..............................

Saturday, February 16, 2008

ကမာၻၾကည့္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးနဲ႔ လဒူမ်ားအေတြး

ဂါမဏိ

ဘယ္လိုမွဒီမိုကေရစီဘက္ေတာ္သား မဟုတ္တဲ့ နာမည္ႀကီး စင္ကာပူ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း လီကြမ္းယူးက `စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ဗမာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြဟာ အေတာ့္ကို လဒူေတြပါပဲ။ တိုင္းျပည္ဟာ သဘာ၀ သယံဇာတေတြ အင္မတန္ကို ႂကြယ္၀တဲ့ၾကားက ဒီဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ စီးပြားေရးကို ဒါေလာက္ အလြဲလြဲ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး စီမံႏိုင္ခဲ့တာ၊ ဒီအေျခအေနကို ဆုိက္လာတာ အံ့စရာပဲ။ တံုးလိုက္ အ,လိုက္ ပံုကေတာ့။ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အထီးက်န္ အလယ္ေခတ္ကေန ထြက္ၿပီး လက္ေတြ႔ ကမာၻ ေလာကႀကီးထဲ ၀င္လာေအာင္ တ႐ုတ္က ႀကိဳးစားနားခ် ၾကည့္ခဲ့ဖူးတယ္။ က်ဳပ္လည္း ခင္ၫြန္႔ဆိုတဲ့ ဗုိလ္ခ်ဳပ္တေကာင္က တဆင့္ ႀကိဳးစားခဲ့ဖူးတယ္။ က်ဳပ္တို႔ဆီက ဟိုတယ္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြကို ဗမာ ျပည္သြား ဟိုတယ္ေတြဖြင့္ဖို႔ က်ဳပ္အႀကံေပးမိ ခဲ့တယ္။ ေဒၚလာသန္းနဲ႔ ခ်ီၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မိခဲ့ၾကတယ္။ အခုေတာ့ ဟိုတယ္ေတြက ေဟာင္းေလာင္း။ တကယ့္ကို စီးပြားေရးမွာဒူတဲ့ ငထံုငထိုင္းေတြက ဦးစီး ေနတယ္ေလ။ ဒီလိုမ်ဳိး တကမာၻလံုးနဲ႔ အခ်ိန္ အကန္႔အသတ္ မရွိအဆက္ျဖတ္ထားလို႔ ရႏိုင္တယ္လို႔ သူတို႔က ယံုၾကည္ေနတာကို က်ဳပ္ နားကို မလည္ႏိုင္ဘူး။ ေဆးေတြ၀ါးေတြေတာင္ ထိုင္းႏိုင္ငံကေန ေမွာင္ခို သြင္းေနရတယ္ဗ်ာ။ ဘာမွ အဓိပၸာယ္မရွိဘူး။ သူတို႔တေတြ အခ်ိန္ အပိုင္းအျခား မရွိ တည္တံ့ ႏိုင္မယ္လို႔ က်ဳပ္ေတာ့ မထင္ဘူး။
“ၾကည့္အံုး။ ရန္ကုန္ကအစိုးရ႐ံံုးကို ပိတ္ပစ္လိုက္ၿပီး ပ်ဥ္းမနားဆိုလား ဘာဆိုလား ေခၚတဲ့၊ ဘာမွ မရွိတဲ့ ေနရာကို ေရႊ႕သြားတယ္။ အဲဒီမွာ သူတို႔အတြက္ အဖိုးတန္ အိမ္ႀကီး အိမ္ေကာင္းေတြနဲ႔ ေဂါက္ကြင္း တကြင္း ေဆာက္ေနတယ္ဗ်။ အႀကီးဆံုး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကလည္း ေငြကို ေရလိုျဖဳန္းတဲ့ မဂၤလာပြဲ လုပ္ခဲ့တယ္။ ဒီပြဲလုပ္တာကို ယူက်ဴ႕ဘ္မွာ တင္လိုက္ေသးတယ္။ အဲဒီ သမီးေတာ္က ဆင္ထားလိုက္တာ ခရစၥမတ္သစ္ပင္ က်ေနတာပဲ။ ဒီလို အလြန္အကၽြံံ သံုးျဖဳန္း ျပတာေတြက ငတ္ျပတ္ မြဲေတေနတဲ့ လူထုေတြကို သူပုန္ထဖို႔ တြန္းမွာေပါ့ဗ်။ ဘာေတြ ျဖစ္လာမလဲေတာ့ က်ဳပ္မသိဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ စစ္တပ္က အခရာ က်ေနတယ္ေလ။ စစ္တပ္က အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိရိယာ တန္ဆာပလာေတြ အားလံုးကို ဖ်က္သိမ္းထားတာေၾကာင့္ စစ္တပ္ကို ဖ်က္လိုက္ရင္ တိုင္းျပည္ခမ်ာ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ ဘာယႏၲရားမွ မရွိဘူး ျဖစ္ေနတယ္” လို႔ ေအာက္တိုဘာ (၉)ရက္ေန႔မွာ ေျဗာင္ထုတ္ ေျပာခ်လိုက္ပါတယ္။

