..............................

Friday, April 10, 2009

တတိယလႈိင္း

ဂါမဏိ

ရွစ္ေလးလံုး လူထုအေရးေတာ္ပံုတုန္းက အာဏာသိမ္းၿပီး ေနာက္တရက္ စက္တင္ဘာ (၁၉) ရက္မွာ ကမာရြတ္ စံရိပ္ၿငိမ္မွာ စစ္ျပန္ စစ္မႈထမ္းေဟာင္း (၁၆) ေယာက္က ေသနတ္(၁၆) လက္နဲ႔ အာဏာသိမ္း နဝတ စစ္တပ္ကို ျခံဳခို တိုက္ခိုက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီတိုက္ပြဲမွာ လူထုဘက္ေတာ္သား စစ္သည္ေဟာင္း တေယာက္ဘဲ ႏိုင္ငံနဲ႔ ျပည္သူအတြက္ အသက္ေပး လႉသြားခဲ့ၿပီး နဝတစစ္သား ၄-၅-၁၀ ေယာက္ထက္မနည္း က်သြားပါတယ္။ ဒီေသနတ္ေတြဟာ ကုန္သြယ္ေရး႐ံုး အေရးအခင္းမွာ သိမ္းရထားတဲ့ လက္နက္ေတြ ျဖစ္ပံုရပါတယ္။

တကယ္လို႔သာ ဒီထက္မက လက္နက္ေတြ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အႏွ႔ံ ျဖန္႔က်က္ၿပီး လူထု ဘက္ေတာ္သား စစ္သည္ေတြ၊ စစ္မႈထမ္းေဟာင္းေတြ လက္ထဲမွာ ရွိေနရင္၊ တနည္းအားျဖင့္ ေက်ာင္းသား လူငယ္ ပထမလႈိင္းနဲ႔ ရဟန္းသံဃာ ဒုတိယလႈိင္း မာန္ဟုန္ သာမက တတိယလႈိင္း မာန္ဟုန္ကုိပါ အရွိန္ျပည့္ စီးနင္းလိုက္ပါဖို႔ ပိုင္းျဖတ္ခ်က္နဲ႔ ျပင္ဆင္မႈ ရွိခဲ့ရင္ သမိုင္းဟာ ၁၉၈၈ ခုကတည္းက သစ္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုအတြင္းမွာ လူထုတိုက္ပြဲေခါင္းေဆာင္ ေတြဟာ တပ္မေတာ္ သားေတြ လက္နက္နဲ႔ တကြ လူထုဘက္ ပူးေပါင္း လာဖို႔ ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို ပယ္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ဘဲ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီ ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ တတိယလႈိင္းဟာ အရွိန္ယူ စမွာတင္ အၫြန္႔ခ်ဳိး ခံလိုက္ရပါတယ္။

