..............................

Thursday, May 9, 2013

ယူဂိုဆလားဗီးယားႏိုင္ငံေတာ္ ၿပိဳကြဲမႈ (အပိုင္း ၁)

ခင္မမမ်ဳိး 
May 5, 2013

နိဒါန္း

ျပည္တြင္းပ႗ိပကၡေတြမွာ အိုင္အိုလို႔အတိုေကာက္ေခၚၾကတဲ့ International Organizations (ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား) ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး၊ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ အသံျပဳေလ့ ရွိၾကရာမွာ ဥေရာပက အီးယူ (European Union) ကလဲ တခု အပါအ၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ အီးယူဆိုတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းဟာ (၁၉၉၃) ခုႏွစ္မွာ Treaty of Maastricht အရ ေပၚ ေပါက္လာတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ၿပီး၊ (၂၀၀၉) ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလမွာ Treaty of Lisbon စတင္ အသက္၀င္လာခ်ိန္မွာ အီးစီ လို႔ အတိုေကာက္ေခၚၾကတဲ့ European Communities ရဲ႕ လုပ္ငန္း တာ၀န္မ်ားကို အစားထိုးထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ ပါတယ္။ အီးစီဆိုတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းကေတာ့ (၁၉၅၇) ခုႏွစ္မွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ European Economic Community (EEC) ကို ရည္ညႊန္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မူလ အီးအီးစီမွာ ဘယ္လ္ဂ်ီယံ၊ ဂ်ာမဏီ၊ ျပင္သစ္၊ အီတလီ၊ လူဇင္ဘတ္နဲ႔ နယ္ သာလန္ႏိုင္ငံတို႔ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၇၃) ခုႏွစ္မွာ ၿဗိတိန္၊ ဒိန္းမတ္၊ အိုင္ယာလန္ႏိုင္ငံတို႔ ပါ၀င္ၿပီး၊ အဖြဲ႔၀င္ ကိုးႏိုင္ငံ ျဖစ္ လာပါတယ္။ (၁၉၈၁) ခုႏွစ္မွာ ဂရိႏိုင္ငံက အဖြဲ႔၀င္အျဖစ္ ထပ္မံ ပါ၀င္လာခဲ့ၿပီး၊ ဆယ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္လာပါတယ္။ (၁၉၈၆) ခုႏွစ္မွာ စပိန္နဲ႔ ေပၚတူဂီႏိုင္ငံတို႔ ထပ္မံ ပါ၀င္လာၿပီး၊ ဆယ့္ႏွစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္လာပါတယ္။ (၁၉၉၅) ခုႏွစ္မွာ ဆြီဒင္၊ ဖင္လန္နဲ႔ ၾသစၾတီးယားတို႔ ထပ္မံ ပါ၀င္လာၿပီး၊ ဆယ့္ငါးႏိုင္ငံ ျဖစ္လာပါတယ္။ (၂၀၀၄) ခုႏွစ္မွာေတာ့ အေရွ႕ဥေရာပမွာ ႏိုင္ငံဆယ္ ႏိုင္ငံ ထပ္မံ ပါ၀င္လာၿပီး၊ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏိုင္ငံ ျဖစ္လာပါတယ္။ (၂၀၀၇) ခုႏွစ္မွာ ႐ိုေမးနီးယားနဲ႔ ဘူလ္ေဂးရီးယားတို႔ ထပ္မံ ပါ၀င္လာၿပီး၊ ႏွစ္ဆယ့္ ခုႏွစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာ ခဲ့တာေၾကာင့္ အီးယူရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အခန္းက႑ ကလဲ အေတာ္ပဲ က်ယ္ ျပန္႔လာခဲ့ပါတယ္။ ယူဂိုဆလားဗီးယား ႏိုင္ငံေတာ္ ၿပိဳကြဲမႈ ျဖစ္ပြားစဥ္က အီးယူအမည္ မေပၚေပါက္ေသးပါဘူး။ အီးစီ အမည္နဲ႔ပဲ ရပ္တည္ဆဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဒီအခ်ိန္ ကာလက ယူဂိုဆလားဗီးယားရဲ႕ ျပည္တြင္းေရးမွာ အီးစီ အေနနဲ႔ ပါ၀င္ ပတ္သက္ခဲ့မႈေတြကို ဒီေဆာင္းပါးမွာ ေရးသား တင္ျပပါမယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္ၿပိဳကြဲမႈစတင္ျခင္း