လီကြမ္းယူးဟာ အာရွတန္ဖိုး ဆိုတဲ့ အယူအဆကို ပထမဆံုး စတင္ေဖာ္ထုတ္ ရပ္ခံခဲ့သူ ျဖစ္ၿပီး အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို တြဲစပ္ ေပးသူျဖစ္ပါတယ္။ စင္ကာပူ၊ တိုင္၀မ္၊ ေတာင္ကိုရီးယား၊ ထိုင္း၊ မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံေတြဟာ အာဏာရွင္စနစ္ ေတြေၾကာင့္ စီးပြားေရး တိုးတက္ခဲ့ၿပီး၊ အာရွက်ား အာရွ နဂါးအဆင့္ကို တက္လွမ္း ႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ေၾကာ္ျငာ ထုတ္ခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နအဖ လက္ေအာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကေတာ့ လီကြမ္းယူး ၀ါဒနဲ႔ ဘယ္လိုမွ အံမ၀င္တဲ့ ဧရာမ လြဲေခ်ာ္မႈႀကီး ျဖစ္ေနလို႔ အခုလို ညည္းေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ကေန တရား၀င္ထုတ္ေ၀တဲ့ The Voice ဂ်ာနယ္ ေအာက္တိုဘာ ၁၅၊ ၂၀၀၇ ထုတ္မွာ
ပါတဲ့ စီးပြားေရး ေဆြးေႏြးခန္း တခုကို ၾကည့္ပါအံုး။

“က်ေနာ္ ပုဂံမွာ Coffee Shop (ေကာ္ဖီဆိုင္) တခုသြားဖြင့္မယ္။ အင္တာနက္၊ ေရကူးကန္၊ Fast Food (အျမန္စား စားေသာက္ဆိုင္)၊ အ၀တ္ေလွ်ာ္စက္၊ လူသံုးကုန္ပစၥည္း အေရာင္းဆိုင္(7/11) တြဲရက္ ထားမယ္လို႔ ျပင္ဆင္ေတာ့ မိတ္ေဆြတဦးက ေျပာတယ္၊ အစ္ကို ကေမာၻဒီးယားမွာ သြားဖြင့္ပါတဲ့။”

“ပုဂံမွာသြားဖြင့္ရင္ လူဘယ္ေလာက္ ၀င္မလဲ မေသခ်ာဘူး။ ပစၥည္းသယ္ဖို႔ ကား ခပ္ညံ့ညံ့ တစီးကို သိန္း (၁၅၀) ေလာက္ေပးရမယ္။ တယ္လီဖုန္းက သိန္း (၃၀) ေလာက္ ရင္းရမယ္။ သိန္း (၂၀၀) ေလာက္ ရင္းၿပီးတဲ့ အထိ ခင္ဗ်ားဆိုင္ ဘယ္နားေနမွန္း မသိရဘူး။ ကေမာၻဒီးယားကို သြားလိုက္ရင္ ေတာ့ အဲဒီေငြနဲ႔ Foreign Investor (ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူ) ျဖစ္သြားမယ္။”

“ကေမာၻဒီးယားမွာ GSM(ဂ်ီအက္စ္အမ္) တယ္လီဖံုး ကတ္တကတ္ကို ျမန္မာက်ပ္ေငြ တေသာင္း၊ တိုယိုတာ ဖင္ေကာက္တစီးကို (၅၀) ေလာက္ပဲေပးရတယ္။ တႏိုင္ငံလံုး ေဒၚလာပဲ ကိုင္သံုးၾက
တယ္။”