လႈိင္းဆိုတာမ်ဳိးက ေလပင့္ရင္ ႀကီးသထက္ႀကီးလာတတ္တဲ့အျပင္၊ အထူးသျဖင့္ စစ္တပ္ ပုန္ကန္မႈ ဆိုတာ ေရခံေျမခံ မွန္သြားတဲ့ အခါမွာ snowballing effect လို႔ေခၚတဲ့ တစက္မွ တမ်က္ႏွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူထု တိုက္ပြဲအတြင္းမွာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို လက္နက္နဲ႔ ျပန္တိုက္တဲ့ တပ္မေတာ္သား ေတြကို သိသာထင္ရွားတဲ့ အေရအတြက္ ျမင္ေနရၿပီ ဆိုရင္ ေနာက္ထပ္ တပ္မေတာ္ သားေတြအေပၚ ဂယက္႐ိုက္ၿပီး လူထုဘက္ ကူးေျပာင္းေရး အေတြးအေခၚ ကူးစက္ပ်ံ႕ႏွ႔ံသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေအာင္ျမင္တဲ့ လူထုတိုက္ပြဲေတြမွာ လႈိင္းသံုးလႈိင္း ယွဥ္တြဲ ႐ိုက္ခတ္တာ အျမဲေတြ႔ရပါတယ္။ ပထမလႈိင္းဟာ အေျခခံ ႐ုပ္အင္အားလႈိင္း ျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းသား လူငယ္ေတြ၊ အလုပ္သမား-လယ္သမားေတြ၊ သာမန္ ၿမိဳ႕ျပ ျပည္သူ ျပည္သားေတြ နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုေတြ ပါဝင္ ဖြဲ႔စည္းထားပါတယ္။ ဒုတိယ လႈိင္းကေတာ့ ပါဝါအေပ်ာ့ ျဖစ္တဲ့ ေရွ႕ေဆာင္ နာမ္ပိုင္း အင္အားလႈိင္း (သို႔မဟုတ္) ေတြးေခၚ ေျမာ္ျမင္မႈ အင္အားလႈိင္း ျဖစ္ၿပီး ရဟန္းသံဃာ စတဲ့ သာသနာပိုင္း၊ အဲန္ဂ်ီအို အပါအဝင္ ပညာတတ္ပိုင္း၊ သို႔မဟုတ္ လြတ္လပ္တဲ့ တရားေရးပိုင္းတို႔ ပါဝင္ၿပီး တခ်ဳိ႕အေျခအေနေတြမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုေတြလည္း ပါဝင္ တတ္ပါတယ္။ တတိယလႈိင္းကေတာ့ ပါဝါအမာလႈိင္း ျဖစ္ၿပီး စစ္တပ္၊ ရဲ၊ လံုထိန္း၊ သူပုန္နဲ႔ စီးပြားေရးအင္အားစုေတြပါဝင္ပါတယ္။ ဒီထဲမွာ အဓိကကေတာ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ ပင္မ လက္နက္ကိုင္ အင္အားစုဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပါဝါအမာ တတိယလႈိင္းမွာ အၾကမ္းဖက္ေရး မဖက္ေရးက အဓိကမက်ဘဲ လက္နက္ကိုင္ျပ ထားဖို႔ကဘဲ အဓိက ျဖစ္ပါတယ္။ အေျခအေနအရ တခ်ဳိ႕ ႏိုင္ငံေတြမွာ အႀကီးအက်ယ္ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ခိုက္ရတာ ရွိသလို တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ေသနတ္တခ်က္ မေဖာက္ရဘဲ ရတာရွိၿပီး တခ်ဳိ႕မွာေတာ့ နည္းနည္းပါးပါး အၾကမ္းဖက္ရတာ ရွိတတ္ပါတယ္။ အဓိက ကေတာ့ လူထုရဲ႕ေနာက္ခံအျဖစ္ လက္နက္ကိုင္ အင္အားစု ရွိေနေရးသာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဂါတမဗုဒၶရဲ႕ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးမွာ ပထမေအာင္ျခင္းျဖစ္တဲ့ လက္နက္မ်ဳိးစံု ကိုင္ထားတဲ့ လက္႐ံုး တေထာင္နဲ႔ မာရ္နတ္နဲ႔ နတ္စစ္သည္ေတြ အေပၚ ေအာင္ျခင္းဟာ ေမတၱာဓာတ္နဲ႔ ေဟာေျပာဆံုးမ စည္း႐ံုးနားခ်ၿပီး ေအာင္ျမင္တာ မဟုတ္ဘဲ ပထဝီ ေျမကို သက္ေသျပဳတဲ့ အတြက္ ဝသုႏၲရီ နတ္သမီးက စစ္ကူလာၿပီး ဆံေရကို ညႇစ္ခ်လို႔ မာရ္နတ္နဲ႔ သူ႔တပ္္ႀကီး ေရထဲေမ်ာပါ ပ်က္စီးသြားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပဥၥမ ေအာင္ျခင္းျဖစ္တဲ့ စိဥၨမာနကို ဆံုးမခန္းမွာေတာ့ ကိုယ္ဝန္အတု ျပဳတ္က်ေအာင္ နတ္ေတြက ႂကြက္ေယာင္ေဆာင္ၿပီး ဗိုက္အတု ခ်ီထားတဲ့ ႀကိဳးေတြကို ကိုက္ျဖတ္ပစ္လို႔ အေယာင္ေဆာင္တာ ေပၚၿပီး အႏိုင္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သတၱမ ေအာင္ျခင္းမွာဆိုရင္ နေႏၵာပနႏၵ နဂါးမင္းကို ႏွိမ္နင္းဖို႔ ရွင္ေမာဂၢလန္ကုိ တာဝန္ ေပးလိုက္တဲ့အခါ သူ႔ထက္ႀကီးတဲ့ နဂါးပံု ဖန္ဆင္းၿပီး ဖိညႇစ္ပစ္တာ၊ ပိုႀကီးတဲ့ မီးလွ်ံလႊတ္ ‘ေကၽြး’တာ၊ ဂဠဳန္ေယာင္ေဆာင္ၿပီး လိုက္’ဗ်င္း’တာ၊ နတ္ဘီလူးႀကီး ေယာင္ ေဆာင္ၿပီး ၿခိမ္းေျခာက္တာ စတဲ့ လက္႐ံုးရည္ အင္အားကို အထူးတလည္ သံုးခဲ့ရပါတယ္။ က်န္တဲ့ ေအာင္ျခင္း ငါးပါးမွာဘဲ ေမတၱာဓာတ္ သို႔မဟုတ္ ဉာဏ္ပညာဆိုတဲ့ ႏွလံုးရည္နဲ႔ သာယာညႇင္းေပ်ာင္းစြာ အႏိုင္ရခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရားနဲ႔စစ္ၿပိဳင္လို႔ ႐ႈံးသြားတဲ့ မာရ္နတ္ဟာ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ အေသာကမင္း လက္ထက္မွာ ရဟႏၲာ ရွင္ဥပဂုတ္ကို ထပ္မံ စိန္ေခၚ တိုက္ခိုက္ျပန္တဲ့ အခါ မာရ္နတ္က ႏြား႐ိုင္းႀကီးပံု ဖန္ဆင္း တိုက္ခိုက္ရင္ ရွင္ဥပဂုတ္က က်ားပံု ဖန္ဆင္း တံု႔ျပန္၊ မာရ္နတ္က နဂါးပံု ဖန္ဆင္း တိုက္ခိုက္ရင္ ရွင္ဥပဂုတ္က ဂဠဳန္ပံု ဖန္ဆင္း ျပန္ခ်၊ မာရ္နတ္က ဘီလူးႀကီးပံု ဖန္ဆင္းတဲ့အခါ ရွင္ဥပဂုတ္က ႏွစ္ဆ ပိုႀကီးတဲ့ ဘီလူးႀကီးပံု ဖန္ဆင္းၿပီး ဘီလူး အေယာင္ေဆာင္ မာရ္နတ္ကို လိုက္႐ိုက္၊ မာရ္နတ္က လူႀကီး လူေကာင္းပံု ဖန္ဆင္းတဲ့ အခါမွာေတာ့ ေလာက္ေတြ ေဖြးေနတဲ့ ေခြးေသေကာင္ပုပ္ကို လူေယာင္ ေဆာင္ မာရ္နတ္လည္ပင္းမွာ ဘယ္သူမွ ခၽြတ္မရေအာင္ဆြဲ၊ ေနာက္ဆံုး မာရ္နတ္ကို ေတာင္ခါးပန္းမွာ ႀကိဳးတုပ္ စသျဖင့္ အၾကမ္းဖက္ တိုက္ပြဲဝင္ ႏွိမ္နင္းခဲ့ရပါတယ္။

