..............................

Thursday, October 18, 2012

ႏိုင္ငံေတာ္ (The State) ဆိုရာ၀ယ္ (အပိုင္း-၁)

ခင္မမမ်ဳိး
October 15, 2012

နိဒါန္း

ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀၊ ပါ၀ါနဲ႔ တာ၀န္၀တၱရား စတာေတြကို ႏိုင္ငံေရး ဒႆနိကေဗဒ ပညာရွင္ မ်ားက ေရးသား ေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူတဦးခ်င္း စီရဲ႕ တာ၀န္နဲ႔ အခြင့္အေရး မ်ားဟာလဲ လြန္ခဲ့တဲ့ ရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာကတည္းက ႏိုင္ငံေရး ဒႆနိကေဗဒ ပညာရဲ႕ Philosophical discourse အေနနဲ႔ ရွိေနခဲ့ ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သေဘာ သဘာ၀နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လူအမ်ားက အျမင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ႐ႈျမင္ သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ classical Marxists နဲ႔ revolutionary socialists ေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာကို agent of capitalism အေနနဲ႔ ျမင္ပါ တယ္။ evolutionary socialists ေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းနဲ႔ ေျပာင္းလဲၿပီး၊ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေတာ္အားေျပာင္းလဲျခင္း (state transformation) ျပဳလုပ္ၿပီး agent of capitalism ကေန agent of ‘the people’ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ရမယ္လို႔ ျမင္ၾကပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာကို local level မွာ ဒီမိုကရက္တစ္ ယူနစ္ေတြနဲ႔ global level မွာ ႏိုင္ငံတကာ ဒီမိုကရက္တစ္ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ဖြဲ႔စည္းၿပီး အစားထိုး ရမယ္လို႔ ျမင္ၾကပါတယ္။ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကရက္ေတြက က်ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ‘referee’ အေနနဲ႔ ႐ႈျမင္ သံုးသပ္ၾကပါတယ္။

ယံုၾကည္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမ်ားေပၚ မူတည္ၿပီး ဘယ္လိုပဲ အျမင္ေတြ ကြဲျပားေပမယ့္၊ အမ်ားစုက လက္ခံ ထားရတဲ့ တူညီခ်က္ တခုကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အရိပ္ (shadow of the state) ဟာ လူေတြရဲ႕ ဘ၀ကို လႊမ္းမိုး ထားတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ ပညာေရးကေန စီးပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ လူမႈဖူလံုေရး ကေန အညစ္အေၾကး စြန္႔ပစ္မႈ၊ ျပည္ထဲေရးကေန ျပည္ပရန္ ကာကြယ္ေရး စတဲ့ က႑ အားလံုးမွာ ႏိုင္ငံေတာ္က ပံုေဖာ္ေဆာင္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ ထားပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး လူတဦးခ်င္း စီရဲ႕ ဘ၀ေရးရာျဖစ္တဲ့ လက္ထပ္ ထိမ္းျမားမႈ၊ ကြာရွင္းျပတ္စဲမႈ၊ ကိုယ္၀န္ဖ်က္ခ်မႈနဲ႔ ဘာသာေရးယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈေတြ မွာလဲ ႏိုင္ငံေတာ္က ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္တဲ့ အခန္းက႑ေတြ ရွိေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးကို ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အေၾကာင္းကို မလြဲမေသြေလ့လာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာသူတေယာက္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သ ေဘာ သဘာ၀၊ အခန္းက႑နဲ႔ ပါ၀ါခ်ိန္ခြင္လွ်ာေတြကို သိရွိ နားလည္ ထားသင့္ပါတယ္။

အနက္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္


ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Andrew Heywood က ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ အနက္ အဓိပၸာယ္ကို idealist perspective, functionalist perspective နဲ႔ organizational perspective စတဲ့ ႐ႈေထာင့္အျမင္ သံုးမ်ဳိးကေန အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္ေၾကာင္း ဆိုထား ခဲ့ပါတယ္။ idealist perspective နဲ႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြကို ဂ်ာမန္ဒႆနိကေဗဒပညာရွင္တဦးျဖစ္တဲ့ Georg Hegel ရဲ႕ စာေတြမွာ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ Hegel က မိသားစု၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာေတြကို လူမႈျဖစ္ တည္မႈ (social existence) ရဲ႕ ျဖစ္တည္မႈ သံုးရပ္အျဖစ္ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ Hegel က မိသားစုတခုအတြင္းမွာ ေနထိုင္ ျဖစ္တည္ၾကတဲ့ မိသားစု၀င္ေတြဟာ ကေလးငယ္နဲ႔ သက္ၾကီးရြယ္အိုေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ ကိုယ္ပိုင္ အက်ဳိးစီးပြားေတြကို ေဘးဖယ္ထားေလ့ရွိေၾကာင္း အဆိုျပဳခဲ့ၿပီး၊ မိသားစုဆိုတာကို ‘ sphere of particular altruism’ လို႔သတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာေတာ့ လူေတြဟာ အျခားသူေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားထက္ ကိုယ္ပိုင္အ က်ဳိးစီးပြားကို ဦးစားေပးရွိေၾကာင္း ဆိုခဲ့ၿပီး၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာကို ‘universal egoism’ လို႔ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ခဲ့ပါ တယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာကိုေတာ့ အျပန္အလွန္ကိုယ္ခ်င္းစာတရား (mutual sympathy) က ေမာင္းႏွင္ထားတဲ့ လူ႔အ ဖြဲ႔အစည္းတရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး၊ ‘universal altruism’ လို႔ ေခၚတြင္ခဲ့ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္ကို functional perspective ကေန အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြ ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အခန္း က႑နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္က ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ တာ၀န္ေတြကို ဦးစားေပးေဖာ္ျပၾက ပါတယ္။ ဒီ႐ႈေထာင့္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အဓိကတာ၀န္ဟာ social order ကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ႐ႈေထာင့္ကို ေခတ္သစ္ မတ္စ္၀ါဒီ အမ်ားစုက လက္ခံထားၾကၿပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ အရင္းရွင္စနစ္ (capitalist system) ေရရွည္ တည္တံ့ ခိုင္ျမဲေရး အတြက္ ေမာင္းႏွင္ေပးတဲ့ ယႏၲရားလို႔ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆို ထားၾကပါတယ္။