ကြယ္လြန္သူ ဂီတစာဆိုႀကီး ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၅၀)ေက်ာ္ ကတည္းက လူခၽြန္ လူေကာင္း သီခ်င္းထဲမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြကို ေခတ္မီမီ ကမာၻၾကည့္ ၾကည့္ျမင္ၿပီး ကမာၻကို ထိုးေဖာက္ အမီလိုက္ဖို႔ လႈံ႕ေဆာ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ မင္းထံုမင္းထိုင္း ေတြ လက္ေအာက္ (၄၅) ႏွစ္ ေရာက္ခဲ့ ၿပီးေနာက္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး အေျခအေနဟာ ဂလိုဘယ္လ္ လိုက္ေဇးရွင္း ေခၚတဲ့ ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းရဲ႕ ကမာၻၾကည့္ အခင္းအက်င္းနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ ထိစပ္မိေနပါၿပီလဲ။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း လႈိင္းလံုးကို ဘယ္ေလာက္ လက္ခံ စီးနင္းႏိုင္ ေနပါၿပီလဲ။

ဒီေနရာမွာ တကမာၻလံုးကႏိုင္ငံေပါင္းစံုရဲ႕စီးပြားေရးေတြကို ၂၁ ရာစု ႐ုပ္ပံုကားခ်ပ္ထဲ ဆြဲေစ့ေပးဖို႔ တာ၀န္ယူထားတဲ့ ကမာၻ႔ဘဏ္ရဲ႕သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ သေဘာထားေတြကလည္း အဓိက က်လာ ပါတယ္။ ကမာၻ႔ဘဏ္ရဲ႕ ဂလိုဘယ္လ္လိုက္ေဇးရွင္း စံသတ္မွတ္ခ်က္ (၀ါ) တုိက္တြန္းခ်က္က ေယဘုယ် အားျဖင့္ (၁၀) ခ်က္ရွိပါတယ္။

၁။ ကုန္သြယ္ေရးလြတ္လပ္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းျခင္း
၂။ ေစ်းကြက္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေလွ်ာ့ေပါ့ေပးျခင္း
၃။ ႏိုင္ငံျခားတုိက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လြတ္လပ္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းျခင္း
၄။ ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳျခင္း
၅။ ေစ်းကြက္ေပါက္အတိုးႏႈန္းရွိျခင္း
၆။ ေစ်းကြက္ေပါက္ေငြလဲႏႈန္းရွိျခင္း
၇။ ပုဂၢလိကပိုင္ပစၥည္းလံုၿခံဳမႈဥပေဒရွိျခင္း
၈။ အခြန္စနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း
၉။ ဘတ္ဂ်က္ပိုေငြ လိုေငြမွ်ေအာင္ထိန္းထားျခင္း
၁၀။ စီးပြားေရးတိုးတက္ေရးႏွင့္ ဆင္းရဲသားအက်ဳိးျပဳေရးစီမံခ်က္မ်ားရွိျခင္း

နအဖေတြ စီမံခန္႔ခြဲေနတဲ့ ျမန္မာျပည္အေျခအေနကို ဒီ (၁၀) ခ်က္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္တဲ့အခါ ...

အခုတမ်ဳိး ေတာ္ၾကာတမ်ဳိး၊ ေရွ႕ေနာက္မညီ၊ စိတ္ထင္ရာ ခ်မွတ္ထားတဲ့၊ အဓိပၸာယ္မဲ့တဲ့ တံခါးပိတ္ ကုန္သြယ္ေရး အကန္႔အသတ္ေတြ၊ မလြတ္လပ္တဲ့ ေစ်းကြက္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြဟာ ျပည္တြင္း ေစ်းကြက္မွာေရာ၊ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးမွာေရာ၊ ပံုမွန္ ျပည္ပ ကုန္သြယ္ေရးမွာပါ ႀကီးႀကီးမားမား ရွိေနတယ္။

ႏိုင္ငံျခားတိုက္႐ုိက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြအတြက္ လက္ေတြ႔ လုပ္ငန္း လည္ပတ္မႈမွာ အကန္႔ အသတ္ေတြ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေတြကို ဘာမွ ေျဖရွင္း မေပးႏိုင္ဘဲ ဦးေႏွာက္ မသံုးဘဲနဲ႔ ႏိုင္ငံျခား ေငြရေရး သက္သက္ကိုသာ ဦးထိပ္ထားေနတယ္။ ကိုရီးယားနဲ႔ တုိင္၀မ္တို႔က အထည္ခ်ဳပ္ ကုမၸဏီေတြဟာ အလုပ္သမားေတြကို လစာေပးရာမွာ ျမန္မာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္မရွင္က တဆင့္ ေပးရပါတယ္။

