က်ေနာ္ ေလးစားမိသည္။ ထုိ႔အျပင္ ဘ၀ကုိ စာေရးသူ တဦး၏ ဘ၀ႏွင့္သာ နိဂုံးခ်ဳပ္ရန္ စိတ္အား ထက္သန္ခဲ့သူ အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး၏ ႏွလုံးသားကုိမူ ပုိၿပီးေလးနက္မိေပ၏။

Ref: ဧရာဝတီ

0 comments:

အေပၚသို႔