ေနာက္ထပ္႐ႈေထာင့္တမ်ဳိးကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို ႏိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူ လူထုက အသိ အမွတ္ျပဳ လက္ခံ ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အင္စတီက်ဴရွင္း တခုလို႔ အနက္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားတဲ့ organizational perspective ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ႐ႈေထာင့္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာမွာ အစိုးရ ယႏၲရားေတြ ျဖစ္တဲ့ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီ၊ စစ္တက္၊ ရဲ၊ တရား႐ံုး စတာေတြ ပါ၀င္ၿပီး၊ ဒီလိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ တရားစီရင္ေရး ယႏၱရားေတြကို ျပည္သူလူထုရဲ႕ အခြန္ ဘ႑ာေတြနဲ႔ ေထာက္ပံ့ ထားေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ ဒီ႐ႈေထာင့္ကို ကမာၻ႔ႏိုင္ငံ အမ်ားစုမွာ လက္ခံ ထားၾကပါတယ္။

ဒီလို ႐ႈေထာင့္အမ်ဳိးမ်ဳိးကေန အနက္အဓိပၸာယ္ေတြ ဖြင့္ဆိုထားတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ စကားလံုးမွာ ေယဘုယ် အားျဖင့္ သြင္ျပင္လကၡဏာ ငါးမ်ဳိးရွိပါတယ္။ ပထမ တမ်ဳိးကေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ (Sovereignty) ျဖစ္ပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းတြင္းမွာ ရွိတဲ့ အုပ္စုနဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းေတြ အားလံုးရဲ႕ အထက္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ရွိၿပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ အႂကြင္းမဲ့အာ ဏာ (absolute power) ရွိပါတယ္။ ဒုတိယ သြင္ျပင္ လကၡဏာ တရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဌာနမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳ ပါတယ္။ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဌာနမ်ားဟာ တဦးခ်င္း အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ မိသားစု၊ ကိုယ္ပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း စတာေတြနဲ႔ မတူညီဘဲ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ရပါ တယ္။

တတိယသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ တရား၀င္ခြင့္ (legitimacy) ကို က်င့္သံုးမႈျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မ်ားဟာ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ မီွတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကို ကိုယ္စားျပဳရမွာ ျဖစ္ၿပီး၊ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ ေကာင္းက်ဳိး အတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၳသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ တရား ဥေပေဒစိုးမိုးေရးကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္ (capacity) ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။။ ပဥၥမသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ နယ္ေျမပိုင္နက္နဲ႔ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သီအိုရီအရေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မွာ autonomous entity ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ (The State) နဲ႔ အစိုးရ (Government) ဆိုတာက အခ်ဳိ႕က ေရာေထြးၿပီး ေျပာတတ္ေလ့ ရွိၾကပါ တယ္။ အစိုးရကို ဆန္႔က်င္တာကိုလဲ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဆန္႔က်င္တယ္လို႔ ယူဆထား တာေတြ ရွိပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ အစိုး ရနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အၾကားမွာ ကြဲျပားျခားနားမႈေတြ ရွိပါတယ္။ ပထမတခ်က္က ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ဟာ အစိုး ရဆိုတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ထက္ ပိုၿပီး က်ယ္၀န္းပါတယ္။ အစိုးရဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕အစိတ္အပိုင္းတရပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ တခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ စဥ္ဆက္မျပတ္ျဖစ္တည္ေနတဲ့ ေရရွည္ entity တခုျဖစ္ၿပီး၊ အစိုးရဆိုတာ ကေတာ့ ယာယီျဖစ္တည္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရေတြဟာ အသစ္ဖြဲ႔စည္းလိုက္၊ ပ်က္ျပယ္လိုက္သေဘာသဘာ၀ရွိၿပီး၊ အ စိုးရရဲ႕ စနစ္ေတြဟာလဲ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ျပဳလုပ္လို႔ ရပါတယ္။

တတိယတခ်က္ကေတာ့ အစိုးရဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အာဏာကို အသက္သြင္းေပးရတဲ့ ယႏၲရား တခုျဖစ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ရဲ႕ ဦးေႏွာက္လို႔လဲ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ ၾကပါတယ္။ စတုတၳအခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ impersonal authority ကို က်င့္သံုးၿပီး၊ state bodies ေတြရဲ႕ ၀န္ထမ္းေတြဟာ political neutral ျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ တက္လိုက္ ဆင္းလိုက္ျဖစ္ေနတဲ့ အစိုးရေတြရဲ႕ ပါတီႏိုင္ငံေရး အယူအဆေတြကို state bodies ေတြက resist လုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ- စစ္တပ္၊ ရဲ စတဲ့ state bodies ေတြဟာ အစိုးရ တရပ္ရဲ႕ လက္ကိုင္ဒုတ္ မျဖစ္ရပါဘူး။ ပဥၥမအခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ အမ်ား ျပည္သူရဲ႕ ေရရွည္ အက်ဳိးစီးပြားကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး၊ အစိုးရကေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ လက္၀ယ္ရလာတဲ့ partisan sympathy ကို ကိုယ္စားျပဳတာ ျဖစ္ပါတယ္။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

Ref: ေန႔သစ္္

0 comments:

အေပၚသို႔