ဒီအခါ ေကာ္မရွင္က လစာရဲ႕တ၀က္ကို ျဖတ္ယူထားလိုက္တဲ့ အတြက္ အလုပ္သမားေတြဟာ ကုမၸဏီက ေပးတဲ့လစာ (၀ါ) တကယ္ရ,ရမယ့္လစာရဲ႕ တ၀က္ပဲရပါေတာ့တယ္။ အလုပ္သမား
ေတြက လစာနည္းတာကို မေက်နပ္လို႔ လစာတိုးေတာင္းတဲ့အခါ အလုပ္ရွင္ေတြပဲ တရားခံျဖစ္ရ ျပႆနာ တက္ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ နဂိုက တိေပးထားသလို မဟုတ္ဘဲ မီးမွန္မွန္မရလို႔ သို႔မဟုတ္ လံုး၀မရလို႔ မီးစက္နဲ႔ ေမာင္းရတာလိုမ်ဳိး စရိတ္ အပိုေတြကုန္ၿပီး အ႐ႈံးေတြ ထပ္ေပၚကုန္တာလည္း ေနရာတကာ ပါပဲ။

ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ပုဂၢလိကပိုင္လုပ္ရာမွာ အေရးမပါတဲ့ ႐ုပ္ရွင္႐ံုေတြပဲ အဓိက ေပးေနပါတယ္။ ေတာက္ေလွ်ာက္ အ႐ႈံးေပၚေနတဲ့၊ အေရးပါတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို ပုဂၢလိကပိုင္ လုပ္တာမရွိသေလာက္ျဖစ္ပါတယ္။ စေတာ့ေစ်းကြက္ဆိုတာ ဘယ္လိုမွ မေပၚႏိုင္ျဖစ္ေနတယ္။

ေစ်းကြက္ေပါက္အတိုးႏႈန္း၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းထက္ အမ်ားႀကီး ေလ်ာ့နည္းေနတဲ့ အတုိး ႏႈန္းကို ဗဟိုအစိုးရက အမိန္႔အာဏာနဲ႔ သတ္မွတ္ထားတယ္။ ဘဏ္လုပ္ငန္းေတြ ပ်က္စီး၊ အေႂကြး၀ယ္ ကတ္မရွိ၊ ေအတီအမ္ကတ္ မရွိ။ လြန္ခဲ့တဲ့ (၃-၄) ႏွစ္က အႀကီးအက်ယ္ ျပႆနာ ေပၚခဲ့တဲ့ အက်ဳိး ေဆာင္ကုမၸဏီေတြ ခုထိစာရင္း မရွင္းႏိုင္ေသး။

တကယ့္ေပါက္ေစ်းထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာနိမ့္က်တဲ့ ႏိုင္ငံျခား ေငြလဲႏႈန္းကို အေသ ဖက္တြယ္ေန တယ္။ တခ်ဳိ႕လုပ္ငန္းေတြ အတြက္လည္း ေငြလဲႏႈန္းေတြ စိတ္ထင္သလို သတ္မွတ္ထားျပန္တယ္။ ျပည္သူလူထုနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြရဲ႕ ေျမယာအိုးအိမ္ အေဆာက္အဦး လုပ္ငန္း ပိုင္ဆိုင္မႈ ေတြကို ေလ်ာ္ေၾကးမေပးဘဲ စိတ္ထင္သလို ဥပေဒမဲ့ သိမ္းယူတာေတြ အႏွံ႔အျပား ရွိေနတယ္။ အရင္းရွင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ရဲ႕ အသက္ျဖစ္တဲ့ ပုဂၢလိကပိုင္ဆိုင္မႈဟာ လံုး၀ အာမခံခ်က္ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ နအဖဟာ အာဏာရၿပီး (၁၉) ႏွစ္ၾကာတဲ့အထိ ပုဂၢလိက ပိုင္ဆိုင္မႈကို တကယ္ အာမခံရတဲ့ ကြန္ဒိုဥပေဒတို႔၊ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ဥပေဒတို႔ကို မထုတ္ျပန္ဘဲ ထားတယ္။

အခြန္စနစ္ဟာ လံုး၀ ပရမ္းပတာျဖစ္ေနတယ္။ တရား၀င္ အခြန္နာမည္ မခံတဲ့ ေကာက္ခံမႈ အမ်ဳိး
မ်ဳိးကလည္း စာရင္းမရွိ အင္းမရွိ အျပန္႔အႏွံ႔ျဖစ္ေနတယ္။ ကိုးကန္႔ၿငိမ္းအဖြဲ႔ရဲ႕ ဂိုဏ္းခြဲတခုက ထူေထာင္ခဲ့တဲ့ PMG အရက္ကုမၸဏီကို အျမတ္ခြန္ က်ပ္သိန္းေပါင္း တသိန္းႏွစ္ေသာင္း (၁၂၀,၀၀၀,၀၀၀,၀၀၀) ေတာင္းေတာ့ မေပးႏိုင္တဲ့အတြက္ ထိုကုမၸဏီခမ်ာ ပ်က္လုလုျဖစ္သြား တယ္။