(၁၉၈၉) မတိုင္ခင္ကာလအထိ ယူဂိုဆလားဗီးယားႏိုင္ငံဟာ စစ္ေအးတိုက္ပြဲမွာ မပါ၀င္ေသာ ၾကားေနႏိုင္ငံတခု ျဖစ္ခဲ့ပါ တယ္။ (၁၉၇၀) ကာလေတြကတည္းက အီးစီ (European Community) နဲ႔ ဆက္ဆံေရးေတြ ရွိခဲ့ေပမယ့္၊ (၁၉၈၉) ခုႏွစ္ေရာက္မွသာ အီးစီနဲ႔ တရား၀င္ ဆက္ဆံေရးတည္ေဆာက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၉၀) ခုႏွစ္ေရာက္ ေတာ့ အီးစီဘက္ကေန PHARE eligibility စတဲ့ အစီအစဥ္ေတြနဲ႔ တုန္႔ျပန္ခဲ့ေပမယ့္၊ အီးစီရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္အဆင့္အ တန္းေတြကို မမီႏိုင္တဲ့ ဘဲလ္ဂရိတ္အခက္အခဲေတြေၾကာင့္ ေရွ႕တိုးႏိုင္ျခင္း မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒီသတ္မွတ္ခ်က္ အဆင့္အတန္း ေတြထဲမွာ ဒီမိုကေရစီေပၚအေျခခံၿပီး က်င္းပတဲ့ လြတ္လပ္ၿပီးတရားမွ်တေသာ ပါတီစံုဖယ္ဒရယ္ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုတဲ့ အ ခ်က္လဲ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ (၁၉၉၁) ခုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ ဖယ္ဒရယ္ေရြးေကာက္ပြဲထြက္ေပၚလာဖို႔ အေရးက ပိုၿပီး ခက္ခဲ လာပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္မွာ ယူဂိုဆလားဗီးယား ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အလွည့္က် ဖယ္ဒရယ္ဥကၠ႒ ျဖစ္သူက Croat အမ်ဳိး သားျဖစ္တဲ့ Stipe Mesic ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႕ကို အီးစီရဲ႕ကိုယ္စား Jacque Delors က ဖြဲ႔စည္းပံုေရးရာ ျပႆနာျဖစ္ေနတဲ့ အေပၚမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္နည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းမယ္ဆိုရင္ စီးပြားေရး အေထာက္အကူေပးမယ္လို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့ပါ တယ္။ ႏိုင္ငံတကာအေနနဲ႔ကေတာ့ ဒီလို ကမ္းလွမ္းခ်က္ေတြေပးရတာ အလြန္ပဲ လြယ္ကူလွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၿငိမ္း ခ်မ္းတဲ့ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ နည္းလမ္းဆိုတာက ပ႗ိပကၡမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနသူေတြအားလံုးက ဒီနည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းမယ္လို႔ လက္ခံမွ ေအာင္ျမင္တဲ့ အရာပါ။ ဒါေပမယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ နည္းလမ္းဆိုတာက ပ႗ိပကၡမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္ ေနသူေတြအားလံုးက ဒီနည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းမယ္လို႔ လက္ခံမွ ေအာင္ျမင္တဲ့ အရာပါ။ ဒီအတြက္ ဒီနည္းလမ္းကို လက္ခံသ ေဘာတူႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ အခင္းအက်င္းကို ကနဦးတည္ေဆာက္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ယူဂိုဆလားဗီး ယားမွာ ဒီလိုႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈ အခင္းအက်င္း တည္ေဆာက္ထားမႈ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္နည္းလမ္း ကို ဆာဗ့္အမ်ဳိးသားေတြသာမက ခ႐ိုအက္အမ်ဳိးသား အမ်ားစုကပါ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။

