..............................

Friday, November 25, 2011

ျဖစ္သင့္တာနဲ႔ ျဖစ္ေနတာ

ဆန္းထြန္းေသာင္
Thursday, 24 November 2011

ဆရာ

ဒီေန႔ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔ (၁၂.၁၀.၂၀၀၁)ပါ။ ဆရာကြယ္ လြန္္ျခင္းႏႇစ္လျပည့္ေန႔ပါ။ ဒီႏႇစ္၀ါကြၽတ္မႇာ ဆရာကိုကုိယ္ထိလက္ေရာက္ မကန္ေတာ့ႏုိင္ေတာ့ စာေရးၿပီး ကန္ေတာ့ပါရေစဆရာ။ ဆရာကို အမ်ားက ဆရာနႏၵာသိန္းဇံ အျဖစ္ ပုိၿပီး သိၾကပါတယ္။ ဆရာကြယ္လြန္ျခင္း အမႇတ္တရ စာအုပ္မႇာ တစ္ေယာက္က ေရးတယ္။ ဆရာ့ကို တစ္ခါမႇမျမင္ ေတြ႔ဖူးေပမဲ့ ဆရာေရးတဲ့ စာေတြဖတ္ၿပီး ဆရာကို ေလးစားၾကည္ညိဳလို႔ လာေရာက္ ဂါရ၀ျပဳ ႏႈတ္ဆက္တဲ့ အေၾကာင္း ေရးထားပါတယ္ဆရာ။ ဆရာက တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမႇာ စာသင္ေပးတဲ့ ဆရာအျဖစ္ သာမက ဆရာရဲ႕စာေတြဖတ္တဲ့ သူေတြအတြက္ လည္း ဘ၀ အဓိပၸာယ္ႏႇင့္ ဘ၀သစၥာကို လမ္းျပေပးခဲ့တဲ့ သူပါ။

ဆရာ

ဒီေန႔ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔(၁၀.၁၁.၁၁)ပါဆရာ။ သီတင္းကြၽတ္ တစ္လလုံးလုံး စာတစ္ပုဒ္ပဲေရး ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဆရာ ကြယ္လြန္ျခင္း တစ္လျပည့္ေန႔က ကြၽန္ေတာ္လည္း ဂ်ပန္ကဗ်ာေလး တစ္ပုဒ္ရြတ္ၿပီး ဆရာက တပည့္ေတြကို လျပည့္ လက္ေဆာင္ ေပးထားခဲ့တယ္လုိ႔ ေျပာမိပါတယ္။ စိတ္ထားျပည့္၀ၿပီး ၿငိမ္းေအး ေျပလြင္တဲ့ လျပည့္ အလင္းေရာင္နဲ႔ ညအမႇာင္ ဘ၀ခရီးမႇာ ဘ၀အဓိပၸာယ္ ႏႇင့္ ဘ၀သစၥာကို ရႇာႏုိင္ဖို႔ေပးခဲ့တဲ့ လက္ေဆာင္ပါ။ ၅.၁၀.၁၁ ေန႔ ကမာၻ႔ဆရာမ်ားေန႔ အထိမ္းအမႇတ္ ေဟာေျပာပြဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒဂုံတကၠသိုလ္မႇာလည္း က်င္းပ ခဲ့ပါတယ္ဆရာ။ ဆရာေရးခဲ့တဲ့ စာေတြထဲက ပညာရဲ႕ သေကၤတ အေၾကာင္း ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဆရာဆိုတာ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ အေရးၾကီးတဲ့ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ေတြ ဖန္တီး ေဖာ္ထုတ္ ေပးရတဲ့သူေတြ ျဖစ္တယ္။ ပညာေရးဆိုတာ ႏုိင္ငံသား ေကာင္း good citizen ေမြးထုတ္ျခင္းလို႔ ေရႇးဂရိေခတ္မႇသည္ မ်က္ ေမႇာက္ေခတ္ ပညာေရး ဒႆနထိ လက္ခံ ထားေၾကာင္းလည္း ေျပာပါတယ္ဆရာ။ ႏုိင္ငံသားေကာင္း ဆုိတာ ကုိယ္က်င့္တရား ေကာင္းၿပီး ႏုိင္ငံအက်ိဳး အမ်ားအက်ဳိး လိုလားတဲ့ စိတ္ထား အေျခခံၿပီး အလုပ္လုပ္တဲ့ ့သူပါဆရာ။ ျမန္မာ့ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ ေခတ္ဦး ဆရာတစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဦးသန္႔လည္း ေရးခဲ့ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ေအာင္ျမင္ဖို႔ ပညာေရးစနစ္ အေရးႀကီးေၾကာင္းပါ ဆရာ။