ကမ္းလြန္သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ကေန တႏွစ္ကို ေဒၚလာ ၁ ဘီလီယံကေန (၂) ဘီလီယံေက်ာ္အထိ ၀င္ေနေပမယ့္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ႀကီးႀကီးမားမား ေတာက္ေလွ်ာက္ျပေနတယ္။ ေခါင္ကစၿပီး ျဖဳန္း
တီး ခိုး၀ွက္ေနတာကို ဘယ္လိုမွ မထိန္းႏိုင္ဘူး။

စီးပြားေရးတိုးတက္ေစဖို႔ စီမံခ်က္ေတြကို ဦးေႏွာက္ရွိရွိနဲ႔ ပညာရွင္ေတြက ခ်မွတ္တာ မရွိဘဲ စီးပြား
ေရး ဘာမွ နားမလည္တဲ့ စစ္ဗိုလ္ေတြကသာ ထင္သလို စီမံခ်က္ေတြခ်တာကို ပညာရွင္ေတြက လိုက္နာ ေနရတယ္။ ဆင္းရဲမႈ ပေပ်ာက္ေရးဆိုတာ ဗမာျပည္မွာ တခါမွ မၾကားဖူးဘူး။ တႏိုင္ငံလံုး ခ်မ္းသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေနၿပီလို႔ပဲ တေလွ်ာက္လံုး ၀ါဒျဖန္႔ လိမ္ညာေနတယ္။

တခုရွိတာက ဒီ (၁၀) ခ်က္မရွိလည္း ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရးသမား တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ငါးသေလာက္ စီးပြားေရးနဲ႔ အၾကံအဖန္လုပ္လို႔ ရႏိုင္မယ္၊ ထူးျခားတဲ့ အေနအထားေတြ (ဓာတ္ေငြ႔၊ ေရနံ၊ သတၱဳ စသျဖင့္) အရ အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆၿပီး ၀င္လုပ္တာေတြ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အရင္ တရား၀င္ တံခါးပိတ္စီးပြားေရး မဆလေခတ္ ကတည္းက ဟီးႏိုး၊ မာဇဒါ၊ ရွလမ္ဘာဂ်ာ၊ ဖရစ္ဇ္၀ါနာ ကုမၸဏီေတြ ၀င္လုပ္ခဲ့တာပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါေလာက္နဲ႔ ကမာၻ႔စီးပြားေရး ဂလိုဘယ္လ္ လိုက္ေဇးရွင္း ေလာကထဲ ေရာက္မသြားပါဘူး။

ကမာၻ႔ဘဏ္ရဲ႕ ဂလိုဘယ္လ္ လိုက္ေဇးရွင္းစံႏႈန္း (၁၀) ခ်က္ကို အစိုးရပိုင္းေတြက ဘယ္ေလာက္ ျဖည့္ဆီး ႏိုင္စြမ္းရွိသလဲ ဆိုတာကို ကမာၻလံုးဆိုင္ရာ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အၫႊန္းကိန္း Worldwide Governance Indicators (WGI) project အစီအစဥ္နဲ႔ တိုင္းတာတာျဖစ္တယ္။ ဒီအစီအစဥ္မွာ တကမာၻလံုးက ႏိုင္ငံနဲ႔ ေဒသေပါင္း (၂၁၂) ခုကို ၁၉၉၆ ခုကေန ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ကာလအတြင္း ကမာၻ႔ဘဏ္က ႀကီးမႉးေလ့လာ ထားပါတယ္။ ကမာၻ႔ဘဏ္ဟာ ဒီအၫႊန္းကိန္း (၆)ခု ေပၚကေန ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေတြကို ဆန္းစစ္ၿပီး ဒီႏိုင္ငံေတြနဲ႔ တြဲလုပ္လို႔ရႏိုင္ မရႏိုင္ စဥ္းစားဆံုးျဖတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္ကေတာ့ ဒီ အကဲျဖတ္ တိုင္းတာခ်က္ေတြကို ကမာၻ႔ဘဏ္က လွ်ဳိ႕၀ွက္ထားေလ့ ရွိပါတယ္။ အခုမွ လူသိရွင္ၾကား ထုတ္ျပန္တာျဖစ္ပါတယ္။

အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံု Governance ဆိုတာ တိုင္းျပည္တျပည္ရဲ႕ အာဏာပိုင္က က်င့္သံုးတဲ့ ထံုးတမ္း စဥ္လာ ေတြနဲ႔ အေဆာက္အအံုေတြ အတြဲလိုက္ကို ဆိုလိုတာ ျဖစ္တယ္။ ဒီထဲမွာ (၁) အစိုးရ ေတြကို ေရြးခ်ယ္၊ ႀကီးၾကပ္၊ အစားထိုးတဲ့ျဖစ္စဥ္၊ (၂) ခိုင္မာေကာင္းမြန္တဲ့ ေပၚလစီေတြကို ထိထိေရာက္ ေရာက္ေဖာ္ထုတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္တဲ့ အစိုးရအစြမ္းအစ၊ (၃) မိမိတို႔ၾကားက စီးပြားေရး လူမႈေရး အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္မႈေတြကို စိုးမိုးတဲ့ အေဆာက္အအံုေတြ အေပၚ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံအစိုးရတို႔က ေလးစားမႈတို႔ပါ၀င္ပါတယ္။

အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအၫႊန္းကိန္းကို တိုင္းတာရာမွာ ဘက္(၆) ဘက္ရွိပါတယ္။ ဒါေတြကို ရွင္းရရင္

(၁) ျပည္သူ႔အသံနဲ႔တာ၀န္ခံမႈဆိုတာ ႏိုင္ငံသားေတြက ကိုယ့္အစိုးရကို ေရြးခ်ယ္ရာမွာ ပါ၀င္ ပတ္သက္ႏိုင္တဲ့ အတုိင္းအတာ၊ ဒါ့အျပင္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ သင္းပင္း ဖြဲ႔စည္းခြင့္၊ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္တို႔ကို တိုင္းတာ တာျဖစ္တယ္။

(၂) ႏိုင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မႈကင္းမဲ့ျခင္း ဆိုတာကေတာ့ ျပည္တြင္း ဆူပူေသာင္းက်န္း
မႈနဲ႔ အၾကမ္းဖက္၀ါဒ အပါအ၀င္ အစိုးရကို အေျခခံ ဥပေဒနဲ႔ မညီတဲ့နည္းလမ္း သို႔မဟုတ္ အၾကမ္း ပတမ္း နည္းလမ္းေတြနဲ႔ မတည္မၿငိမ္ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အလားအလာ သို႔မဟုတ္ ျဖဳတ္ခ်ႏိုင္မယ့္
အလားအလာေတြကို တုိင္းတာတာျဖစ္တယ္။

(၃) အစိုးရစြမ္းရည္ ကေတာ့ အမ်ားျပည္သူ႔အက်ဳိးေဆာင္ လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ အရည္အေသြး၊ အစုိးရ
၀န္ထမ္းပိုင္းရဲ႕ အရည္အေသြး၊ အစိုးရ၀န္ထမ္းပိုင္း အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဖိအားေတြက လြတ္လပ္မႈ ပမာဏ၊ မူ၀ါဒ ေရးဆြဲေဖာ္ထုတ္မႈနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ အရည္အခ်င္း၊ ဒီမူ၀ါဒေတြကို အစိုးရ က တာ၀န္ယူ ရပ္ခံမႈအေပၚ ယံုၾကည္ႏိုင္စြမ္း တို႔ကိုတိုင္းတာတယ္။

(၄) ထိန္းေက်ာင္းၾကပ္မတ္မႈအရည္အခ်င္း ဆိုတာကေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ပုဂၢလိက က႑ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးကို ခြင့္ျပဳျမႇင့္တင္တဲ့၊ ခိုင္မာ မွန္ကန္တဲ့ မူ၀ါဒေတြ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြကို ေရးဆြဲ ေဖာ္ထုတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မႈ အစြမ္းအစကို တိုင္းတာတာျဖစ္တယ္။

(၅) တရားဥပေဒ အာဏာပိုင္စိုးျခင္း ကေတာ့ ဥပေဒဘက္ေတာ္သားေတြက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ စည္းကမ္း ဥပေဒေတြအေပၚ ယံုၾကည္မႈအတိုင္းအတာ၊ လိုက္နာမႈ အတိုင္းအတာေတြကို သတ္မွတ္ တာျဖစ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ရဲ၊ တရား႐ံုးစတဲ့ တရား၀င္အခြင့္ရ ဥပေဒ ေစာင့္ထိန္းေရး အဖြဲ႔ေတြရဲ႕ အရည္အေသြး၊ ဒါ့အျပင္ ရာဇ၀တ္မႈနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မႈ အလားအလာကိုပါ တိုင္းတာ ပါတယ္။