အာရွတိုက္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီေရးလူထုတိုက္ပြဲႀကီးေတြကို ဖိလိပိုင္ (၁၉၈၆)၊ ျမန္မာ (၁၉၈၈ နဲ႔ ၂၀၀၇)၊ တိဘက္ (၁၉၈၉ နဲ႔ ၂၀၀၈)၊ တ႐ုတ္ (၁၉၈၉)၊ နီေပါ (၁၉၉၀ နဲ႔ ၂၀၀၆)၊ ထုိင္း (၁၉၇၃ နဲ႔ ၁၉၉၂)၊ ေတာင္ကိုးရီးယား (၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၈၇)၊ အင္ဒိုနီးရွား (၁၉၉၈) တို႔မွာ ၾကံဳခဲ့ ၾကရပါတယ္။ ဒီထဲမွာ ေအာင္ပြဲရခဲ့တာေတြက ဖိလိပိုင္၊ နီေပါ (၂၀၀၆)၊ ထိုင္း၊ ေတာင္ကိုးရီးယား (၁၉၈၇) နဲ႔ အင္ဒိုနီးရွားတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အာရွ အျပင္ဘက္မွာလည္း အေရွ႕ဂ်ာမဏီ (၁၉၈၉)၊ ႐ူေမးနီးယား (၁၉၈၉)၊ ႐ုရွား (၁၉၉၁)၊ ေတာင္အာဖရိက (၁၉၉၄)၊ ဆားဘီးယား (၂၀၀၀)၊ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ (၂၀၀၃)၊ ယူကရိန္း (၂၀၀၄) တို႔မွာ ဒီမိုကေရစီ ေတာ္လွန္ေရးေတြ ေအာင္ပြဲ ခံခဲ့ၾကပါတယ္။ ေအာင္ပြဲအားလံုး (အားလံုး) ဟာ တိုက္႐ိုက္ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပြဲ သို႔မဟုတ္ သြယ္ဝိုက္ တပ္မေတာ္ အရွိန္ၾသဇာ၊ တနည္းအားျဖင့္ တတိယလႈိင္းကို စီးႏိုင္လို႔ ေအာင္ပြဲရတာေတြ ခ်ည္းဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တတိယလႈိင္းနဲ႔ ကင္းကြာတဲ့ ျမန္မာ၊ တိဘက္၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ လူထုတိုက္ပြဲေတြကေတာ့ အ႐ႈံးကိုဘဲ ေပြ႔ပိုက္ခဲ့ရပါတယ္။