ဆရာ

ဆရာတို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ပညာေရးဘ၀မႇာ ပညာေရးစနစ္ေတြ ခဏခဏ ေျပာင္းခဲ့ပါတယ္ေနာ္။ ပညာေရး စနစ္ တစ္ခုရဲ႕ ရလဒ္ဆိုတာ ဆယ္စုႏႇစ္ တစ္ခုမက ၾကာမႇ သိရတယ္ ထင္တယ္ေနာ္ ဆရာ။ တတိယ ကမာၻမႇ ပထမကမၻာကို ေရာက္ေစတဲ့ စင္ကာပူ ပညာေရးစနစ္ ေျပာင္းဖို႔ သုံးႏႇစ္ၾကာ ေအာင္လႊတ္ေတာ္ အထိ အဆင့္ဆင့္ ေဆြးေႏြး ျပဳျပင္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ပညာေရး စီမံကိန္း ေရးဆြဲေရး သုေတသန ပညာရႇင္ တစ္ဦးက ေျပာပါတယ္ဆရာ။

ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္ နိမ့္က်ေနတယ္လို႔ ေျပာၾက ေရးၾကတာေတြ ၾကားရဖတ္ရတုိင္း ပညာေရး ၀န္ထမ္း တစ္ဦး အေနနဲ႔ ၀မ္းနည္း မိပါတယ္။ တစ္ခါတေလလည္း မေက်မနပ္ ျပန္ေျပာမိတယ္။ တျခား ဘယ္စနစ္ေတြက ေကာ အဆင့္ျမင့္ ေနၾကလို႔လဲ။ ပညာေရး စနစ္ တစ္ခုထဲ နိမ့္ေနတယ္လို႔ ေျပာေနၾက ေရးေနၾကတာ တရားမွ်တမႈ မရႇိဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္ဆရာ။ ဘက္ေပါင္းစုံက ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားၿပီးမႇ ေျပာသင့္ ေရးသင့္တယ္လို႔ ထင္ မိပါတယ္ ဆရာ။ လန္ဒန္ တကၠသိုလ္ ျမန္မာစာ ပါေမာကၡ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာလႇေဘက ၁၉၅၇ ခုႏႇစ္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို ခဏေရာက္စဥ္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို တကၠသိုလ္နဲ႔ မတူေတာ့ ဘူးလို႔ ေျပာခဲ့ဖူးတယ္တဲ့ ဆရာ။

တစ္ခ်ိန္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဆိုတာ အေရႇ႕ေတာင္အာရႇမႇာ အေကာင္းဆုံးတဲ့ ဆရာ။ ထားပါေတာ့ ဆရာရယ္ အတိတ္ပဲ ျပန္ေျပာရတာ ေမာပါတယ္ ဆရာရယ္။ အနာဂတ္အတြက္ ပစၥဳပၸန္မႇာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႀကိဳး စားၾကရမႇာ ပါဆရာ။ ေနျပည္ေတာ္ ပ်ဥ္းမနားက ဆရာ့တပည့္ ခင္ေမာင္ဆင့္ကလည္း မၾကာခဏ ဖုန္းဆက္တယ္ဆရာ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ငယ္ငယ္က စိတ္ဓာတ္က်စရာ ၾကံဳတုိင္း ဆရာ့ဆီ ေရာက္ရင္ စိတ္ဓာတ္ေတြျပန္တက္ တဲ့ အေၾကာင္းပါဆရာ။ ဆရာမရႇိ ေတာ့ ဆရာ့ကိုယ္စား ဆရာ့စာေတြပဲ ျပန္ဖတ္ၾကရမႇာေပါ့ ဆရာရယ္။ ခင္ေမာင္ဆင့္ကိုေတာ့ ေတာ္စတိြဳင္းေရးခဲ့တဲ့ ပုံ၀တၴဳေလးတစ္ပုဒ္ ေျပာလိုက္တယ္။ ဆရာႀကီးေဒါက္တာ ေအာင္ထြန္းသက္လည္း ေဟာေျပာပြဲမႇာ ေျပာဖူးပါတယ္။