(၆) အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း ကေတာ့ ပုဂၢလိကအက်ဳိးအျမတ္အတြက္ အမ်ားျပည္သူ ဆိုင္ရာ အာဏာအသံုးခ်မႈကို တိုင္းတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီထဲမွာ အေသးစား အႀကီးစား အဂတိလိုက္ စားမႈေတြအျပင္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကို ေရေပၚဆီ လူ႔မလိုင္ေတြနဲ႔ ပုဂၢလိက အက်ဳိးစီးပြားေတြက “ဖမ္းထိန္း”ထားတာလည္း ပါ၀င္တယ္။

၂၀၀၆ ခုႏွစ္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံရတဲ့အၫႊန္းကိန္းရမွတ္ေတြကေတာ့ (စုစုေပါင္း အမွတ္ ၁၀၀ မွာ)






















ခုႏွစ္၀၆
ႏိုင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မႈကင္းမဲ့ျခင္း ၂၄.၀
အစိုးရစြမ္းရည္ ၂.၈
ထိန္းေက်ာင္းၾကပ္မတ္မႈအရည္အခ်င္း
တရားဥပေဒအာဏာပိုင္စိုးျခင္း ၃.၈
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း ၁.၀


တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရး မျဖစ္ခင္က အမွတ္ေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ အခု
၂၀၀၇-၂၀၀၈ အတြက္ဆိုရင္ ဒုတိယအၫႊန္းကိန္းက သုည သို႔မဟုတ္ သုညနားကပ္ေနမွာ မလြဲပါဘူး။
ဒီထက္ပိုအေရးႀကီးတဲ့ ေလ့လာမႈကေတာ့ ၁၉၉၆ ခုကေန ၂၀၀၆ ခုအထိ အစဥ္အဆက္ အၫႊန္းကိန္း လမ္းေၾကာင္းကို ဆန္းစစ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို (၁၀)ႏွစ္တာ ဦးတည္ခ်က္ လမ္းေၾကာင္းကို ၾကည့္လိုက္တဲ့ အခါ အခုလို ေတြ႔ရပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအၫႊန္းကိန္း














































































ခုႏွစ္၉၆၉၈၀၀၀၂၀၃၀၄၀၅၀၆
ျပည္သူ႔အသံနဲ႔ တာ၀န္ခံမႈ ၀.၀ ၁.၄ ၀.၅ ၀.၀ ၀.၀ ၀.၀ ၀.၀ ၀.၀
ႏိုင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈနဲ႔အၾကမ္းဖက္မႈ ကင္းမဲ့ျခင္း ၁၃.၀ ၁၁.၅ ၈.၂ ၁၂.၀ ၁၃.၀ ၁၉.၂ ၂၁.၂ ၂၄.၀
အစိုးရစြမ္းရည္ ၆.၂ ၇.၆ ၈.၁ ၅.၂ ၆.၆ ၂.၄ ၂.၄ ၂.၈
ထိန္းေက်ာင္းၾကပ္မတ္မႈအရည္အခ်င္း ၁၄.၁ ၇.၈ ၃.၉ ၁.၀ ၁.၅ ၀.၀ ၁.၀ ၁.၀
တရားဥပေဒအာဏာပိုင္စိုးျခင္း ၈.၆ ၇.၆ ၈.၆ ၂.၉ ၄.၃ ၃.၈ ၂.၉ ၃.၈
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း ၅.၃ ၄.၄ ၄.၄ ၃.၄ ၂.၉ ၀.၅ ၀.၅ ၁.၀


ကမာၻ႔ဘဏ္အျမင္မွာ အၫႊန္းကိန္းအမွတ္နည္းတာက သိပ္အေၾကာင္း မဟုတ္ပါဘူး။ နည္းေပမယ့္ ဒီဆယ္ႏွစ္ကာလအတြင္း အတက္ျပေနရင္ အားေပးခ်ီးေျမႇာက္ပါတယ္။ လုိအပ္တဲ့ ဘ႑ာေရး အကူအညီ နည္းပညာ အေထာက္အပံ့ေတြ ေပးတာပါပဲ။ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အၫႊန္းကိန္း နိမ့္ေပမယ့္လည္း တက္ေနရင္ စီးပြားေရးအရ ျပည္သူလူထု ၀င္ေငြ တိုးမ်ားလာတာ၊ ေမြးစကေလး ေသႏႈန္း က်လာတာ၊ စာမတတ္မႈႏႈန္း က်လာတာကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျဖစ္ေစပါတယ္။ အတက္မျပရင္ သို႔မဟုတ္ ေတာက္ေလွ်ာက္ အက်ပဲျပေနရင္ေတာ့ ကမာၻ႔ဘဏ္ မကလို႔ ကမာၻ႔ ဘဏ္ ဘိုးေအကေန ဘယ္ေလာက္ ဘ႑ာေရး အကူအညီ အေထာက္အပံ့ ေပးေပး သဲထဲေရသြန္ ျဖစ္မယ္ဆိုတာ (၂၀) ရာစုအတြင္း ႏိုင္ငံတကာမွာ သက္ေသေတြ အထင္အရွားရွိခဲ့ပါၿပီ။