သမိုင္းကိုျပန္ၾကည့္ရင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွာ အၾကမ္းမဖက္ေရး အဟႎသ ဝါဒရဲ႕ ဖခင္ႀကီး ျဖစ္တဲ့ မဟတၱမ ဂႏၶီေၾကာင့္ အိႏၵိယ ျပည္သူေတြ၊ ပညာတတ္ေတြနဲ႔ ဟိႏၵဴ-မြတ္ဆလင္ ဘာသာေရး သမားေတြရဲ႕ ပထမလႈိင္းနဲ႔ ဒုတိယ လႈိင္းလံုးႀကီးေတြ အရွိန္အဟုန္ ႀကီးႀကီးနဲ႔ ထႂကြ လႈပ္ရွား လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆံုးမွာ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕သမားက အိႏၵိယႏိုင္ငံကို မျဖစ္မေန လြတ္လပ္ေရး ေပးရတာကေတာ့ ဆူဘတ္ခ်ႏၵရာဘို႔စ္ရဲ႕ လက္နက္ကိုင္ လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီစစ္တပ္ထဲက အိႏၵိယ စစ္သားေတြကို စိတ္မခ်ရေတာ့တဲ့ အေျခ ဆိုက္လာတာကို ဒုတိယ ကမၻာစစ္ၿပီးခါနီး မွာ သေဘာေပါက္ခဲ့လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္တံုးက ဂ်ာမဏီ လက္ထဲ စစ္သံု႔ပန္း အျဖစ္ အဖမ္းခံခဲ့ရတဲ့ ၿဗိတိသွ် စစ္တပ္တြင္းက အိႏၵိယ အမ်ဳိးသားေတြဟာ ဟစ္တလာနဲ႔ မဟာမိတ္ ဖြဲ႔ထားတဲ့ အိႏၵိယ လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္ဖြဲ႔ထဲ ေထာင္နဲ႔ခ်ီ ဝင္ေရာက္ခဲ့ၾကတာကို ၿဗိတိသွ်ေတြ ေတြ႔ရွိသြားခဲ့လို႔ အႀကီးအက်ယ္ အ့ံၾသ ေျခာက္ျခား သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒီဂယက္ဟာ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ပါ အက်ဳိးျပဳသြား ခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈၆ ခု ဖိလိပိုင္လူထုတိုက္ပြဲမွာ ပထမလႈိင္းအျဖစ္ ကိုရာဇန္ အကြီႏိုက အာဏာရွင္ မားကို႔စ္ကို အတိအလင္း အံတုၿပီး ေသာင္းခ်ီတဲ့ လူထုႀကီးက ဝိုင္းရံလို႔ သမၼတ က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုပြဲ တဖက္သတ္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒုတိယလႈိင္း ကေတာ့ ဖိလိပိုင္ႏိုင္ငံ ဘုရင္ဂ်ီ သာသာနာပိုင္ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ကာဒီနယ္ဆင္းက ကက္သလစ္ အသံလႊင့္႐ံု ကေနၿပီး ဘာသာတူေတြနဲ႔ သာသနာ့ဝန္ထမ္း ဘုရင္ဂ်ီရဟန္း သီလရွင္အားလံုးကို အံတု ပုန္ကန္သူေတြထံသြား အားေပးဝန္းရံဖို႔ ေဆာ္ၾသ လႈံ႔ေဆာ္ ခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈၆ ခု ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၄ ရက္မွာ ပုန္ကန္တဲ့ တပ္မေတာ္သားေတြက ခ်ယ္နယ္-၄ ႐ုပ္သံလႊင့္႐ံုကို တုိက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ၿပီး ဖိလိပိုင္ အာဏာရွင္ မားကို႔စ္ရဲ႕ေၾကညာခ်က္ေတြ မထုတ္လႊင့္ႏိုင္ေအာင္ ေအာင္ျမင္စြာ ပိတ္ဆို႔ႏိုင္ခဲ့ ပါတယ္။ ပုန္ကန္တဲ့ တပ္မေတာ္သားေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထုကို တုိက္ခိုက္ ေခ်မႈန္းဖို႔ အာဏာရွင္မားကို႔စ္ လႊတ္လိုက္တဲ့ ေလတပ္ရဟတ္ ယာဥ္ေတြဟာ ပုန္ကန္သူေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ျပည္သူ႔ ဘက္ေတာ္သား စစ္ရဟတ္ယာဥ္ ေတြက ဗီလာေမာ္ ေလတပ္စခန္းကို ပစ္ခတ္တုိက္ခိုက္ၿပီး မားကို႔စ္ ဘက္သား စစ္ရဟတ္ယာဥ္ေတြနဲ႔ စစ္ကားေတြကို ဖ်က္ဆီး ပစ္ခဲ့သလို မားကို႔စ္ေနတဲ့ မာလာကာ နန္နန္းေတာ္ကိုလည္း ျပည္သူ႔ ဘက္ေတာ္သား စစ္ရဟတ္ယာဥ္ တစီးက ဒံုးက်ည္နဲ႔ တိုက္ခိုက္ခဲ့ ပါေသးတယ္။ ဒီညေနမွာဘဲ ဖိလိပိုင္ စစ္တကၠသိုလ္ဆင္း စစ္ဗိုလ္ အမ်ားစုဟာ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီး အြန္ရင္လီ၊ ဒုဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ရားမို႔စ္တို႔ ရွိရာ ျပည္သူလူထုဘက္ ကူးေျပာင္း ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာက္တရက္မွာ မားကို႔စ္ သစၥာခံတပ္ေတြ ေနရာယူ ပစ္ခတ္ေနတဲ့ ခ်ယ္နယ္-၉ ႐ုပ္သံလႊင့္႐ံုကို သူပုန္ တပ္မေတာ္သားေတြက တိုက္ခိုက္ၿပီး သိမ္းပိုက္လိုက္တယ္။ မၾကာခင္မွာဘဲ ေနာက္ထပ္ ႐ုပ္သံလႊင့္႐ံု ေတြကိုပါ ျပည္သူ႔ ဘက္ေတာ္သား စစ္တပ္ေတြနဲဲ႔ ျပည္သူေတြက သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