(၁၉၉၁) ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၂၀) ရက္ေန႔မွာ စလိုဗီနီးယား (Slovenia) က ယူဂိုဆလားဗီးယားကေန ခြဲထြက္သြားပါ တယ္။ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ ခ႐ိုေအးရွား (Croatia) ကလဲ ခြဲထြက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ပါတယ္။ အီးစီကေတာ့ ဒါေတြကို လ်စ္လ်ဳ ႐ွဳထားၿပီး အလွည့္က် ဥကၠ႒လုပ္တဲ့ ဖဒေရးရွင္း အိုင္ဒီယာကိုပဲ ဆက္ၿပီး ပံ့ပိုးပါတယ္။ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္နည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းၾက ဖို႔ တြန္းအားေပးပါတယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္မွာပဲ (၁၉၉၁) ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ (၂၅) ရက္ေန႔ ေရာက္ေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ သေဘာထား ေတြကို လ်စ္လ်ဴရွဳၿပီး စလိုဗီနီးယားနဲ႔ ခ႐ိုေအးရွားတို႔က သူတို႔ဘာသာ လြတ္လပ္ေရးေၾကညာလိုက္ပါေတာ့တယ္။

ဒါကို တုန္႔ျပန္တဲ့အေနနဲ႔ ယူဂိုဆလားဗီးယား ႏိုင္ငံေတာ္ ဖဒရယ္တပ္ေတြက ဇြန္လ (၂၇) ရက္ေန႔မွာ Ljubljana ကို ၀င္ပါတယ္။ ဖဒရယ္စစ္တပ္ေတြက ခ႐ိုေအးရွားကို ၀င္ေရာက္ၿပီး ေဘာ့စနီးယား- ဟာဇီဂိုးဗီးနားအထိ ေရာက္လာပါ တယ္။ အီးစီကလဲ ဒီအေျခအေနေတြ အေပၚမွာ ခ်က္ခ်င္းတုန္႔ျပန္ပါတယ္။ အီးစီဘက္ကၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ယူဂိုစလားဗီး ယား ႏိုင္ငံေတာ္ၿပိဳကြဲတာက ပထမ ဦးစားေပးအခ်က္ မဟုတ္ပါဘူး။ ၿပိဳကြဲမႈက ယူဂိုဆလားဗီးယား နယ္နိမိတ္ကို ေက်ာ္ လြန္ၿပီး တျခားနယ္ေျမေတြထဲ မျပန္႔ပြားလာေရးက အဓိက ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အီးစီအေနနဲ႔က ဒီကိစၥကို ကနဦး ဦးစားေပးရပါတယ္။ ဒီကိစၥၿပီးမွ သံတမန္နည္းလမ္းမ်ားသံုးၿပီး အေျဖရွာဖို႔ အီးစီက တြန္းအားေပး ေျပာၾကားပါတယ္။

လူဇင္းဘတ္၊ အီတလီ၊ နယ္သာလန္ ႏိုင္ငံမ်ားက သမၼတေဟာင္း၊ သမၼတသစ္မ်ား၊ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ေကာ္မရွင္ တာ၀န္ခံမ်ားပါ၀င္တဲ့ Troika ဆိုတဲ့ အခ်က္အလက္ရွာေဖြေရး အလည္အပတ္သြားေရာက္မႈ (fact-finding visit) နည္း လမ္း စတင္ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ Troika က ယူဂိုဆလပ္ လူထုတပ္မေတာ္ (ေဂ်အင္ေအ) အေနနဲ႔ ခြဲထြက္သြားတဲ့ နယ္ေျမေတြကေန မထြက္ခြာရင္ အီးစီက ပံ့ပိုးကူညီေနမႈေတြအားလံုးကို ရပ္တန္႔မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးေၾက ညာမႈေတြကိုလဲ သံုးလ ရပ္ဆိုင္းထားရမယ္လို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။ စီအက္စ္စီအီး (Conference on security and co-operation in Europe) ရဲ႕ အေရးေပၚ အၾကံေပး လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကို စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ပါတယ္။ ဒီလို သံခင္းတမန္ခင္းေလးေတြေၾကာင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲမႈ ရပ္တန္႔ေရး အစီအစဥ္ေတြ ထြက္ေပၚလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မၾကာခင္ပဲ ျပန္ပ်က္သြားပါတယ္။