ျပည္သူ႔အသံနဲ႔ တာ၀န္ခံမႈပိုင္းမွာ ရမွတ္ကြာျခားခ်က္ဟာ ျမန္မာနဲ႔ ကာဇက္စတန္ ႏိုင္ငံၾကား၊ ကာဇက္စတန္နဲ႔ အင္ဒိုနီးရွား ႏိုင္ငံၾကား၊ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ ေတာင္အာဖရိက ႏိုင္ငံၾကား စီးပြားေရး တိုးတက္မႈ ကြာျခားခ်က္ေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ အလားတူဘဲ တရားဥပေဒ အာဏာပိုင္စိုး ျခင္း အပိုင္း တိုးတက္မႈအရ ဆိုမာလီယာနဲ႔ ႏိုင္ဂ်ီးရီးယားၾကား၊ ႏိုင္ဂ်ီးရီးယားနဲ႔ မက္ဆီဒိုးနီးယား
ၾကား၊ မက္ဆီဒိုးနီးယားနဲ႔ ဂရိၾကား၊ ဂရိနဲ႔ ကေနဒါႏိုင္ငံၾကား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ကြာဟခ်က္ေတြကို ေဖာ္က်ဴး ေနပါတယ္။
ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွသာ ၀င္ေငြတိုးတက္ၿပီး လူမႈအေျခအေန တိုးတက္တာ မဟုတ္ ပါဘူး။ တနည္းအားျဖင့္ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမွ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ပံု အရည္အခ်င္း ျမင့္လာတာ မဟုတ္ ပါဘူး။

အစိုးရအရည္အေသြးျမင့္မွ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒီအစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ပံု အရည္ အေသြးရဲ႕ ပဓာနက်တဲ့ အခန္းကို အခုအခါ ပညာရွင္ေတြေရာ မူ၀ါဒ ေရးဆြဲသူေတြပါ အမ်ားစုႀကီးက လက္ခံ ထားၿပီျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီ WGI project မွာ ေတြ႔ေနရတာက ဗမာျပည္မွာ နအဖရဲ႕ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အရည္ အခ်င္းက ေတာက္ေလွ်ာက္ အက်ပဲျပေနၿပီး ဘယ္လိုမွ သံုးစားမရတာ ျဖစ္ေနေတာ့ အကူအညီ ေပးခ်င္တာေတာင္ ေပးမရႏုိင္ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။ ကေမာၻဒီးယား၊ ေလာ၊ ဗီယက္နမ္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ တို႔မွာဆိုရင္ အၫႊန္းကိန္း ရမွတ္ေတြ နိမ့္ေပမယ့္ တႏွစ္ထက္တႏွစ္ သိသိသာသာ တက္ေနလို႔ တဦးခ်င္း၀င္ေငြ ၂ ဆ-၃ ဆ စသျဖင့္ တက္လာပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကမာၻ႔ဘဏ္ရဲ႕ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ေတြ ရၾကပါတယ္။ ေခ်းတဲ့ေငြအတြက္ အတိုးေရာ အရင္းပါ ျပန္ဆပ္ႏိုင္ဖို႔ ေသခ်ာလို႔ ကမာၻ႔ဘဏ္က ေငြေခ်းတာျဖစ္ပါတယ္။ ကမာၻ႔ဘဏ္ဟာ အလႉဒါနျပဳတဲ့ ကုသိုလ္ျဖစ္အဖြဲ႔ မဟုတ္ဘဲ ကုမၸဏီတခုလို စီးပြားေရးအရ အက်ဳိးအျမတ္ကိုသာ အဓိကထား တြက္တာျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ပံု တခုတည္းကသာ အဓိက က်တာေတာ့ မဟုတ္ ေပမယ့္ အာ႐ံုစိုက္ အေလးထားရမယ့္ အေရးႀကီး အခ်က္အလက္ တခုေတာ့ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဂါမဏိ

0 comments:

အေပၚသို႔