၁၉၉၈ခု အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ လူထုတိုက္ပြဲမွာ အာဏာရွင္ ဆူဟာတို သစၥာခံ တပ္မေတာ္က လူမ်ဳိးေရး အဓိက႐ုဏ္းေတြ ျဖစ္ေအာင္ အေသအခ်ာ စီစဥ္ လႈံ႔ေဆာ္ေပးခဲ့ ေပမဲ့ သမၼတ ဆူဟာတို ျပည္ပေရာက္ေနခ်ိန္ လက္ေအာက္ခံ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အခ်င္းခ်င္း အေဝမတည့္ စားခြက္လုရာက ဒီမိုကေရစီ တိုက္ပြဲဝင္ လူထု ပထမလႈိင္းနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဝီရန္တို တတိယလႈိင္း မေရွာင္မလြဲသာ ေပါင္းစည္း မိသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆူဟာတို႔ သားမက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စီစဥ္ဖန္တီးတဲ့ လူထု ႏွိမ္နင္းၿဖိဳခြဲေရး အၾကမ္းဖက္ မႈေတြဟာ တျခား ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ အက်ဳိး စီးပြားေတြကို သြားထိခိုက္သြားေစတဲ့ အတြက္ တျခားဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြဟာ လူထုနဲ႔ ေပါင္းသြားၿပီး အင္ဒိုနီးရွားမွာ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ပြဲခံသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ လည္း ၁၉၇၃ ခုနဲ႔ ၁၉၉၂ ခုတို႔မွာ အဲသလို အေျခအေနမ်ဳိးနဲ႔ ႀကံဳၿပီး ဒီမိုကေရစီ ထြန္းေပၚခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၀၀၅ ခု ေမလမွာ နီေပါဘုရင္က စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေၾကညာ၊ အာဏာကုန္ ယူလိုက္တဲ့ အခါ အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရးပါတီ ၇ ပါတီက မဟာမိတ္ အဖြဲ႔ ဖြဲ႔ၿပီး ဆန္႔က်င္ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီ ၇ ပါတီဟာ ပါလီမန္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အမတ္ေနရာ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းရထားတဲ့ ပါတီေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ၇ ပါတီ မဟာမိတ္အဖြဲ႔က ေမာ္ဝါဒီ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔နဲ႔ ဒီဇင္ဘာလမွာ ၁၂ ခ်က္ နားလည္မႈ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ လူထုတိုက္ပြဲနဲ႔ လက္နက္ကိုင္တိုက္ပြဲ ဟန္ခ်က္ညီ ေပါင္းစပ္ ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၆ ဧၿပီ အေထြေထြ သပိတ္ႀကီး ျဖစ္တဲ့အခါ ေမာ္ဝါဒီ သူပုန္တပ္ေတြက ၇ ပါတီ မဟာမိတ္အဖြဲ႔နဲ႔ ညိႇႏႈိင္း နားလည္မႈအရ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေပးထားၿပီး ၿမိဳ႕ေတာ္ပတ္လည္မွာ အစိုးရတပ္ေတြ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ခ်ီတက္ၿပီး လူထုကို မႏွိမ္နင္းႏိုင္ေအာင္ လမ္းေတြ ပိတ္ဆို႔ ၿခိမ္းေခ်ာက္ထားတာဘဲ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေမာ္ဝါဒီ ေတာ္လွန္ေရးတပ္ေတြရဲ႕ စစ္ေရး ထိုးစစ္ေတြေၾကာင့္ အထိနာ စစ္ပန္းေန႐ံုမက ေမာ္ဝါဒီေတြနဲ႔ အတူ အတုိက္အခံ ပါတီအားလံုးနဲ႔ ျပည္သူလူထု တရပ္လံုးကပါ ဘုရင္ကို တခဲနက္ တညီတၫြတ္တည္း ဆန္႔က်င္ေနတာ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႔ေနရတဲ့ အတြက္ နီေပါဘုရင့္ တပ္မေတာ္ဟာလည္း ဘုရင္ကို တက္တက္ႂကြႂကြ ေထာက္ခံဖို႔ စိတ္မပါေတာ့ ပါဘူး။ နီေပါ ေတာ္လွန္ေရးမွာ ထူးျခားတာက နီေပါႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္နိမိတ္ခ်င္းစပ္ အိမ္နီးခ်င္းေတြ ျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံေတြဟာ နီေပါဘုရင္ကို ေထာက္ခံခဲ့တာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ နီေပါ စစ္တပ္အတြက္ လက္နက္ခဲယမ္းက အစ ေထာက္ပံ့ ကူညီေပးၿပီး နီေပါ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ (ေမာ္ဝါဒီ) ကို ဆန္႔က်င္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲကေန နီေပါကြန္ျမဴနစ္ ပါတီ (ေမာ္ဝါဒီ)နဲ႔ ျပည္သူေတြက ဘုရင္ကို ျဖဳတ္ခ် ပစ္ႏိုင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ခရစ္ယာန္ သမၼာက်မ္းစာထဲက ရွင္မႆဲခရစ္ဝင္ အခန္းႀကီး ၂၁ အခန္းငယ္ ၁၂ မွ ၁၄၊ ရွင္မာကု ခရစ္ဝင္ အခန္းႀကီး ၁၁ အခန္းငယ္ ၁၅ မွ ၁၇၊ ရွင္လုကာ ခရစ္ဝင္ အခန္းႀကီး ၁၉ အခန္းငယ္ ၄၅ မွ ၄၆ တို႔မွာ အခုလို ဆိုထားပါတယ္။ “ေဂ်႐ုဆလင္ၿမိဳ႕ သို႔ ေရာက္ၾကေသာ အခါ ေယ႐ႈသည္ ဘုရားသခင္၏ ဗိမာန္ေတာ္သို႔ ဝင္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္၊ ဗိမာန္ေတာ္၌ ေရာင္းဝယ္ေသာ သူအေပါင္းတို႔ကို ႏွင္ထုတ္၍၊ ေငြလဲေသာသူတို႔၏ ပြဲစားခံု တို႔ကို၎၊ ခ်ဳိးငွက္ေရာင္းေသာ သူတို႔၏ ထိုင္ေနရာမ်ားကို၎၊ တြန္းလွဲေတာ္ မူလ်က္၊-ဗိမာန္ေတာ္ထဲ၌ အေဆာက္အဦးကို အဘယ္သူမွ် မေဆာင္ မရြက္ရမည့္ အေၾကာင္း ျမစ္တားေတာ္မူလ်က္၊- ငါ့အိမ္ကို လူအမ်ဳိးမ်ဳိး ဆုေတာင္းရာ အိမ္ဟူ၍ ေခၚေဝၚၾကလတံ့ဟု က်မ္းစာ၌ လာေသာ္လည္း၊ သင္တို႔သည္ ထိုအိမ္ကို ဓားျပတြင္း ျဖစ္ေစၾကၿပီ တကားဟု ဆံုးမ ၾသဝါဒ ေပးေတာ္မူ၏။-” ခရစ္ယာန္ ဓမၼေဟာင္းက်မ္းမွာ ဆိုရင္ ထာဝရ ဘုရားသခင္က မိစၦာဓိ႒ိေတြ၊ အျပစ္သားေတြကို ေလာင္မီး လက္နက္ (ေသာဒံုနဲ႔ ဂိုမိုးရ)၊ ေရလႊမ္းမိုးေဘး (ေနာဧ) စသည္ျဖင့္ အစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ အၾကမ္းဖက္ သုတ္သင္ပစ္တဲ့ သာဓကေတြ ပိုလို႔ေတာင္ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။