ဇူလိုင္လထဲေရာက္ေတာ့ Troika ထဲက ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ႀကီးေတြလဲ သူတို႔ရဲ႕ သံတမန္နည္းလမ္းနဲ႔ ေျဖရွင္းမႈ မေအာင္ ျမင္ဘူးဆိုတာ သိျမင္လာၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဇူလိုင္လ (၅) ရက္ေန႔မွာ ယူဂိုဆလားဗီးယားေရာ၊ ခြဲထြက္ေဒသေတြ ကိုပါ စစ္လက္နက္နဲ႔ စစ္သံုးပစၥည္းေတြ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်တာကို ကန္႔ကြက္လိုက္ၾကပါတယ္။ ဇူလိုင္လ (၇) ရက္ေန႔မွာ Troika’s Brioni Agreement ထြက္လာေတာ့ တစံုတရာအက်ဳိးမ်ား ထူးလာေလမလားလို႔ လူအမ်ားက ေစာင့္ေမွ်ာ္ၾက ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လဲ ဒီသေဘာတူညီခ်က္က စလိုဗီးနီးယားနဲ႔ပဲ အဓိက သက္ဆိုင္တာျဖစ္ၿပီး၊ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေရး မစ္ရွင္ ဖြဲ႔ဖို႔လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္လာပါတယ္။

အီးစီမွာကလဲ တရား၀င္စစ္တပ္နဲ႔ လံုျခံဳေရး ဖြဲ႔စည္းပံု (security structures) မရွိေသးပါဘူး။ ဒါေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြးရမယ့္ Maastricht Summit ကလဲ ဒီဇင္ဘာမွ စမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တခ်က္က ျပႆနာ အရပ္ရပ္ဟာ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံ အတြင္းမွာ ျဖစ္ပြားေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သံတမန္ နည္းလမ္း မဟုတ္တဲ့ တျခား ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈေတြ ျပဳလုပ္မယ္ ဆိုရင္လဲ ျပည္တြင္း အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာနဲ႔ တရား ဥေပေဒကို ဖယ္ရွားပစ္ရာ ေရာက္တာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ ဥေပေဒက ခြင့္ျပဳထားျခင္း မရွိပါဘူး။

ေနာက္ဆံုး စလိုဗီးနီးယားမွာ အႀကီးအက်ယ္ စစ္ပြဲေတြ ျဖစ္ေနခ်ိန္အထိ အီးစီကေတာ့ ယူဂိုစလားဗီးယားႏိုင္ငံ မၿပိဳကြဲ ေရးကိုပဲ ေတာင္းဆိုပါတယ္။ ဒီလို ေတာင္းဆိုလို႔ မၿပိဳကြဲေရးအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနတဲ့ ဖယ္ဒရယ္ စစ္တပ္ကို ေထာက္ခံ အားေပးလား ဆိုေတာ့လဲ အားမေပးျပန္ပါဘူး။ အီးစီအေနနဲ႔ ၾကား၀င္ေစ့စပ္ေျဖရွင္းေပးမွာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေျဖရွင္းၾကဖို႔ပဲ ဆိုပါတယ္။ Brioni အစည္းအေ၀း အၿပီးမွ အီးစီ ဥကၠ႒ Jacques Poo က သံတမန္နည္းလမ္းမ်ား ေအာင္ျမင္သြားၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ The hour of Europe လို႔ တင္စားခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဒါေပမယ့္လဲ မၾကာခင္မွာလဲ Brioni Accords ႀကီးက ၿပိဳလဲခဲ့တာ ျဖစ္ေလေတာ့ ဒီအေပၚမွာ အေျခခံထားခဲ့တဲ့ ေစ့စပ္ ေဆြးေႏြးေရး၊ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ဆိုတာေတြကလဲ အိပ္မက္ ပမာပါပဲ။ ဒီ Brioni Accords ကလဲ စလိုဗီးနီးယားအ ေရးပဲ အာရံုစိုက္ထားခဲ့တာေၾကာင့္ ခ႐ိုေအးရွား အေရးကို ေျဖရွင္းဖို႔အတြက္က်ေတာ့ အသံုးမ၀င္လွပါဘူး။ တပူေပၚႏွစ္ ပူ ထပ္ဆင့္လာတာကေတာ့ ေဘာ့စနီးယားနဲ႔ မက္စီဒိုးနီးယား တို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီႏိုင္ငံေတြကလဲ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကို ေတာင္းဆိုလာၾကျပန္ပါတယ္။