တစ္ခါကဘုရင္တစ္ပါးက ေမးခြန္းသုံးခုေမးတယ္။ (၁) အေရးႀကီးဆုံး လူ ဘယ္သူလဲ။ (၂) အေရးႀကီးဆုံးအခ်ိန္ ဘယ္အခ်ိန္လဲ။ (၃) အေရးၾကီးဆုံး အလုပ္က ဘာလဲ။ ဘယ္သူမႇ ဘုရင္ႀကီး ေက်နပ္တဲ့ အေျဖ မေျပာႏုိင္ဘူးတဲ့။ ဒါနဲ႔ ေတာထဲမႇာ ေနတဲ့ ရေသ့ တစ္ပါးဆီ သြားေမးတယ္တဲ့။ ေမးတဲ့ အခ်ိန္မႇာ ရေသ့က ေက်ာင္းသကၤန္းေရႇ႕မႇာ သစ္ပင္ေလးေတြ ေပါင္းသင္ရင္း ေရေလာင္း ေနတာတဲ့။ ရေသ့က အေျဖသိခ်င္ရင္ သူလုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ ၀ိုင္းကူလုပ္ဖို႔ ေျပာတယ္။ ဘုရင္ႀကီးလည္း ၀ိုင္းကူလုပ္တယ္။ အလုပ္ၿပီးေတာ့ ဘုရင္ႀကီးက ေမးခြန္း(၃)ခု ေမးတယ္ေပါ့။ ရေသ့ႀကီးက ေျဖၿပီးသြားၿပီလို႔ ေျပာတယ္။ အေရးႀကီးဆုံးလူက သင္နဲ႔ ေတြ႔ေနတဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ အေရးႀကီးဆုံး အခ်ိန္က လက္ရႇိသင္နဲ႔ ေတြ႔ေနဆဲ အခ်ိန္။ အေရးၾကီးဆံုး အလုပ္က သင္နဲ႔ ေတြ႔တဲ့သူကို ကူညီေပးတာပဲ ေပါ့တဲ့။ ခုပဲ မင္းႀကီးကိုယ္တုိင္ ေျဖတဲ့ အေျဖပဲတဲ့။ မင္းႀကီးက ေတြ႔ေနရတဲ့ ရေသ့ လုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ ကူညီ လုပ္ေပးတာကိုး။

ဆရာ

မေန႔က (၉.၁၁.၁၁)ေန႔က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ၀ိဇၨာခန္းမႇာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ၀ိဇၨာႏႇင့္ သိပၸံပညာရႇင္မ်ား အဖြဲ႔က ႀကီးမႇဴး က်င္းပတဲ့ ေဟာေျပာပြဲ တစ္ခု တက္ခဲ့ရပါတယ္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္ရဲ႕The Role of Intellectuals in Promoting Good Governance and Clean Government ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ႏႇင့္ သန္႔ရႇင္းေသာ အစိုးရအတြက္ ပညာရႇင္မ်ား၏ အခန္းက႑ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာက လူ႔အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု အတြင္းမႇာ civil society ရဲ႕ အေရး ပါမႈကို စေျပာပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ civil society ထဲမႇာ intellectual ရဲ႕အ ေရးပါမႈကို ေျပာပါတယ္။ ႏုိင္ငံတစ္ ႏုိင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ အတြက္ good governance and clean government အအေရးႀကီးပုံကို ေျပာပါတယ္။ အာဖရိက ႏုိင္ငံတစ္ခုက ဆီအုန္းပင္နဲ႔ ေတာင္အေမရိက ႏုိင္ငံ တစ္ခုက ရာဘာပင္ေတြ စိုက္ၿပီး ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ မေလးရႇားႏုိင္ငံ အေၾကာင္းကို ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း မဟာသီယာက ျမန္မာျပည္ေဟာ ေျပာပြဲမႇာ ေျပာတယ္တဲ့။ မူလႏိုင္ငံေတြထက္ မေလးရႇားမႇာ ပိုၿပီးေအာင္ျမင္တာ good governance ေၾကာင့္လို႔ ေျပာပါတယ္။