၂၀၀၀ ခု ဆားဘီးယားေတာ္လွန္ေရးမွာ ေအာ့ပ္ေတာ္ လို႔ေခၚတဲ့ ေက်ာင္းသား လူငယ္ လႈပ္ရွားမႈ ပထမလႈိင္းကို အတိုက္အခံ ၁၈ ပါတီ ၫြန္႔ေပါင္း ျဖစ္တဲ့ ဆားဘီးယားျပည္ ဒီမိုကရက္တစ္ အတိုက္အခံ အဖြဲ႔ ဒုတိယလႈိင္းက အားျဖည့္ ခဲ့ပါတယ္။ ေမ ၅ ရက္ ေန႔လည္ ပါလီမန္ေဘးမွာ ဆႏၵျပလူထုႀကီးနဲ႔ လံုထိန္းေတြဟာ ဒုတ္ေတြ ခဲေတြ မ်က္ရည္ယိုဗံုး ေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ တုိက္ခိုက္ၾကပါတယ္။ ညေနပိုင္းေရာက္ေတာ့ လူထုႀကီးက ပါလီမန္ကို အတင္း ဝင္စီးနင္းတဲ့ အခါ လံုျခံဳေရး ယူေနတဲ့ လံုထိန္းရဲ တခ်ဳိ႕ဟာ လက္နက္နဲ႔တကြ လူထုႀကီးနဲ႔ ပူးေပါင္းလိုက္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ရဲေတြလည္း ထြက္ေျပး သြားပါတယ္။ ပါလီမန္ လႊတ္ေတာ္ကို မီး႐ႈိ႕ပစ္လို႔ တျခမ္းေလာက္ ေလာင္သြားပါတယ္။ အဲဒါၿပီးေတာ့ လူထုႀကီးဟာ သမၼတ မီလိုဆီဗစ္ တျပည္လံုးသို႔ အဓိက ဝါဒျဖန္႔ခ်ီ ဆက္သြယ္ရာ အာဏာရွင္စနစ္ရဲ႕ အဓိက ျပယုဂ္ ျဖစ္တဲ့ ဆားဘီးယား ေရဒီယိုနဲ႔ ႐ုပ္သံလြႊင့္႐ံုကို သြားဝိုင္းခဲ့ပါတယ္။ ဘူဒိုဇာေမာင္းသမား လ်ဴဘိုဆက္ဗ္ ဂ်ဳိးကစ္က သူ႔ဘူဒိုဇာကို ေမာင္းၿပီး ဆားဘီးယား ေရဒီယိုနဲ႔ ႐ုပ္သံလြႊင့္႐ံုကို အၾကမ္းဖက္ ဝင္တိုက္ ဂိတ္တံခါးေတြ နံရံေတြ ၿဖိဳခ်ခဲ့ရာကေန အသံလႊင့္႐ံု လံုျခံဳေရး လံုထိန္းေတြက တဖက္ ျပည္သူ႔ဘက္ေတာ္သား လံုထိန္းေတြ အပါအဝင္ လူထုႀကီးက တဖက္ အျပန္ အလွန္ ပစ္ခတ္ တိုက္ပြဲ အျပင္းအထန္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ သိတ္မၾကာခင္မွာဘဲ အသံလႊင့္႐ံု တခုလံုးကို လူထုႀကီးက စီးမိသြား ခဲ့ပါတယ္။ အသံလႊင့္႐ံုကိုလည္း မီးတင္႐ႈိ႕လိုက္လို႔ မီလိုဆီဗစ္ ႐ုပ္သံလႊင့္ အစီအစဥ္ေတြ ရပ္ဆိုင္းသြားပါတယ္။ (မၾကာခင္မွာဘဲ ျပည္သူလူထု ဘက္က ႐ုပ္သံလႊင့္ အစီအစဥ္ေတြကို စတင္ ထုတ္လႊင့္ႏိုင္ခဲ့တယ္။) ဂ်ဳိးကစ္ကို အသံလႊင့္႐ံုထဲက မီလိုဆီဗစ္ရဲ႕ လံုျခံဳေရး တပ္ေတြက ေသနတ္ေတြနဲ႔ ဝိုင္းပစ္ခဲ့ေပမဲ့ ကံေကာင္း ေထာက္မစြာနဲ႔ တခ်က္မွမထိခဲ့ပါ။ ဆားဘီးယား ေတာ္လွန္ေရးဟာလည္း ဘူဒိုဇာ ေတာ္လွန္ေရးလို႔ နာမည္တြင္ သြားခဲ့ပါတယ္။