(၁၉၉၁) ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ (၇) ရက္ေန႔မွာ လန္ဒန္မွာ WEU (Western European Union) အစည္းအေ၀းလုပ္ပါတယ္။ ဒီအစည္းအေ၀းမွာ ျပင္သစ္က ဦးေဆာင္ၿပီး ဆာဗ့္နဲ႔ခ႐ိုအက္ေတြၾကားက ျပႆနာကို စစ္အင္အားသံုး ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ ေျဖရွင္းျခင္း (military intervention) ျပဳလုပ္ဖို႔ အဆိုတင္သြင္းပါတယ္။

ဒီအဆိုကို ဘယ္လဂ်ီယန္နဲ႔ အီတလီက ေထာက္ခံခဲ့ၿပီး၊ ဒိန္းမတ္နဲ႔ ေပၚတူဂီကေတာ့ တက္တက္ႂကြႂကြ ေထာက္ခံျခင္း မရွိခဲ့ပါဘူး။ ၿဗိတိန္ကေတာ့ လိုအပ္မယ့္ စစ္အင္အားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အနည္းငယ္ စိုးရိမ္ေနခဲ့ပါတယ္။ လူမ်ဳိးေရး၊ ႏိုင္ငံ ခြဲထြက္ေရး စတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျဗိတိန္ႏိုင္ငံတြင္းမွာတင္ ျပႆနာေတြကလဲ ရွိေနေလေတာ့ ပါ၀င္ပတ္သက္ဖို႔ တြန္႔ဆုတ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဂ်ာမဏီကလဲ ဂ်ာမဏီရဲ႕ အေျခခံဥေပေဒ (Grundgesetz) ဆိုင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ နယ္ေျမ ျပင္ပမွာ စစ္အင္အားသံုးဖို႔အတြက္ လိုအပ္မယ့္ စစ္ေရးရာေတြကို အေၾကာင္းျပခဲ့ပါတယ္။

ဒီေတာ့ အေျခခံအားျဖင့္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ယူဂိုဆလားဗီးယား ၿပိဳကြဲမႈကို တုန္႔ျပန္ေျဖရွင္းမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အီးစီအတြင္း မွာတင္ သေဘာထားကြဲလြဲမႈေတြက အမ်ားႀကီး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ စက္တင္ဘာ (၁၂) ရက္ေရာက္ေတာ့ ေဖာ့လင္း စစ္ပြဲမွာတုန္းက ႏွဳတ္ထြက္ခဲ့ဖူးတဲ့ ျဗိတိသွ်ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ႀကီးေဟာင္း Lord Carrington က ဥကၠ႒ အေနနဲ႔ ဦးေဆာင္ တဲ့ ယူဂိုဆလားဗီးယားေရးရာ ႏိုင္ငံတကာ ကြန္ဖရင့္တခု Hague မွာ ထြက္ေပၚလာပါတယ္။ ဒီကြန္ဖရင့္ ထြက္ေပၚလာ ၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ မက္ဆီဒိုနီးယားက ဖယ္ဒေရးရွင္းနဲ႔ အနည္းငယ္သာ ဆက္စပ္မႈရွိတဲ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ သတ္မွတ္မႈကို လက္ခံမယ္လို႔ အဆိုျပဳခဲ့ပါတယ္။ ခရုိေအးရွားကို ယူဂိုဆလားဗီးယား ဖယ္ဒရယ္ စစ္တပ္က တိုက္ခိုက္ မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ယူဂိုဆလားဗီးယားကို ကမၻာ့ကုလသမဂၢက arms embargo ျပဳလုပ္ပါတယ္။