ဆရာ

ဆရာေျပာေျပာေနတဲ့ ideal pat -tern နဲ႔ behavior pattern ကြာျခားမႈ နည္းႏုိင္သမွ် နည္းေအာင္ လုပ္ဖို႔ လိုတယ္ဆိုတာ သတိ ရမိပါတယ္။ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္က good governance ideal pattern ရႇစ္ခု ေျပာပါတယ္။ (၁) စာရင္းရႇင္းႏိုင္မႈ တာ၀န္ခံမႈ accountability (၂) ရႇင္းရႇင္းလင္းလင္း ေဆာင္ရြက္မႈ transparency (၃) တာ၀န္ယူေျဖရႇင္းမႈ responsiveness (၄) ခြင့္တူညီမွ် ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ equity and inclusiveness (၅) စြမ္းရည္ရႇိမႈအက်ိဳးရႇိမႈ effectiveness and efficiency (၆) တရားဥပေဒ ေလးစားလိုက္နာမႈ Rule of Law (၇)ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မႈ parti-cipation (၈) အမ်ားသေဘာတူေဆာင္ရြက္မႈ consensus oriented တို႔ပါ။ အဲဒီ(၈)ခ်က္ထဲက အဓိကအက်ဆုံးက စာရင္းရႇင္းႏုိင္မႈ တာ၀န္ခံမႈ accountability လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါက ideal pattern ေတြေပါ့ေနာ္ဆရာ။ တကယ္လက္ေတြ႕ behavior pattern နဲ႔ ကြာျခားခ်က္ေတြ နည္းႏိုင္သမွ် နည္းေအာင္ ႀကိဳးစား ၾကရမႇာပဲေနာ္ဆရာ။

ဆရာ

အဲဒီေန႔က ေဟာေျပာပြဲၿပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထိုင္ရင္း ဆရာ့ကို သတိရေၾကာင္း ေျပာမိၾကပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ၉.၁.၁၁ ေန႔မႇာ ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ ဆရာ့ရဲ႕ဆရာ ဆရာႀကီးေဒါက္တာ ခင္ေမာင္၀င္း ကြယ္လြန္ခါနီး ေဆး႐ုံမႇာ ေျပာခဲ့တဲ့ စကားကို ေဒါက္တာသက္ႏုိင္က ျပန္ေျပာျပတယ္။ ဆရာႀကီးက သူမေသခ်င္ေသးေၾကာင္း မေသခ်င္တာက ေသရမႇာ ေၾကာက္လို႔ မဟုတ္၊ ေနာင္တက္လာမဲ့ အစုိးရသစ္ ဘာေတြ လုပ္မလဲဆိုတာ သိခ်င္ျမင္ခ်င္လို႔ ပါတဲ့။