ဖက္ဆစ္အာဏာရွင္မီလိုဆီဗစ္လက္ေအာက္မွာ ေဘာ့စနီးယား - ဟာဇီဂိုဗီးနား၊ ခ႐ိုေအးရွား နဲ႔ ကိုဆိုဗိုမွာ အဓိပၸာယ္ မရွိတဲ့ လူမ်ဳိးႀကီး ဝါဒ နယ္ခ်ဲ႕ စစ္ပြဲေတြ တိုက္ခဲ့ရၿပီး လက္နက္ကိုင္ ေဘာ့စနီးယားနဲ႔ ခ႐ိုေအးရွား ျပည္သူေတြ၊ လက္နက္ကိုင္ ကိုဆိုဗို ျပည္သူေတြနဲ႔ တကြ နာတိုး တပ္ေတြရဲ႕ အျပင္းအထန္ လက္တံု႔ျပန္ တိုက္ခိုက္မႈေတြကို မ႐ႈမလွခံခဲ့ရ၊ ေအာ့ႏွလံုး နာစရာေကာင္းလွတဲ့ လူမ်ဳိးတံုး သတ္ပြဲေတြကို က်ဴးလြန္ခဲ့ရလို႔ စစ္ပန္းၿပီး ဂုဏ္သိကၡာ က်ေနရတဲ့ ဆားဘီးယား စစ္တပ္ကလည္း ဒီလူထု အံုႂကြမႈမွာ မီလိုဆီဗစ္ ခိုင္းသမွ်ကို မလုပ္ေတာ့ဘဲ လက္ေရွာင္ခဲ့ပါတယ္။ စစ္တပ္ကို စည္း႐ံုးႏိုင္ခဲ့လို႔ စစ္တပ္ ထိပ္သီးတခ်ဳိ႕က ဆႏၵျပလူထုကို ပစ္မွာ မဟုတ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ လက္နက္ကိုင္တပ္နဲ႔ လက္နက္ကိုင္ လႈပ္ရွားမႈ ဆိုတဲ့ တတိယလႈိင္း က ပြဲသိမ္းေပးသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၀၀၃ ႏုိဝင္ဘာလ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏွင္းဆီ ေတာ္လွန္ေရးမွာ ပထမလႈိင္း ေခါင္းေဆာင္ ဆာကာ့ရွ္ဗီလီ ဦးစီးတဲ့ ျပည္သူ လူထုေတြဟာ ပါလီမန္ လႊတ္ေတာ္ကို အတင္း ဝင္စီးတဲ့အခါ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ အာဏာရွင္ ရွဗာ့ဒ္နာေဇ က အေရးေပၚ အေျခအေန ေၾကညာ၊ စစ္တပ္နဲ႔ လံုထိန္းေတြ ဆင့္ေခၚၿပီး အင္အားသံုး ရွင္းလင္းဖို႔ အမိန္႔ေပးခဲ့ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အတိုက္အခံေတြနဲ႔ ေဂ်ာ့ဆိုးေရာ့စ္ရဲ႕အဲန္ဂ်ီအိုေတြ ေဒၚလာ ၄၂ သန္းအကုန္ခံ ထိုးေဖာက္ စည္း႐ံုးထားတဲ့ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ တပ္မေတာ္က အမိန္႔နာခံဖို႔ ျငင္းဆန္ခဲ့တဲ့ အတြက္ တတိယလႈိင္း ၾသဇာေအာက္မွာ သမၼတရွဗာ့ဒ္နာေဇ အာဏာစြန္႔ခဲ့ရ ပါေတာ့တယ္။