Carrington ရဲ႕ တန္းတူညီမွ်ခြင့္၊ လူမ်ဳိးေရး အခြင့္အေရးမ်ားကို အျပည့္အ၀ ခံစားခြင့္ စတာေတြအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ယူဂိုဆလားဗီးယားအတြက္ Confederal arrangements ေတြ ျပဳလုပ္ေပးဖုိ႕ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လဲ ဒီစီမံခ်က္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္နယ္နိမိတ္ ယခင္အတိုင္း ရွိေရး ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါတဲ့အတြက္ ျပႆနာ ေျပလည္ျခင္း မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဆာဗီးယား ကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစီမံခ်က္ကို လက္ခံဖို႔ အီးစီက တိုက္တြန္းခဲ့ၿပီး၊ လက္မခံခဲ့ရင္ တျခားပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တဲ့ နယ္ေျမ ေဒသေတြနဲ႔ပဲ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္မယ္လို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။

ႏို၀င္ဘာ (၈) ရက္ေရာက္ေတာ့ ယူဂိုဆလားဗီးယား ဖယ္ဒေရးရွင္း တခုလံုးရဲ႕ ဘ႑ာေရး ေထာက္ပံ့မႈေတြကို အီးစီက withdraw လုပ္လိုက္ပါတယ္။ Hague က ခ်မွတ္တဲ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး အစီအစဥ္ပါ သတ္မွတ္ခ်က္၊ အေျခအေန ေတြကို လက္ခံတဲ့ federal entity ေတြကိုပဲ ျပန္လည္ေထာက္ပံ့မယ္လို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။ ဒီအေရးယူမႈဟာ ဆားဗီးယားကို ဦးတည္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစီမံခ်က္ကို ဆားဗီးယားက ျငင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ အီးစီဟာ ဘက္လိုက္ေျဖရွင္း ေနမႈေတြ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အျမင္ေတြ ယူဂိုဆလားဗီးယား ဖယ္ဒေရးရွင္းနဲ႔ ခြဲထြက္နယ္ေျမထဲမွာ ရွိလာတာေၾကာင့္ ကုလ သမဂၢက ၾကား၀င္ေျဖရွင္းမယ့္ အစီအစဥ္ကို ရွာေဖြလာၾကတယ္။

ဒီအခါမွာ အီးစီလဲ ယူဂိုဆလားဗီးယားအေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာ စင္ေပၚမွာ secondary actor ေနရာကို ေရာက္သြားခဲ့တယ္။ ဒီလို အေျခအေနေတြ ၾကားမွာ ယူအင္မ၀င္လာခင္ စင္ေပၚတက္လာ တာကေတာ့ ဂ်ာမဏီႏိုင္ငံပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။ အီးစီက ေခၚဆိုထားတဲ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ပ်က္ျပယ္သြားမႈေတြ၊ ခ႐ိုေအးရွားနဲ႔ စလိုဗီးနီးယား ေဒသေတြရဲ႕ လြတ္လပ္ေရးေၾကညာထားမႈကလဲ de facto ျဖစ္လာတဲ့ အေျခအေနေတြမွာ ဂ်ာမဏီရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးကစား ကြက္ စတင္၀င္ေရာက္လာပါတယ္။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

Ref: ေန႔သစ္္

0 comments:

အေပၚသို႔