ဆရာ

ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္ကေတာ့ intellectuals’ ေတြရဲ ့ တာ၀န္က ကုိယ္လုပ္ေပးႏူိင္စြမ္း ရႇိသမႇ် good governance and clean government အတြက္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ဆိုပါတယ္။ ဆရာကေတာ့ ဆရာ သက္ရႇိထင္ရႇား ရႇိစဥ္ကလည္း စာေတြ သင္ေပးခဲ့ စာေတြေရးခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံသားေကာင္း တာ၀န္ေတြ ေက်ခဲ့ပါၿပီ။ ဆရာ့ စာေတြကလည္း ဆရာ့ကိုယ္စား ဆက္လက္ တာ၀န္ ထမ္းဆဲပါ ဆရာ။ သီတင္းကြၽတ္ လျပည့္ေန႔က အဘိဓမၼာ အခါေတာ္ေန႔မို႔ ဆရာေျပာခဲ့တဲ့ စကားတစ္ခု သတိရမိပါတယ္။ ဒႆနိက ေဗဒကို ေလ့လာေနသူ တစ္ဦးဟာ ဗုဒၶ အဘိဓမၼာကိုလည္း ေလ့လာရမယ္။ အျပန္အလႇန္ အက်ိဳးျပဳတဲ့ ေလ့လာမႈျဖစ္တယ္လို႔ ဆရာက ေျပာခဲ့တယ္။ ပညာရႇင္ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးေရႊဇံေအာင္က အဘိဓမၼာတရားကို Compendium of Philosophy လို႔ ေရးသားခဲ့ၿပီး လန္ဒန္ ပါဠိအသင္းက ထုတ္ေ၀ခဲ့တယ္ေနာ္ ဆရာ။

ဆရာေျပာခဲ့တဲ့ အတၲသမၼာ ပဏိဓိစ(မိမိကုိယ္ကို ေကာင္းစြာေစာင့္ေရႇာက္ျခင္း)ကို Ethical Principle တစ္ခုအျဖစ္ PhD Thesis ေရးဖို႔ PhD Candidate တစ္ေယာက္ကို ဆရာ မကြယ္လြန္မီ တစ္လေလာက္ မႇာ ဆရာက ခြင့္ျပဳခဲ့တယ္။ Art of Living ျဖစ္တဲ့ ျဗာဟၼာ့ ၀ိဟာရတရား ေလးပါး (ေမတၲာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ)ကို အတၱသမၼာပဏိဓိစ (မိမိကုိယ္ကို ေကာင္းစြာ ေစာင့္ေရႇာက္ျခင္း) Principle of Self-Awareness or Principle of Autonomy နဲ ့ moral development က်မ္းေရးဖို႔ ျဖစ္လာပါတယ္။ Candidate က ကြၽန္ေတာ့္ကို ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးတယ္ ဆရာ။ ေမတၲာဆိုတာ သူတစ္ပါး အက်ဳိးလိုလားတဲ့ စိတ္ဆိုေပမဲ့ လူဆိုတာ ကုိယ့္အတၱ အက်ဳိးလဲ ပါေနတတ္တာပဲ မဟုတ္လား ဆရာတဲ့။ ကြၽန္ေတာ္လည္း ဆရာေျပာတဲ့ ideal pattern and behavior pattern ကိုေျပာျပပါတယ္ ဆရာ။ ေမတၲာစိတ္ဆုိတာ အဘိဓမၼာမႇာ အေဒါသ ေစတသိက္ ျဖစ္တယ္။

ေမတၱာစိတ္ဆိုတာ သူတစ္ပါးအက်ိဳး လိုလားတဲ့စိတ္ ideal pattern ပဲ။ လူမႇာျဖစ္တတ္တဲ့ အတၱကိုယ္က်ိဳး ၾကည့္လုပ္ တတ္တာက behavior pattern ပဲ။ ျဖစ္သင့္တာ (ought) နဲ႔ ျဖစ္ေနတာ (is) ကို ခြဲျခား သိရမယ္။ ဒႆနိက ေဗဒပညာက ျဖစ္သင့္တာကို ေလ့လာတဲ့ ပညာျဖစ္တယ္။ ျဖစ္သင့္တဲ့ ideal pattern ေတြကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားျပီး Principle ေဖာ္ထုတ္ ေပးဖို႔ပါပဲလို႔ ေျပာျပ လိုက္ပါတယ္ဆရာ။

Ref: EMG News

0 comments:

အေပၚသို႔