၂၀၀၄ ခု ယူကရိန္း လိေမၼာ္ေရာင္ေတာ္လွန္ေရးမွာ အာဏာရွင္ကို အံတုတဲ့ သမၼတေလာင္း ယူရွင္ကိုရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈနဲ႔ ျပည္သူလူထု အံုႂကြမႈ ပထမလႈိင္းကို တရား႐ံုးခ်ဳပ္ရဲ႕ မဲလိမ္မႈ စီရင္ခ်က္ ဒုတိယလႈိင္းက အားျဖည့္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီ လိေမၼာ္ေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးမွာ တတိယလႈိင္း အျဖစ္ (ယခင္ ေကဂ်ီဘီ ေထာက္လွမ္းေရး) ယခု ယူကရိန္းလံုျခံဳေရးရာ ဌာနကေန အတိုက္အခံေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထု ဆီကို အေရးႀကီး သတင္း အခ်က္အလက္ေတြ၊ မဲမသမာမႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အတိအက် အခ်က္အလက္ေတြ ေပးခဲ့သလို ဒီ (အက္စ္ဘီယူ) ယူကရိန္း ေထာက္လွမ္းေရး ဌာနႀကီးမႉး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စမက္ရွ္ကို၊ ဂ်ီအာရ္ယူ တပ္မေတာ္ ေထာက္လွမ္းေရး ဌာနမႉး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ အလက္ဇန္းဒါး ဂါလာကာ၊ တပ္မေတာ္ တန္ျပန္ ေထာက္လွမ္းေရး ဌာနမႉး ဗိုလ္ခ်ဳပ္႐ိုမန္ရွင္ကို တို႔က လူထုကို ႏွိမ္နင္းဖို႔ အမိန္႔ေပး ခံရတဲ့ လံုထိန္းတပ္ေတြကို ေနာက္ျပန္ဆုတ္ေအာင္ တင္းတင္းမာမာ ျပတ္ျပတ္သားသား သတိေပး တားျမစ္ခဲ့ၾကလို႔ လူထုတိုက္ပြဲ ၿဖိဳခြဲ မခံရဘဲ ေအာင္ပြဲ ခံႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြဟာ ရာဇဝတ္မႈနဲ႔ ေထာင္က်ဖူးတဲ့ ဂ်ေလဘီ ဖိုးတြမ္တီးေဟာင္း ယာႏူကိုဗစ္ခ်္ သမၼတ ျဖစ္လာရင္ သူ႔အမိန္႔ နာခံ လုပ္ကိုင္ရမွာကို မလိုလားၾကတဲ့ အတြက္လည္း အတိုက္အခံ သမၼတေလာင္း ယူရွင္ကို ဘက္ ေထာက္ခံၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ၁၉၈၈ တံုးက ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထု ေတြရဲ႕ ပထမလႈိင္း ထႂကြခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၀ မွာ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြရဲ႕ေရြးေကာက္ပြဲ ေအာင္ပြဲနဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြ ကံေဆာင္ပြဲ ဒုတိယလႈိင္း စႂကြခဲ့ၿပီး ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာမွာေတာ့ သံဃာေတြရဲ႕ဒုတိယလႈိင္းဟာ တႏိုင္ငံလံုးသာမက တကမၻာလံုး တုန္ခါသြားေအာင္ အရွိန္အဟုန္ ႀကီးမားစြာနဲ႔ ႐ိုက္ခတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီမိုကေရစီ ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ ပြဲသိမ္းလႈိင္းျဖစ္တဲ့ လက္နက္ကိုင္စစ္တပ္ အရွိန္ၾသဇာ မပါဝင္ေသးလို႔ ေအာင္ပြဲ မရခဲ့ၾကပါဘူး။

ေနာက္ မလြဲမေသြလာရမယ့္ တတိယလႈိင္းအတြက္ တဖက္မွာ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး တိုက္ပြဲ အရွိန္အဟုန္ကို ႀကီးထြား ျပင္းထန္ေအာင္ လုပ္ရင္း ေနာက္တဖက္မွာ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ကို စီမံကိန္းရွိရွိ နားလည္မႈရွိရွိ ထိုးေဖာက္ သိမ္းသြင္းဖို႔ အႀကီး အက်ယ္ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီ တတိယလႈိင္း မထသေရြ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေတာ့မွ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္မွာ မဟုတ္ပါ။

ကြယ္လြန္သူ ရဲေဘာ္ျမင့္ေအာင္ (ေခၚ) ဂု႐ု ABSDF ၏ ‘တတိယ လူထုလႈိင္းဆီသို႔’ စာတမ္း၊ ဆရာ လူထုစိန္ဝင္း၏ ေဆာင္းပါးႏွင့္ Mandela ၏ ကိုယ္တိုင္ေရး အတၳဳပၸတၱိ တို႔ကို ထပ္ဆင့္ ခံစားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဂါမဏိ

0 comments:

အေပၚသို႔